سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : 128034
در نشست خبری حمایت از طرح‌های پژوهشی- سیاستی مطرح شد؛

حمایت از طرح‌های پژوهشی-سیاستی تحول فرهنگی

حمایت از طرح‌های پژوهشی-سیاستی تحول فرهنگی
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: پژوهش و حمایت پیرامون مباحث رابطه دولت و فرهنگ که در دولت‌های گذشته متوقف شده بود در دولت سیزدهم احیا شده و از طرح‌های تحقیقاتی به عنوان مثال تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از رساله‌های دکتری، حمایت می‌شود.
به گزارش سیاست روز و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از خبرگزاری ایرنا، پیرو انتشار فراخوان حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های پژوهشی – سیاستی در موضوع نسبت «دولت و فرهنگ» در قلمروهای دین، فرهنگ، هنر و رسانه، نشست تشریح این فراخوان روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.
 
قاسم زائری در این نشست اظهار کرد: مقایسه مباحث پیرامون دولت و فرهنگ از سال ۸۰ آغاز اما در دولت یازدهم و دوازدهم از حیطه پژوهش خارج شد، چون دولت رویکرد خاصی در حوزه بازار فرهنگ به جای رویکرد فرهنگ داشت.
 
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم این روند دوباره در دستور کار قرار گرفت و وزارت فرهنگ تصمیم گرفت نسبت و رابطه دولت و فرهنگ را به بحث بگذارد و صاحبنظران و پژوهشگران فرهنگ را به طور عام دعوت کند تا در مورد ماهیت و شیوه نظارت بر فرهنگ راهبردهایی را به دولت ارائه دهند که پویایی و شکوفایی فرهنگ را در پی داشته باشد.
 
وی افزود: بر این اساس در این فراخوان سه جهت گیری اصلی وجود دارد: باغبانی فرهنگ، دولت مسئول و تحول فرهنگی و ایده اصلی این است که فرهنگ نیازمند مراقبت است نه افراد.
به گفته زائری اهمیت و حساسیت این فرخوان در مساله حمایت از طرح های پژوهشی، گزارش های سیاستی، رساله دکتری و خرید کتاب تالیفی با توجه به محدودیت های بودجه ای و منابع مالی به دلیل تحریم ها طی دهه اخیر است.
 
وی تاکید کرد: براساس این فراخوان شاخص های فرهنگ و محورهای اصلی هم در ۵ حوزه اصلی محور بحث قرار می گیرد.
 
به گفته وی اولین محور اندیشه فرهنگی با زیرشاخه های "دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب پیرامون فرهنگ و مدیریت فرهنگ" و "دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب پیرامون سیاست گذاری فرهنگی" است.
 
زائری محور دوم را نظریه فرهنگی عنوان کرد و گفت: نظریه حکمرانی نوین فرهنگی جمهوری اسلامی، نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی - نگرش فلسفی، گفتمان شناسی رابطه دولت و فرهنگ نگرش جامعه شناختی و گفتمان انقلاب اسلامی و مسئله اداره فرهنگ زیرشاخه های این مبحث هستند.
 
به گفته وی سیاست گذاری فرهنگی در دولت سیزدهم با زیرشاخه های الگوهای حمایتگری دولت در حوزه فرهنگ، تبیین ارتباط دولت با مراکز پژوهشی حوزه فرهنگ دولت سیزدهم و مردمی سازی فرهنگ، دولت سیزدهم و اقتصاد فرهنگ، دولت سیزدهم و اقتصاد سیاسی فرهنگ محور سوم مدنظر در این فراخوان است.
 
زائری گفت: آسیب شناسی مدیریت فرهنگ محور چهارم این فراخوان است که زیرشاخه های آسیب شناسی نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی، تحلیل و نقد نظام مجوزدهی در حوزه فرهنگ، تحلیل و آسیب شناسی نظام بودجه ریزی فرهنگی کشور و آسیب شناسی رویکردهای تصدی گرانه حمایتی و نظارتی فرهنگ را در بر می گیرد.
 
وی ادامه داد: آینده پژوهی فرهنگی محور پنجم مورد نظر است که مباحثی چون هوش مصنوعی و مسئله اداره فرهنگ، فناوریهای جدید فرهنگی، فضای سایبر و تغییرات فرهنگی ایران، روندهای فرهنگی آینده جهان و رویای ایرانی و تصویرپردازی فرهنگی را شامل می شود.
 
زائری تاکید کرد: در نتیجه این فراخوان رساله های دکتری تا سقف ۵۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می گیرند و
به اساتید راهنما و مشاور رساله های مورد حمایت نیز مطابق با آیین نامه های دانشگاهی حق الزحمه پرداخت می شود.
 
وی گفت: همچنین پیشنهادات اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بنابر آیین نامه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چارچوب طرح پژوهشی کاربردی مورد حمایت قرار می گیرد.
 
فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی – سیاستی در موضوع نسبت «دولت و فرهنگ» در قلمروهای دین، فرهنگ، هنر و رسانه ۲۲ آذرماه منتشر شد.
 
بر اساس این فراخوان استادان دانشگاهی، حوزوی و پژوهشگران حوزه سیاستگذاری و فرهنگ، تا پایان بهمن ۱۴۰۲ فرصت دارند پیشنهادهای پژوهشی- سیاستی خود را در قالب «طرح پژوهشی»، «گزارش سیاستی»، «رساله دکتری» و «کتاب تألیفی» در حوزه «دولت و فرهنگ» به دبیرخانه فراخوان، مستقر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcfmcdyjw6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی