شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کد مطلب : 126935
واگذاری مسکن استطاعت‌پذیر از اواخر سال جاری آغاز می‌شود

راهکار شهرداری برای خانه‌دار‌کردن تهرانی‌ها

راهکار شهرداری برای خانه‌دار‌کردن تهرانی‌ها
عملیات اجرایی 40 هزار واحد مسکونی در پایتخت آغاز شد. معاون شهردار تهران می گوید از پایان سال جاری واگذاری مسکن استطاعت پذیر به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود.
ساخت مسکن استطاعت‌پذیر برای تهرانی‌ها در دستور کار مدیریت شهری است. در شهرداری تهران سه اولویت مهم وجود دارد که یکی از آنها نوسازی بافت فرسوده است. در صورتی که بافت فرسوده نوسازی شود محدوده‌های ناکارآمد بازآفرینی شده و مردم راحت‌تر خانه‌دار می‌شوند.

معضل مسکن بدون کمک شهرداری ها حل نمی شود
حل مشکل مسکن در شهرها بدون دخالت و کمک شهرداری‌ها امکانپذیر نیست. اگر دولت ورود کند و شهرداری هم خدمات دهد، می‌توان مشکل مسکن را برطرف کرد. در دوره قبل مدیریت شهری قفلی بر ساخت وسازها زده شده بود و تقریبا کاری صورت نگرفت اما در این دوره با اقدامات صورت گرفته  و قانونی صدور پروانه رشد و رونق ساخت و ساز به شهر بازگشت.

رشد 3 برابری صدور پروانه در برخی مناطق تهران
حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به فارس می‌گوید، آمار صدور پروانه در 5 ماهه ابتدایی امسال در برخی مناطق به سه برابر نسبت به سال قبل رسیده است و این نشان می‌دهد که بازار مسکن رونق گرفته و به زودی شاهد یک تحول در نوسازی بافت فرسوده خواهیم بود.
به گفته صارمی، عمده صدور پروانه‌ها در مناطق جنوبی بوده و در مناطق بالادست یا کاهش صدور پروانه داشته‌ایم یا افزایش چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است. معاون شهردار خبر از واگذاری مسکن‌های استطاعت‌پذیر از اواخر سال جاری داد و گفت: عملیات اجرایی 40 هزار مسکن آغاز شده و به مرور این مسکن‌های استطاعت‌پذیر با قیمت پایین به مردم واگذار می‌شود و دهک‌های 4 و 5 هم می‌توانند این مسکن‌ها را خریداری کنند.
بر اساس این گزارش، بازآفرینی شهری در دستور کار است و قرار است بافت‌های فرسوده نوسازی شوند. پویش‌هایی هم در این زمینه تشکیل شده، بسته‌های تشویقی برای نوسازی در نظر گرفته شده تا شهروندان رغبت بیشتری برای نوسازی داشته باشند.

مانع زادیی در ساخت مسکن در شهر تهران
سهم شهرداری‌ها در بافت فرسوده صرفا تامین خدمات است و دولت هم در این زمینه وظایفی دارد. البته شهرداری در این دوره مدیریت شهری به دنبال مانع‌زدایی در بخش مسکن است. صدور پروانه رشد پیدا کرد و بیشتر این پروانه‌ها در مناطق جنوبی است. برای اینکه نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود و موانع آن برطرف شود، تغییراتی در نوع بافت فرسوده ایجاد شده و آیتم‌های بیشتری را برای این منظور در نظر گرفته‌اند تا تعداد بیشتری از شهروندان بتوانند از شرایط نوسازی بهره‌مند شوند.

سهم 65 درصد مسکن در سبد خانوار
سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوار یکی از مهمترین شاخصه‌های اقتصادی است و در تهران این سقف به گفته کارشناسان حدود 65 درصد است که عدد بالایی است. به همین دلیل این آیتم کیفیت زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تعداد خانه‌های خالی در پایتخت به 300 هزار واحد هم نمی‌رسد این واحدها اغلب دارای متراژهای بالا و در مناطق شمالی است که البته گفته شده از این خانه‌ها قرار است مالیات دریافت شود.

شهرداری در زمینه مسکن به دنبال منفعت مالی نیست
بر اساس این گزارش، رویکرد شهرداری رفع مشکل مسکن است. قرارگاه جهادی مسکن برای ایجاد مسکن‌های استطاعت‌پذیر برای زوج‌های جوان و اقشار کم درآمد تشکیل شد. اقداماتی صورت گرفت و قرار است از انتهای سال جاری واگذاری این مسکن‌ها به مرور انجام شود.
قرارگاه مسکن در این دوره مدیریت شهری شکل گرفت. فقر مسکن در پایتخت شدت بیشتری یافته بود و همچنین شاخص دسترسی به مسکن برای بخش زیادی از جامعه سخت و یا غیرقابل امکان شده است. مهمترین سیاست شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت‌رسان رفع موانع مسکن‌سازی است و شهرداری در این زمینه به دنبال منفعت مالی نیست. بیشتر می‌خواهد مشکل شهروندان را برطرف کند.

زیرساخت‌های ارائه مسکن استطاعت‌پذیر فراهم شد
علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید: زیرساخت‌های ارائه مسکن استطاعت‌پذیر را فراهم کرده تا بتوانیم این مسکن‌ها را تهیه کنیم و شهرداری در این زمینه با تمام قوا حرکت می‌کند.
مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی می‌گوید: اگر دولت کمک کند خانه‌دار شدن مردم با ساخت مسکن استطاعت‌پذیر در بافت فرسوده امکانپذیر است. هنوز 50 درصد از بافت‌های فرسوده تهران نوسازی نشده و قرار است موانع را بررسی و برطرف کنیم.
بر اساس این گزارش، نوسازی بافت فرسوده و رفع موانع ایجاد مسکن در دستور کار است. شهرداری قرارگاه مسکن را تشکیل داد تا سازما‌ن‌های مختلف که در این زمینه مسؤولیت دارند پای کار آمده و در کنار هم این معضل تهرانی‌ها را برطرف کنند. ساخت مسکن آغاز و قرار است از پایان سال جاری واگذاری این مسکن‌ها به مرور و در فازهای مختلف انجام شود.
https://siasatrooz.ir/vdcds90fkyt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی