جمعه ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
کد مطلب : 126414

بایدن به دنبال چیست؟

رئیس‌جمهور آمریکا در روز سه‌شنبه میزبان «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی خواهد بود و با وی در مورد مسائل مختلف از جمله ایران گفت‌وگو خواهد کرد. در باب اهداف و چرایی این سفر کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای تأکید کرد که این سفر بر شراکت و دوستی پایدار بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تأکید خواهد کرد. او گفت: «رئیس‌جمهور بایدن تعهد راسخ ایالات متحده به امنیت اسرائیل را مورد تأکید قرار خواهد داد. دو رهبر در مورد فرصت هایی برای تعمیق جایگاه منطقه‌ای اسرائیل و ایجاد خاورمیانه صلح آمیزتر و مرفه‌تر گفتگو خواهند کرد.»
به گفته ژان پیر، دو طرف همچنین در مورد آنچه «روابط نظامی عمیق روسیه با ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» خوانده شده نیز گفتگو خواهند کرد. هرتزوگ روز ۱۹ جولای با معاون رئیس جمهور هریس در کاخ سفید دیدار خواهد کرد و در کنگره سخنرانی خواهد کرد. مسائل مطرح شده در حالی به عنوان محور این سفر اعلام گردیده که یک اصل مهم در این میان قابل توجه است و آن اینکه در ماه‌های اخیر نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها بارها درخواست ملاقات با بایدن را داده و او از این امر سر باز زده است. با توجه به ساختار حاکم بر رژیم صهیونیستی، هرتزوگ در مقام رئیس جمهور عملا مقامی تشریفاتی است و نخست وزیر همه امور را در دست دارد.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت که این اقدام بایدن نوعی نادیده گرفتن ساختار حاکم بر این رژیم است چنانکه  روزنامه «یدیعوت آحارونوت» با انتشار گزارشی از مخالفت‌ها با سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به آمریکا، این دعوت را «توهین به بنیامین نتانیاهو» توصیف کرد؛ نخست‌وزیری که 7ماه در انتظار دعوت‌نامه‌ای از کاخ‌سفید است. این اقدام از سوی بایدن در حالی صورت گرفته است که برخی آن را تغییر دررفتار آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی ارزیابی و حتی آن را به احتمال توافق میان تهران و واشنگتن نسبت داده اند حال آنکه نگاهی واقع بینانه به تحولات سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که از یک سو ماهیت این رژیم با وجود اعتراض‌های شدید خیابانی و تشدید عملیات‌های مقاومت در معرض خطر قرار گرفته است و از سوی دیگر هیچ ثبات سیاسی بر این رژیم حاکم نیست بویژه اینکه افراط گرایی کابینه نتانیاهو اعتراض‌های شدیدی را به همراه داشته است.
 بر این اساس بایدن با دعوت از هرتزوگ در کنار اعلام تعهد به بقای رژیم صهیونیستی نارضایتی خود را از رفتارهای رادیکالی نتانیاهو که روند سازش و امنیت رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند اعلام می‌دارد و این به معنای تغییر رفتار آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی نمی‌باشد بلکه در همان مسیر در جریان است.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcfyvdyjw6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی