سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 126833

پیام یک هشدار

اتحادیه عرب در پیامی به جامعه جهانی درباره نقض‌های رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، خواهان ورود فوری برای توقف آن شد. این نهاد نسبت به تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت تاریخی موجود در قدس و مسجدالاقصی هشدار داد و اعلام کرد، سراسر این مسجد تنها محل عبادت مسلمانان است و مبادا که حاکمیت فلسطین بر قدس شرقی ضعیف شود.
این بیانیه در حالی منتشر شده است که در کنار متن متحوایی آن صدور چنین بیانیه‌ای از چند منظر قابل توجه است. نخست آنکه از اهداف مهم آمریکایی‌ها در منطقه را سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تشکیل می‌داد که در قالب پیمان آبراهم بوده است. صدور بیانیه اتحادیه عرب بیانگر شکست طرح سازش است که می‌تواند تشدید چالشهای داخلی و بیرونی سران رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو را به همراه داشته باشد چرا که از شعارهای وی تکمیل روند سازش و آمدن عربستان پای میز مذاکره بوده است.
دوم آنکه طی ماه‌های اخیر منطقه با دگرگونی‌هایی همراه شده که محور آن را نیز توسعه روابط میان کشورهای عربی بویژه عربستان با ایران و نیز بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تشکیل می‌دهد که حلقه تکمیلی آن نیز رویکرد کشورهای عربی به روابط با چین و روسیه است. با توجه به این فرآیند‌ها بیانیه اتحادیه عرب را می‌توان ادامه مسیر همگرایی منطقه‌ای و دوری از  آمریکا دانست که می‌تواند معادلات جدیدی را به همراه داشته باشد. به هر تقدیر آنچه مسلم است آنکه اقدام اتحادیه عرب نشان داد که هزینه کردهای آمریکا برای دور کردن کشورهای منطقه از مسئله فلسطین عملا نتیجه‌ای به همراه نداشته و حتی متحدان عرب آمریکا نیز به این مهم رسیده‌اند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد داشت لذا رویکرد نوین حمایت از فلسطین و توسعه روابط با مقاومت ر در پیش گرفته‌اند که خود سندی بر فول یکجانبه گرایی آمریکا در صحنه جهانی از جمله در غرب آسیاست.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcaein6e49nua1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی