جمعه ۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
کد مطلب : 126848

ابهام اصلی کجاست؟

در حالی که افکار عمومی جهان معطوف به مسائلی همچون جنگ اوکراین و منازعات چین و غرب است، که در اقدامی تامل برانگیز بر اساس کلیپ ویدیویی پخش شده توسط شرکت عامل برق توکیو (TEPCO)، ژاپن پنجشنبه تخلیه آب تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دای‌ایچی در اقیانوس آرام را آغاز کرد.
اداره فدرال کنترل دامپزشکی و گیاهپزشکی روسیه نیز از تشدید نظارت رادیولوژیکی ماهی صید شده در نزدیکی محل تخلیه آب کم تشعشع از نیروگاه فوکوشیما خبر داد.چین شروع تخلیه آب‌های نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را محکوم کرد و گفت که این اقدامی خودخواهانه و غیرمسئولانه است و پکن وارات محصولات دریایی از ژاپن را ممنوع می‌سازد. در همین حال اعتراض‌های مردمی نیز به این اقدام صورت گرفته است چنانکه ۱۶ شهروند کره جنوبی که همگی دانشجو هستند به دلیل تلاش برای ورود به سفارت ژاپن در سئول در جریان تظاهراتی برای محکوم کردن تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا، دستگیر شدند. در این میان آنچه از سوی مسئولان ژاپنی عنوان می شود تایید بی‌خطر بودن این پساب‌ها برای محیط زیست می‌باشد که با حمایت کشورهای غربی همراه شده است.
هرچند که این مسائل توجیهی برای مقامات توکیو جهت اجرای این طرح است اما مسائلی موجب شده تا این مسئله با ابهامات بسیاری همراه گردد. بسیاری بر این امر تاکید دارند که چرا آژانس به توکیو اجازه چنین فعالیتی را داده در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه و کارشناسان محیط زیست با ان مخالفت می‌کنند؟ چرا آژانس تا زمان راستی آزمایی این نگرانی‌ها فعالیت ژاپن را متوقف نساخته است؟ چرا آژانس که به خاطر ادعای کشورهای دیگر و به رغم گزارش‌های مکرر خود مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران همچنان به دنبل محدودسازی این فعالیت‌ها تا زمان رضایت جهانی از فعالیت‌های ایران است، اما در برابر ژاپن چنین نکرده است؟ چرا اروپا  و آمریکا  که مدعی هستند برای امنیت هسته‌ای جهان هر اقدامی صورت می‌دهند در برابر تحرک ژاپن سکوت کرده‌اند؟
مجموع این پرسش‌ها یک نتیجه را برای همگان ایجاد کرده و آن افزایش ابهامات در باب مستقل و فنی بودن آژانس و نگاه صادقانه غرب است، چنانکه از یک سو علیه فعالیت‌های صلح آمیز سایر کشورها موضع می‌گیرند و از سوی دیگر در برابر اقدامات تهدیدی ژاپن از آن حمایت می‌کنند. این رفتارها بی اعتمادی بیشتر جهانی به آژانس و غرب را رقم خواهد زد که پیامدهای منفی بسیاری بر امنیت هسته‌ای جهان خواهد داشت.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcgt39q7ak9x74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی