يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
کد مطلب : 126803

اهداف یک اظهار نظر

«کریستوفر میلر» وزیر دفاع پیشین آمریکا که به صورت از پیش اعلام نشده به مناطق تحت کنترل کُردها در سوریه رفت، بار دیگر مدعی شد که واشنگتن از خودمختاری کُردها که نتیجه‌ای جز تجزیه سوریه ندارد، حمایت می‌کند.ین مواضع تجزیه طللبانه در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز مسئولان مختلف آمریکایی طی سال‌های جنگ علیه سوریه، بارها به این مناطق به صورت مخفیانه و علنی سفر کرده و دیدارهای مختلفی با عناصر تجزیه‌طلب کُرد برگزار کرده‌اند.
آمریکایی‌ها همچنین تجهیز تسلیحاتی عناصر کُرد را در برابر سایر گروه‌ها و همچنین دولت قانونی سوریه بر عهده داشته‌اند. هر چند که شکست داعش و نیز تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه این طراحی را با ابهم مواجه ساخت اما طی ماه‌های اخیر تحرکات آمریکا در چارچوب آن شدت گرفته است که در قالب اقدم همزمان در عراق و سوریه صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری المعلومه عراق در خصوص باج‌گیری آمریکا از این کشور نوشت: آمریکایی‌ها عملاً با باج‌خواهی از هیئت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، تکمیل روند تسلیح ارتش عراق را به تعهد بغداد بر انحلال حشدشعبی منوط کرده و همچنین خواهان به‌کارگیری ۱۵۰ هزار شبه نظامی کُرد سوری موسوم به «قسد» برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه شدند.
در سوریه نیز با وجود اعتراضات گسترده مردم و دولت این کشور به اشغال‌گری آمریکا، تحرکات نظامی واشینگتن در جهت احیاء داعش در حال شکل‌گیری است، چنانچه در پی اقدامات اخیر تروریست‌های داعش در برخی مناطق تحت کنترل دمشق، منابع میدانی از حمایت واشینگتن از این عناصر در سوریه برای فشار بر ارتش این کشور پرده برداشته‌اند.همین حمایت‌ها موجب آغاز دور جدیدی از جنایات داعش در این کشور مانند به خاک و خون کشیدن عزاداران سالار شهیدان در زینبیه دمشق و حمله تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان سوری که 20 کشته و 10 زخمی بر جای گذاشت، شده است. مجموع این تحرکات در حالی است که آمریکا سعی دارد تا با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه در کنار اجرای طرح تجزیه سوریه سناریوی استمرار حضور بحران ساز خود در منطقه را ادامه دهد بویژه اینکه همگرایی کشورهای عربی به ایران و سوریه تضعیف روند سازش و سلطه گری آمریکا در منطقه را به همراه داشته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdchv-nzx23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی