شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد مطلب : 129250

امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ادامه دارد

امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ادامه دارد
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه بارش‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و بویژه منطقه زرآباد بسیار شدید بوده است، گفت: امداد رسانی در مناطق متاثر استان ادامه دارد.
بابک محمودی در گفت وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اکنون تمرکز امدادرسانی تمام ارگان های امدادی بر روی منطقه زر آباد استان سیستان و بلوچستان است. وی از حضور تیم‌های امداد و نجات از پنج استان معین برای این منطقه خبر داد و گفت: تمام تیم امدادی با تمام توان در حال امدادرسانی هستند اما شدت و میزان بارش ها بسیار شدید بوده است.
محمودی در خصوص عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی از ٢٧ فروردین تا صبح روز اول اردیبهشت خاطرتشان کرد: در این مدت زمان نیاز به انجام عملیات امدادی در ٩ استان اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد و ۵۶ شهرستان، احساس شد. رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد: امدادگران در ۹۳ مورد عملیات به ۲۵ هزار و ۶۰۵ نفر امدادرسانی کردند، ۲ هزار و ۵۲۳ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۲۰۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند. به گفته وی در این مدت ۵ بالگرد در امدادرسانی ها حضور داشته است.
محمودی، با اشاره به حضور ۲۹۸ تیم امدادی، شامل هزار و ۲۳۰ امدادگر در عملیات کمک‌رسانی در سیل، افزود: آب تجمیع شده در ۱۷۷ واحد مسکونی تخلیه شد و ٣ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان جاسک با برپایی ٨٠ دستگاه چادر، برای افراد متاثر از سیل، برپا شد.
بارش‌های سیل‌آسا که در هفته پایانی فروردین ماه جنوب کشور را فراگرفت، بیشترین بارش‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان در شرایطی رقم زد که این منطقه پیش از نوروز نیز متاثر از سیل و بارش‌های شدید بود.
بر اساس برآورد شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، وقوع بارش های سیل آسا و سیل به تاسیسات آب ۲۸۹ روستا و ۶ شهر استان آسیب آورد کرده است به طوری که به دلیل طغیان رودخانه‌ها قرار شده است تا برقراری شرایط پایدار، این روستاها به صورت سیار آبرسانی شوند.
تمام تجهیزات و امکانات سیستان و بلوچستان و کشور از جمله استان‌های تهران، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان برای رفع سریع آسیب‌ها بسیج شده‌اند.
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه خدمات رسانی به مردم سیل‌زده با همیاری تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کنار هم و با استفاده از بالگردهای سپاه- ارتش و هلال احمر در حال انجام است، گفت: بارندگی‌های شدید در جنوب سیستان و بلوچستان و بالا آمدن سطح آب مشکلاتی را برای مردم جنوب این استان ایجاد کرد به طوری که برق ۳۰۰ روستا قطع شد و راه‌های حدود بیش از ۳۰۰ روستا نیز آسیب دید. وی با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور، معاون اول ایشان و حضور ۲ روزه وزیر کشور در استان و همراهی همه ارگان‌ها پیگیری ها و اقدامات لازم انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ارتباط محور چابهار به نیکشهر برقرار شده و رفت و آمد در حال انجام است، تلاش برای بهسازی محور چابهار - کنارک و زرآباد نیز در حال انجام است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون برق اکثر روستاها وصل شده، فیبر نوری نیز که دچار آسیب شده بود و ارتباط زرآباد را بطور کلی قطع کرده بود نیز وصل شده است. کرمی ادامه داد: بالگردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعیت هلال احمر درحال ارائه خدمات هستند ضمن ینکه تعدادی از بالگردهای نیروی دریایی ارتش هم به تیم‌های خدمات رسان اضافه شده است. وی افزود: از استانهای معین تیم‌هایی به ویژه در حوزه راه و شهرسازی و هلال احمر جهت هم افزایی به استان اعزام شده‌اند و همه در کنار هم در تلاش هستند.

تدابیر ویژه دولت برای رسیدگی به مسائل سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
سخنگوی دولت اعلام کرد: در جلسه هیات دولت به صورت ویژه به مساله سیل در منطقه سیستان و بلوچستان پرداخته و تدابیر ویژه برای رسیدگی به سیل‌زدگان اندیشیده شد.
«علی بهادری جهرمی» درباره برخی شائبه‌های رسانه‌ای درباره کم‌کاری دولت در رسیدگی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، گفت: دولت سیزدهم نشان داده است که مرد میدان است و هم اکنون ۲ وزیر راه و شهرسازی و کشور در منطقه سیل‌زده حضور دارند. سخنگوی دولت با اشاره به آثار سیل در سایر شهرهای منطقه، تصریح کرد: سیل سیستان و بلوچستان سیل بسیار شدیدی است و اگر پیش از این راهکارهای مهار آب، سدسازی‌ها و مسیرهای انحراف آب پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نشده بود، فجایع پیش آمده می‌توانست به مراتب زیانبارتر باشد.
وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به موضوع بحران از اولویت‌های اساسی دولت است، گفت: در جلسه هیات دولت به صورت ویژه به موضوع سیل در منطقه سیستان و بلوچستان پرداخته و هم گزارش‌هایی ارایه و تدابیر ویژه برای رسیدگی به سیل‌زدگان اندیشیده شد.
بارش‌های سیل‌آسا که در هفته پایانی فروردین ماه جنوب کشور را فراگرفت، بیشترین بارش‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان در شرایطی رقم زد که این منطقه پیش از نوروز نیز متاثر از سیل و بارش‌های شدید بود.
بر اساس برآورد شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، وقوع بارش های سیل آسا به تاسیسات آب ۲۸۹ روستا و ۶ شهر استان آسیب وارد کرده به طوری که به دلیل طغیان رودخانه‌ها قرار است تا برقراری شرایط پایدار، این روستاها به صورت سیار آبرسانی شود.
تمام تجهیزات و امکانات سیستان و بلوچستان و کشور از جمله استان‌های تهران، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان برای رفع سریع آسیب‌ها بسیج شده‌اند.
در برخی شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد شد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شد، همچنین به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، به گونه‌ای که با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفت.
در پی این وضعیت احمد وحیدی وزیر کشور به سیستان و بلوچستان سفر کرد و همراه با استاندار سیستان و بلوچستان از نخستین لحظات در میدان و در بین مردم در شهرها، روستاها و بخش‌های مختلف حوزه جنوب استان حضور یافتند و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم قرار گرفتند.
پایداری برق در بیشتر روستاها، رفع خرابی‌ها و بازگرداندن شبکه برق به حالت عادی، رفع انسداد راه‌های ارتباطی توسط گروه‌های عملیاتی وزارت راه و شهرسازی، اتصال موتورهای برق به سیم کشی داخلی منازل از جمله اقدامات انجام شده تاکنون است.
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه خدمات رسانی به مردم سیل‌زده با همیاری تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کنار هم و با استفاده از بالگردهای سپاه- ارتش و هلال احمر در حال انجام است، گفت: بارندگی‌های شدید در جنوب سیستان و بلوچستان و بالا آمدن سطح آب مشکلاتی را برای مردم جنوب این استان ایجاد کرد به طوری که برق ۳۰۰ روستا قطع شد و راه‌های حدود بیش از ۳۰۰ روستا نیز آسیب دید.
https://siasatrooz.ir/vdcgny9qzak9xx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی