دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
کد مطلب : 93602
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با سیاست ‌روز:

جلوی انحصار دولت را بگیریم

جلوی انحصار دولت را بگیریم

تنها راه نجات از وضعیت کنونی اقتصاد آن است که پرچم اقتصادی را با برنامه اقتصاد مقاومتی در دست بگیریم و به مردم بگوییم به جای آنکه سوراخ‌های کمربند خود را گشادتر کنند; تنگ‌تر کنند چرا که بعد از رفع تحریم‌ها همچنان مشکلاتی پابرجاست.
عليرضا عسگري‌ماراني مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران با بيان اينکه رکود کل اقتصاد تنها به موضوع مسکن برنمي‌گردد به سياست روز گفت: رکود موجود به عوامل متعددي وابسته است که مسکن بخشي از آن است ضمن اینکه دولت با اجراي اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي بدترين سياست ممکن را در پيش گرفت زیرا در زماني که قرار بود مسکن رونق بگيرد اتخاذ چنين سياست مالياتي برمبنای قانون جديد برای آن وضع شد.
وی افزود: وزير راه وشهرسازي نبايد اجازه اجراي اين قانون را مي‌داد و از وزيري مانند آخوندي که استاد مسلم اقتصاد است انتظار اجراي اين قانون نمي‌رفت.
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کنوني اقتصاد به معضلات بخش مسکن باز مي‌گردد تصریح کرد: بايد تدابيري در نظر گرفته شود تا حرکت بازار و کميته سياست‌هاي پولي و مالي در جهت نفع اقتصاد، توليد و رشد توسعه آن باشد.
عسگري ماراني با بيان اينکه هماهنگي در بدنه دولت به سمت رشد و توسعه اقتصادي، افزايش توليد و تحريک تقاضا نيست گفت: وقتي بهره بانکي بالاي ۲۴ درصد سود مي‌دهد کسي به سمت سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه اقتصاد، ساخت و ساز و توليد نمي‌رود.
وي افزود: در مقابل کاهش ارزش پول ملي برخي کشورها به دليل وضعیت بازارهای جهاني در برابر دلار مثل لير ترکيه و يوآن‌ چين ( در سال گذشته هر دلار ۹/۱ لير بود اما امسال هر دلار ۸/۲ لير است ) اقداماتی مانند فروش ۵/۱ ميليون بشکه نفت و ثابت بودن نرخ دلار و بهره ۲۵ درصدي از سوی بانکها قابل تامل است.

تصمیمات علیه بازار
وي افزود: در مملکت ما دست‌ها را بالا برده‌ايم و هيچ تصميمي نمي‌گيريم نه تنها سياست‌هاي مالياتي رادرست نمی‌کنیم، نرخ سود سپرده را کاهش مي‌دهيم و حتي تصميم عليه بازار مي‌گيريم.
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران با اشاره به وضعيت نرخ بهره مالکانه تصريح کرد: در شرايطي که صنايع با مشکل روبرو هستند نرخ بهره مالکانه را بالا مي‌بريم، قيمت گاز را پايين نمي‌آوريم به اين شکل که وقتي نفت ۱۴۰ دلار بود گاز ۱۳ سنتي به صنايع مي‌داديم حال که قيمت نفت زير ۴۰ دلار است باز هم همان کار را مي‌کنيم به گفته وي سياست‌هاي يکپارچه اقتصادي براي حرکت يکپارچه به سمت رشد و توسعه نداريم.
ماراني تصريح کرد: در چنين شرايطي بايد تعرفه‌ها را بالا ببريم به اين معنا که بتوانيم به سمت توليد و توسعه آن حرکت کنيم و باید این را بدانیم تا زمانیکه محصولات وارداتی با قیمت نازل‌تر از تولید داخل وارد کشور می شوند نمی توانیم انتظاری از رشد و توسعه داشته باشیم.
وی تصریح کرد:تا زمانیکه تعرفه بالا نرود یعنی اجازه می دهیم که محصولات ارزانتر از تولید خریداری شود و این مسئله موجب می شود تاکشوری مانند ایران که تاپیش از این در تولید گندم خودکفا بوده به یک واردکننده گندم تبدیل شود.
عسگری مارانی با اشاره به ظرفیت موجود در بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: در طول این سالها تلاشی نشده تا ظرفیت این بخش شکوفا شود اما در مقابل اوره ارزان قیمت در اختیار این بخش قرار گرفته است و به سخن دیگر در شرایطی که حوزه کشاورزی کاملا فلج است دلیل اینکه اوره ارزان در اختیار آن قرار می گیرد معلوم نیست.
به گفته وی وجود چنین سیاست‌های نادرستی در اکثر بخش‌ها از جمله دامداری، پتروشیمی،تولید و... دیده می شود.

اجرای اقتصاد مقاومتی
عسگری مارانی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصادمقاومتی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی برای رسیدن به یک وضعیت مناسب باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تمام زمینه‌ها دیده شود و در همین راستا باید بحث مصرف کالاها را در بخش‌های مختلف به فرهنگ تبدیل کنیم به این معنا که بتوانیم هیجان تقاضا و رشد برای تولید داخلی را ایجاد کنیم تامردم با این دیدگاه به سمت نو شدن حرکت کنند. وی افزود: بی‌شک اعمال انواع و اقسام سیاست‌های تحریک تقاضا وجود دارد اما قبل از هر اقدامی باید به این سمت حرکت کنیم که صنایع و تولیدکنندگان بدانند واردات نداریم و قرار نیست همه چیز وارد شود.
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران بابیان اینکه درحال حاضر خودرو چینی وارد کشور می شود و در حالی که افراد از این نوع محصول رضایت کافی ندارند گفت: این موضوع در تمام شرایط وجود دارد بنابراین باید تعرفه بگذاریم که صنعت و تولید بتواند حرکت کند اما این منوط به درست کردن شرایط داخل است و بعد از درست کردن شرایط داخل باید به سمت بهبود صادرات کشور حرکت کنیم. وی افزود: اینکه بنا باشد شعار رقابتی بودن سر دهیم راه به جایی نخواهیم برد و هنوز فراموش نکرده‌ایم تحریم چه ضربه‌ای به صنایع مختلف کشور از جمله صنعت خودرو زده است و در شرایط کنونی هم نباید در پی فلج کردن این صنعت باشیم.
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران با بیان اینکه هنوز در تحریم هستیم تصریح کرد:ما هنوز از شرایط تحریم خارج نشده ایم و اینکه مدعی باشیم تحریم تمام شده غلط است ضمن اینکه در کنار این تحریم‌ها برای اخد تسهیلات باید نرخ بهره ۲۸ تا ۳۰ درصد را تجریه کنیم و همه این موارد نارضایتی ایجاد کرده است.

جلوی انحصاردولت را بگیریم
مارانی با اشاره به ابهامات پیش روی نرخ خوراک پتروشیمی خاطرنشان کرد:در حال حاضر هنوز با نرخ ۱۳ سنت برای پتروشیمی‌ها خوراک را فاکتور می کنند و این اتفاق به نوعی زور گویی وزارت نفت است چرا که این وزارتخانه در همه جا مدعی مي‌شود قیمت نفت در حال پایین آمدن است اما در مقابل متولیان آن مدعی هستند که در صدد افزایش صادرات نفت هستند و از سویی قیمت گاز را ثابت نگه داشته است.
مدیرعامل سرمايه‌گذاری ملی ایران با تاکید بر این موضوع که وزارت نفت به واحدهای پتروشیمی زور می‌گوید خاطرنشان کرد: با وجود چنین اتفاقاتی در حوزه خودرو و پتروشیمی و... شورای رقابت باید به گونه‌ای عمل کند که جلوی دولت را بگیرد نه بخش خصوصی را چرا که کسی که انحصار می‌کند دولت است.
مارانی با بیان اینکه درحال حاضر در مخابرات اجازه افزایش و یا کاهش نرخ خدمات مخابرات را نمی دهند تصریح کرد: قدر مسلم با وجود شرایط موجود انحصار دولت بد است به این ترتیب که در وزارت نفت قیمت گاز را به حدی بالا گرفته‌اند که انحصار ایجاد شده است.

پرچم اقتصادی با محور اقتصاد مقاومتی
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای ایجاد رونق و رشد اقتصادی باید همانطور که رئيس‌جمهور پرچم سیاسی را در دست گرفت و در صدد بهبود روابط سیاسی اقدام کرد تصریح کرد: تنها راه نجات از وضعیت کنونی اقتصاد آن است که پرچم اقتصادی را با برنامه اقتصاد مقاومتی در دست بگیریم و به مردم بگوییم به جای آنکه سوراخ‌های کمربند خود را گشاد تر کنند;تنگ تر کنند چرا که بعد از رفع تحریم‌ها همچنان مشکلاتی پابرجاست. وی با تاکید بر اینکه باید یارانه‌ها قطع شود تصریح کرد:در مقابل باید از بخش‌هایی مالیات اخذ شود که تاکنون اخذ نمی‌شده و معافیت فقط در تولید باشد.
مارانی تصریح کرد: عوارض گمرکی در دفاع از تولید،حرکت به سمت اشتغالزایی و تولید ارزش و تعیین نرخ مناسب برای دلار در بازه زمانی معلوم به گونه‌اي که ریسک تولید و صنعت مشخص شود از جمله اقداماتی است که برای خروج از رکود باید انجام شود.
به گفته وی باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر بهبود تعاملات بين‌المللی بتوانیم به گونه‌اي عمل کنیم که درگام اول از سرمايه‌گذار داخلی حمایت کنیم و با افزایش نسبت سود به درآمد شرکت‌ها زمینه را برا ی حمایت از سرمايه‌گذار خارجی هموار کینم.

گزارشگر :
https://siasatrooz.ir/vdcj8meh.uqetyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی