دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 126881

زندان یا پناهگاه؟

طی روزهای اخیر بار دیگر اخباری مبنی بر فرار داعشی‌ها  تکفیری‌ها از برخی زندان‌ها با محوریت سوریه منتشر شده است. منابع خبری در شمال شرق سوریه بار دیگر از فرار تروریست‌های داع از زندان خبر می‌دهند؛ اتفاقی که طی دو سال گذشته بارها رخ داده و موجب شده است تا این گروهک تروریستی جان تازه‌ای بگیرد.
به گزارش وبگاه العربی الجدید، تروریست‌های داعش که هنوز تعداد آن‌ها مشخص نیست، از زندان «الصناعه» در شهر الحسکه فرار کرده‌‌ و در ادامه شبه‌نظامیان کُرد که کنترل این زندان را در دارند، حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند. این فرار صرفا معطوف به مقطع کنونی نمی‌باشد چنانکه گزارش‌ها نشان می دهد که طی دو دهه اخیر بارها چنین اتفاقی در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و.... روی داده است. نکته مهم آن است که تمامی این زندان‌ها تحت اداره آمریکا و یا جریان‌های طرفدار آن بوده است و مملو از افرادی بوده که سابقه تروریستی و سلفی‌گری دارند. حال این سوال مطرح است که چرا چنین فراری در مقطع کنونی روی داده است؟
نگاهی به کارنامه آمریکا نشان می‌دهد که تروریسم همواره از ابزارهای جهانی امریکا بوده چرا هیلاری کلینتون وزیر خارجه دوران اوباما به نقش آمریکا در ایجاد القاعده اذعان می کند و اوباما نیز در سال 2014 می گوید که هدف آمریکا نه نابودی داعش بلکه هدایت آن در مسیر اهداف آمریکاست. آمریکا که با ترور سرداران مقاومت در فرودگاه بغداد تروریسم دولتی خود را اثبات کرده است در مقاطع مختلف بویژه در دورانی که منطقه در مسیر ثبات و همگرایی قرار دارد، سناریوی تروریسم را به کار می‌گیرد در حالی که تامین نیروی آن از دو طریق صورت می گیرد یا نیروهای خارجی که به منطقه مورد نظر می‌آورد و یا زندانیانی که بیشتر به وحشیانی شباهت دارند که صرفا اسلحه را می‌شناسند و بس.
با توجه به این فرآیندها و با عنایت به وضعیت کنونی سوریه و عراق می‌توان گفت که آمریکا بار دیگر سناریوی تروریسم را علیه این کشورها و منطقه به کار گرفته است در حالی که در ظاهر ادعای فرار زندانیان خطرناک و تروریستی را مطرح و حتی مدعی ادامه حضور در سوریه و عراق برای مقابله با آنها می‌شود حال آنکه حقیقت امر آن است که این زندان‌ها در اصل پنهاه گاه تروریست‌ها هستند تا زمان مناسب نقش بحران ساز خود را ایفا کنند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcdj90ffyt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی