شهردار تهران از تحقق و واریز پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از سوی دولت برای ساخت توسط شرکت خارجی خبر داد.
علیرضا زاکانی با حضور در جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و همچنین ارائه گزارشی از حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت:
قطعا افزایش مسئولیت حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دارد تا سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد تردد در شهر برسد. در حالی که هم اکنون این تناسب برعکس است. قطعا توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و افزایش ناوگان و ایجاد سفرهای ترکیبی موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد.
زاکانی با تأکید بر لزوم افزایش مطلوبیت در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: موضوع برقی سازی که امروز جهان به سوی بهره گیری از سوخت پاک سوق پیدا کرده موضوعی است که به عنوان یک رویکرد در مدیریت شهری دنبال خواهد شد. همچنین رویکرد دیگر ما وضع قواعد و ساز و کارهایی است که برای شهر التزام بخش و توسعه و پیشرفت را بر مدار آن ممکن کند. از سوی دیگر فرهنگسازی نیز به عنوان رویکرد دیگری که میتوان از طریق آن افزایش مشارکت مردم را دنبال کرد، مد نظر قرار گرفته است.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهمترین بخش توسعه حوزه حمل و نقل شهر تهران بر مدار مترو پایه گذاری شده است افزود: امروز شرایطی که در حوزه ناوگان، خطوط و ایستگاههای مترو داریم به گونهای است که هفت خطی که در گذشته شروع کرده بودند محصول آن امکانی را ایجاد کرده که در شهر تهران بتوان برای سفرها از مترو بهره بگیریم. ۲۶۰ کیلومتر خط به همراه ۱۴۰ ایستگاه از دوره قبل به ما تحویل داده شد که امروز ۲۷۴ کیلومتر خط با ۱۵۰ ایستگاه در حال فعالیت است. یعنی ۱۴ کیلومتر خط با ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع و به اتمام رساندیم و تا پایان سال جاری نیز ۱۰ کیلومتر خط دیگر در داخل شهر در خطوط شش و هفت به همراه ۱۴ ایستگاه به بهره برداری میرسد.
وی ادامه داد: امسال خط ۱۰ مترو در سه محور آغاز خواهد شد یکی محور دریاچه به سمت شرق، دریاچه به سمت غرب و محور جنت آباد به سمت شرق، علاوه بر این خط ۹ نیز امسال آغاز میشود؛ به گونهای که تی بی امی که از جنوب خط شش خارج میکنیم خط ۹ را از دولت آباد به سمت شمال آغاز خواهد کرد که فرصتهای جدیدی برای پیشرفت و توسعه خطوط مترو را فراهم میکند. امسال ۱۴ ورودی جدید نیز به بهره برداری رسید و برای خط ۱۱ و ۸ مترو با مجموعهای از شرکتهای خارجی وارد مذاکره شدیم و تفاهم اولیهای صورت گرفته که برای سال آینده احداث آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت. در سفر آیندهای نیز که طراحی شده امیدواریم برای این موضوع به جمعبندیهای دقیقی برسیم.
شهردار تهران در تشریح توسعه ناوگان خطوط مترو نیز با اشاره به وجود ۴۲ رام قطار «دی سی» تحت عنوان قطارهای قدیمی و ۱۲۹ رام قطار «ای سی» تحت عنوان قطارهای به روزتر، گفت: به صورت سرجمع ۱۱۹۷ واگن در خطوط مترو داریم که طی سالهای گذشته ارائه خدمات به شهروندان را بر عهده داشته است. این در شرایطی است که ناوگان قطارهای دی سی به صورت خاص است که بیش از ۲۰ درصد خدمات نمیتوانند ارائه کنند و نیاز به بازسازیهای اساسی دارند. چهار رام قطار سه واگنه نیز در خط فرودگاه ارائه خدمات دارد.
شهردار تهران ادامه داد: تهران علاوه بر واگنهایی که از سوی دولت تامین میشود به ۲۵۹ واگن دیگر نیز نیاز دارد که در این راستا با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم.
شهردار تهران در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: ۳۴۸۰ دستگاه اتوبوس فعال به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داده شده و آنها در انتهای دوره پنجم ۱۸۷۶ دستگاه اتوبوس فعال را به ما تحویل دادند و امروز پس از دو سال ۲۸۳۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم و به این ترتیب سیر سقوط دوره قبلی را متوقف و غریب به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی، نوسازی و به ناوگان اضافه کردیم. در دوره پنجم و دوره آقای روحانی هیچ اتوبوسی از سوی دولت به مدیریت شهری تحویل داده نشد و ۱۳۳ دستگاه اتوبوس توسط خود مدیریت شهری در دوره پنجم اضافه شد و به صورت سرجمع در کل دوره پنجم ظرف مدت چهار سال تنها ۲۶۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شد.
به گفته وی، در دو سال مدیریت شهری فعلی ۲۷۱ اتوبوس توسط دولت به ما تحویل داده شده و بی عملی دولت قبل در این دولت جبران شده است و ۲۹۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس قدرالسهم ما بوده و به این ترتیب در دو سال اخیر از چهار سال دوره قبلی عملکرد بسیار بالاتری داشتهایم. امروز ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را قرارداد بستهایم تا بتوانیم تعهد خود را در برنامه چهارم اجرایی کنیم. از این ۳۰۰۰ دستگاه قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه با عقاب نشان است که ۷۰۰ دستگاه آن تا پایان سال تحویل داده میشود. ۵۰۰ دستگاه با اسنا است که قرارداد آن ۱۲ ماهه منعقد شده و ۵۰۰ دستگاه با سبلان خودرو است که ۱۴ ماهه عقد قرارداد شده و همگی آنها از مرحله عملیات گذشته و در حال تحویل هستند. با مجموعه خودروساز دیگری هم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی عقد قرارداد کردهایم که ۲۵۰ دستگاه پرداخت آن صورت گرفته و ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.
زاکانی با تأکید بر اینکه به این ترتیب ۱۶۱۰ دستگاه تا پایان سال نوسازی و بازسازی داریم و الباقی نیز در نیمه اول سال آینده محقق میشود، ادامه داد: در تاریخ مدیریت شهری در گذشته هیچ مدیریت شهری در دوره خود نتوانسته چنین قراردادهایی منعقد کند که همگی آنها ثمره اهتمام ویژه شورا به حوزه حمل و نقل است. بخشی دیگر حمل و نقل پایتخت ناظر به تأمین ون است. ما ۲۵ هزار ون باید در شهر تهران داشته باشیم که در حال حاضر در مسیر انتخاب نوع ون هستیم. البته ۶۳۰ دستگاه ون از سوی ایران خودرو دیزل ساخته خواهد شد که پرداختی آن انجام شده و تعدادی نیز تحویل گرفتهایم. بخش دیگر ناظر به تاکسیهای شهر تهران است. از ۷۲ هزار تاکسی موجود در تهران بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند و در این مسیر با تفاهم خوب با دولت در موضوع نوسازی تاکسیها و برقی سازی آنها تفاهم اولیه با وزیر صمت برای سقف ۵۰ هزار تاکسی برقی انجام شده، مدلهای مالی مشخص تعیین شده که از محل اسقاط کردن تاکسی مبلغی از طرف راننده و عمده مبلغ توسط تسهیلات بانکی، تسهیلات تبصره ۱۲ و تسهیلات وزارت کشور تأمین میشود.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگری مربوط به موتورسیکلتهای کار است که با دولت تفاهمی داشتیم تا موتورهای کار را در تهران برقی کنیم. این کار تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت توسعه پیدا خواهد کرد.
علیرضا زاکانی با حضور در جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و همچنین ارائه گزارشی از حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت:
قطعا افزایش مسئولیت حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دارد تا سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد تردد در شهر برسد. در حالی که هم اکنون این تناسب برعکس است. قطعا توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی و افزایش ناوگان و ایجاد سفرهای ترکیبی موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد.
زاکانی با تأکید بر لزوم افزایش مطلوبیت در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: موضوع برقی سازی که امروز جهان به سوی بهره گیری از سوخت پاک سوق پیدا کرده موضوعی است که به عنوان یک رویکرد در مدیریت شهری دنبال خواهد شد. همچنین رویکرد دیگر ما وضع قواعد و ساز و کارهایی است که برای شهر التزام بخش و توسعه و پیشرفت را بر مدار آن ممکن کند. از سوی دیگر فرهنگسازی نیز به عنوان رویکرد دیگری که میتوان از طریق آن افزایش مشارکت مردم را دنبال کرد، مد نظر قرار گرفته است.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهمترین بخش توسعه حوزه حمل و نقل شهر تهران بر مدار مترو پایه گذاری شده است افزود: امروز شرایطی که در حوزه ناوگان، خطوط و ایستگاههای مترو داریم به گونهای است که هفت خطی که در گذشته شروع کرده بودند محصول آن امکانی را ایجاد کرده که در شهر تهران بتوان برای سفرها از مترو بهره بگیریم. ۲۶۰ کیلومتر خط به همراه ۱۴۰ ایستگاه از دوره قبل به ما تحویل داده شد که امروز ۲۷۴ کیلومتر خط با ۱۵۰ ایستگاه در حال فعالیت است. یعنی ۱۴ کیلومتر خط با ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع و به اتمام رساندیم و تا پایان سال جاری نیز ۱۰ کیلومتر خط دیگر در داخل شهر در خطوط شش و هفت به همراه ۱۴ ایستگاه به بهره برداری میرسد.
وی ادامه داد: امسال خط ۱۰ مترو در سه محور آغاز خواهد شد یکی محور دریاچه به سمت شرق، دریاچه به سمت غرب و محور جنت آباد به سمت شرق، علاوه بر این خط ۹ نیز امسال آغاز میشود؛ به گونهای که تی بی امی که از جنوب خط شش خارج میکنیم خط ۹ را از دولت آباد به سمت شمال آغاز خواهد کرد که فرصتهای جدیدی برای پیشرفت و توسعه خطوط مترو را فراهم میکند. امسال ۱۴ ورودی جدید نیز به بهره برداری رسید و برای خط ۱۱ و ۸ مترو با مجموعهای از شرکتهای خارجی وارد مذاکره شدیم و تفاهم اولیهای صورت گرفته که برای سال آینده احداث آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت. در سفر آیندهای نیز که طراحی شده امیدواریم برای این موضوع به جمعبندیهای دقیقی برسیم.
شهردار تهران در تشریح توسعه ناوگان خطوط مترو نیز با اشاره به وجود ۴۲ رام قطار «دی سی» تحت عنوان قطارهای قدیمی و ۱۲۹ رام قطار «ای سی» تحت عنوان قطارهای به روزتر، گفت: به صورت سرجمع ۱۱۹۷ واگن در خطوط مترو داریم که طی سالهای گذشته ارائه خدمات به شهروندان را بر عهده داشته است. این در شرایطی است که ناوگان قطارهای دی سی به صورت خاص است که بیش از ۲۰ درصد خدمات نمیتوانند ارائه کنند و نیاز به بازسازیهای اساسی دارند. چهار رام قطار سه واگنه نیز در خط فرودگاه ارائه خدمات دارد.
شهردار تهران ادامه داد: تهران علاوه بر واگنهایی که از سوی دولت تامین میشود به ۲۵۹ واگن دیگر نیز نیاز دارد که در این راستا با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم.
شهردار تهران در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: ۳۴۸۰ دستگاه اتوبوس فعال به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داده شده و آنها در انتهای دوره پنجم ۱۸۷۶ دستگاه اتوبوس فعال را به ما تحویل دادند و امروز پس از دو سال ۲۸۳۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم و به این ترتیب سیر سقوط دوره قبلی را متوقف و غریب به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی، نوسازی و به ناوگان اضافه کردیم. در دوره پنجم و دوره آقای روحانی هیچ اتوبوسی از سوی دولت به مدیریت شهری تحویل داده نشد و ۱۳۳ دستگاه اتوبوس توسط خود مدیریت شهری در دوره پنجم اضافه شد و به صورت سرجمع در کل دوره پنجم ظرف مدت چهار سال تنها ۲۶۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شد.
به گفته وی، در دو سال مدیریت شهری فعلی ۲۷۱ اتوبوس توسط دولت به ما تحویل داده شده و بی عملی دولت قبل در این دولت جبران شده است و ۲۹۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس قدرالسهم ما بوده و به این ترتیب در دو سال اخیر از چهار سال دوره قبلی عملکرد بسیار بالاتری داشتهایم. امروز ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را قرارداد بستهایم تا بتوانیم تعهد خود را در برنامه چهارم اجرایی کنیم. از این ۳۰۰۰ دستگاه قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه با عقاب نشان است که ۷۰۰ دستگاه آن تا پایان سال تحویل داده میشود. ۵۰۰ دستگاه با اسنا است که قرارداد آن ۱۲ ماهه منعقد شده و ۵۰۰ دستگاه با سبلان خودرو است که ۱۴ ماهه عقد قرارداد شده و همگی آنها از مرحله عملیات گذشته و در حال تحویل هستند. با مجموعه خودروساز دیگری هم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی عقد قرارداد کردهایم که ۲۵۰ دستگاه پرداخت آن صورت گرفته و ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.
زاکانی با تأکید بر اینکه به این ترتیب ۱۶۱۰ دستگاه تا پایان سال نوسازی و بازسازی داریم و الباقی نیز در نیمه اول سال آینده محقق میشود، ادامه داد: در تاریخ مدیریت شهری در گذشته هیچ مدیریت شهری در دوره خود نتوانسته چنین قراردادهایی منعقد کند که همگی آنها ثمره اهتمام ویژه شورا به حوزه حمل و نقل است. بخشی دیگر حمل و نقل پایتخت ناظر به تأمین ون است. ما ۲۵ هزار ون باید در شهر تهران داشته باشیم که در حال حاضر در مسیر انتخاب نوع ون هستیم. البته ۶۳۰ دستگاه ون از سوی ایران خودرو دیزل ساخته خواهد شد که پرداختی آن انجام شده و تعدادی نیز تحویل گرفتهایم. بخش دیگر ناظر به تاکسیهای شهر تهران است. از ۷۲ هزار تاکسی موجود در تهران بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند و در این مسیر با تفاهم خوب با دولت در موضوع نوسازی تاکسیها و برقی سازی آنها تفاهم اولیه با وزیر صمت برای سقف ۵۰ هزار تاکسی برقی انجام شده، مدلهای مالی مشخص تعیین شده که از محل اسقاط کردن تاکسی مبلغی از طرف راننده و عمده مبلغ توسط تسهیلات بانکی، تسهیلات تبصره ۱۲ و تسهیلات وزارت کشور تأمین میشود.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگری مربوط به موتورسیکلتهای کار است که با دولت تفاهمی داشتیم تا موتورهای کار را در تهران برقی کنیم. این کار تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت توسعه پیدا خواهد کرد.