يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 126285

پیام یک اعتراف

در حالی جهان معطوف به جنگ اوکراین و تحولات فرانسه شده است که در اقدامی تامل برانگیز وزارت خارجه آمریکا در گزارشی از...
در حالی جهان معطوف به جنگ اوکراین و تحولات فرانسه شده است که در اقدامی تامل برانگیز وزارت خارجه آمریکا در گزارشی از نحوه خروج پر هرج و مرج نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۲۱ از افغانستان انتقاد و تاکید کرده که تصمیمات بایدن و ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی و سابق آمریکا برای خروج نیروها از افغانستان، پیامدهای منفی  جدی داشته است.
آنچه در گزارش وزارت خارجه آمریکا مشهود است پیامدهای فاجعه بار یک جانبه گرایی آمریکا و کشورهایی همچون انگلیس است که اصرارشان به رفتارهای یک جانبه و معرفی خود به عنوان تنها تصمیم‌گیر جهان، فاجعه‌ای بزرگ به نام افغانستان را رقم زده است. این گزارش زنگ هشداری است برای جهانیان از جمله کشورهای که خود را بازیجه و همراه جنگ افروزی‌های امریکا در اوکراین ساخته‌اند در باب پیامدهای یک جانبه گرایی جنون آمیز آمریکا که می‌تواند تکرار فاجعه افغانستان و عراق در اوکراین را به همراه داشته باشد به عبارتی دیگر این گزارش سندی بر خسارت‌ها و پیامدهای فاجعه بار نگاه خودبرترپندارانه آمریکاست که رویکرد جهانی به چند جانبه گرایی عقلانی به جای یک جانبه گرایی آمریکایی را بیش از پیش الزام آور می‌سازد. عقلانیتی که امروز می‌تواند به مقابله با جنگ افروزی آمریکا در اوکراین منجر شود تا از تکرار پیامدهای رفتارهای نابخردانه و دیوانه وار سران آمریکا برای جامعه جهانی و اوکراین جلوگیری نماید. این امر درسی است برای کشورهای اروپایی و آنانی که همچنان در توهم ابرقدرت بودن آمریکا هستند و چشم و گوش بسته با تصور برخورداری از منافع همراهی با آمریکا در جنگ اوکراین و رفتارهای غیر منطقی آن همچون اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشورها ادامه می‌دهند حال آنکه گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در باب افغانستان نشان داد که یک جانبه گرایی کاخ سفید جز ویرانی و رسوایی نتیجه‌ای به همراه ندارد.
دولتمردان آمریکا همواره با ادعای ناجی بودن خود را محق به تصمیم گیری در قبال سایر کشورها حتی با ابزار اشغال نظامی دانسته‌اند که نتیجه آن را در اشغال افغانستان و عراق و جنگ افروزی در بالکان، لیبی، سوریه، یمن ، اوکراین و... می‌توان مشاهده کرد. گزارش مذکور و اذعان به رفتارهای غیر عقلانی و بحران‌ساز سران آمریکا نشان داد که این کشور نه تنها یک ناجی و رهایی بخش نمی‌باشد بلکه ویرانگری است که جز سیاه‌بختی و ویرانی برای کشورهای دیگر نتیجه‌ای به همراه نداشته است. مسئولیت پذیر نبودن و بی تعهدی در قبال سایر کشورها و رفتارهای جهانی  شاخصه مشترک تمام روسای جمهور آمریکاست چنانکه در باب افغانستان نه تنها در زمان اشغال 20 ساله و نه در زمان خروج و اکنون پس از دو سال از خروج نیز تعهدات آمریکا در قبال افغانستان اجرایی نشده است.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcbw0b8srhb55p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی