جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
کد مطلب : 128501

سفر به ترکیه؛ کوتاه و پربار با امضای ۱۰ سند همکاری

سفر به ترکیه؛ کوتاه و پربار با امضای ۱۰ سند همکاری
پیش از ظهر چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، در رأس یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد حاصل این سفر فشرده یک روزه امضای ۱۰ سند همکاری مشترک بود.
به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به ترکیه که به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور  این کشور انجام شد، ترکیه را شریک تجاری و اقتصادی مهم جمهوری اسلامی دانست و گفت: هدف‌گذاری ما ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ترکیه به میزان ۳۰ میلیارد دلار است که این هدف با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور قابل دستیابی است.
وی ظهر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال عثمان آشکین‌بک رئیس کمیسیون مشترک و وزیر ورزش و جوانان ترکیه وارد آنکارا پایتخت این کشور شد و در محل کاخ ریاست جمهوری ترکیه آق‌سرای به شکل رسمی از سوی همتای ترکیه‌ای خود مورد استقبال قرار گرفت.
رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به ترکیه، در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور،  تشکیل و برگزاری هشت جلسه با این موضوع را نماد اراده سران دو کشور برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین دانست و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش مقامات دو کشور برای تسریع در اجرای کامل توافقات فیمابین اظهار داشت: تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین است و امیدوارم آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود.
مقامات دو کشور پس از حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، در حضور روسای جمهور، ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل و نقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند.
این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت و فناوری، حمل و نقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در این زمینه با بیان این‌که توافقات فرهنگی ایران و ترکیه با خبرهای جدیدی منعقد شد در این زمینه از بزرگداشت مشترک برای مولوی تا بازگشت به مرزهای ایران فرهنگی خبر داد.
وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو همسایه قدیمی با تاریخ و مفاخر فرهنگی مشترک هستند که مورد احترام و تکریم هر دو ملت است و این امر بهانه تعمیق  تعاملات و رفت و آمد دو کشور است» افزود: امروز دو تفاهم نامه مهم را با ترکیه به امضا رساندیم که یکی تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های رسانه‌ای بین دو کشور است.
وی خاطرنشان کرد که اتفاق مهم دیگر تفاهم نامه ارتباطات فرهنگی بود که سال ۲۰۲۵ را سال فرهنگی  ایران و ترکیه اعلام کردیم  و افزود: همچنین از ترکیه برای حضور ویژه در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۲۵ دعوت کردم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساخت فیلم‌های مشترک توسط هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای پیوند راسخ فرهنگی بین دو کشور را نشان خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: مرزهای سیاسی با مرزهای فرهنگی فرق دارد و ایران فرهنگی بسیار گسترده‌تر است که این نشانه عظمت فرهنگی ایران است. قرار است در تهران برنامه ویژه ای برای مولوی داشته باشیم و سال ۲۰۲۴ نیز در ترکیه سال مولانا بوده است و بنا شد همکاری خود در این زمینه را هم افرایش دهیم.
فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان هم گفت: ایران در ترکیه منابع ارزی خوبی دارد که خواهان استفاده بیشتری از این منابع است.
وی اظهار کرد: درباره نحوه استفاده از این منابع و همچنین نحوه استفاده از منابع ناشی از صادرات گاز ایران به ترکیه، با رئیس‌ بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دیگر مسولان ترکیه مذاکره کردیم و به نتایج خوبی هم دست یافتیم.
ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ضمن ابراز رضایتمندی از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، بر اراده مقامات دو کشور برای ارتقاء و جهش روابط در بخش‌های مختلف بویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید کرد و گفت: معتقدیم دو کشور ایران و ترکیه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا می‌توانند در مسیر توسعه و جهش در روابط گام‌های مهمی بردارند و در این راستا در مرحله اول برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به میزان 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که با تلاش مسؤلان و فعالان اقتصادی دو کشور کاملاً امکان تحقق آن وجود دارد.
وی در ادامه بخش‌های مختلف انرژی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته را از جمله زمینه‌های موجود و مورد توافق دو کشور برای توسعه و ارتقای سطح روابط میان ایران و ترکیه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه تردیدی ندارد و در این مسیر ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی گروهک تروریستی داعش گواه روشنی بر این مدعاست.
شامگاه چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ترکیه، نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، رئیس جمهور طی سخنانی در این نشست، پیام حضور سران ایران و ترکیه در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ترکیه را اعلام اراده قاطع دو کشور بر انجام کار جهادی و جهشی در مسیر رفع مشکلات و موانع پیش روی توسعه همه جانبه روابط فیمابین به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری دانست و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه است، تصریح کرد: جلوه این تصمیم در اسناد و توافق‌نامه‌هایی که امروز میان دو کشور به امضا رسید به نمایش درآمد.
محمد حسن حبیب الله‌زاده سفیر ایران در ترکیه درباره این نشست گفت: اردوغان تقریبا همه وزرای کابینه را به نشست مشترک با تجار ایرانی آورد/نشست ۴۰۰ نفر از فعالان اقتصادی ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور ۲کشور پیام مهمی داشت. وی گفت: برگزاری نشست ۴۰۰ نفر از ‌فعالان اقتصادی ترکیه و ایران و شرکت‌هایی که در زمینه تجارت با ایران در این کشور حضور دارند، به عنوان یک دیدار بسیار خوب قابل ارزیابی است.
وی اظهار کرد: حضور تجار ترکیه، اکثر کابینه دولت این کشور و همچنین شخص اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست پیام مهمی مبنی بر علاقه‌مندی و توجه جامعه تجاری در بخش خصوصی و دولتی ترکیه برای همکاری با جمهوری اسلامی داشت.
حضور در جمع ایرانیان مقیم ترکیه از دیگر برنامه‌های این سفر فشره بود؛ رئیسی در این دیدار با اشاره به اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط، نقش ایرانیان مقیم ترکیه را در علمیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه روابط دو کشور مهم دانست و اظهار داشت: علاوه بر عرصه اقتصادی، گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی هم‌چنین با اشاره به اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط، نقش ایرانیان مقیم ترکیه را در علمیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه روابط دو کشور مهم دانست و اظهار داشت: علاوه بر عرصه اقتصادی، گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است ایرانیان مقیم خارج برای حفظ ارتباط خود و فرزندان‌شان با هویت، فرهنگ و سرزمین اجدادی تلاش کنند.
در پایان سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه، دو کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر ضرورت تلاش برای ارتقای حداکثری حجم تجارت فی‌مابین، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را محکوم و خواستار توقف فوری حملات رژیم اسرائیل، رفع فوری و بدون قید و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و ارسال فوری، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به مردم فلسطین شدند.
سفر رسمی فشرده و پرکار یک روزه به ترکیه بامداد پنجشنبه با بازگشت سید ابراهیم رئیسی به ایران به پایان رسید.
https://siasatrooz.ir/vdce7v8zzjh8wni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی