شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
کد مطلب : 126345

ماهیت یک جنگ افروز

بحران اوکراین به واسطه ارسال تسلیحات توسط کشورهای غربی به کی یف در حالی هر روز ابعاد گسترده تری می‌گیرد...
بحران اوکراین به واسطه ارسال تسلیحات توسط کشورهای غربی به کی یف در حالی هر روز ابعاد گسترده تری می‌گیرد که در اقدامی تامل برانگیز آمریکا از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین خبر داد. نکته قابل توجه در این معادله آن است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته که ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین تصمیم سختی بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز داشته است. کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود بایدن با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرده است.
در همین حال کالین کال معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا ضمن اذعان به اینکه تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین می‌تواند باعث تلفات غیرنظامیان شود، گفت ترس از موفقیت روسیه در میدان جنگ بر این نگرانی‌ها غلبه دارد.  او در کنفرانسی خبری از تصمیم کاخ سفید در تصویب بسته کمک نظامی جدید به اوکراین به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود، دفاع کرد.
این نوع مواضع از سوی مقامات امریکایی در حالی مطرح می‌شود که از یک سو اوکراین همواره خواستار دریافت اف 16 بوده  و آمریکا با آن مخالفت کرده است. در همین حال واشنگتن نیز مانند اروپا، پیوستن اوکراین به ناتو را در شرایط کنونی محال دانسته است با توجه به این شرایط می توان گفت که ادعای بایدن درباره خواست اوکراین برای داشتن این تسلیحات ادعایی واهی است که صرفا برای توجیه جنگ افروزی امریکا صورت می‌گیرد.
نکته مهم آنکه سخنان مقامات واشنگتن نشان می‌دهد که برای انها شکست روسیه اهمیت دارد و هیچ ارزشی برای جان قربانیان این تسلیحات قائل نیستند.
 این تفکر که در میان سران اوکراین نیز جریان دارد زنگ خطری برای امنیت جهان است چرا که همین تفکر در سال 1945 موجب شد تا امریکا اقدام به بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی ژپان نماید که صدها هزار قربانی برجای گذاشت. توجیهات آمریکا برای ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین ضرورت مقابله با این طراحی را برای کاهش ا تلفات جنگ و رویکردهای جنایت‌کارانه غرب الزام آور می‌سازد.
 
فرامرز اصغری

 
https://siasatrooz.ir/vdci5qazwt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی