چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
کد مطلب : 126895

سفری نه چندان دوستانه

رسانه‌ها از سفر کارولی وزیر خارجه انگلیس به چین خبر داده‌اند چنانکه منابع رسانه‌ای از پکن پایتخت چین خبر دادند که جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس برای دیدار با همتای چینی خود امروز به این کشور سفر می‌کند. «وانگ ون‌بین» سخنکوی وزارت خارجه چین خبر داد که جیمز کلورلی به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین، در تاریخ ۳۰ آگوست (هشتم شهریور) سفری رسمی به چین انجام می‌دهد.
اعلام تاریخ سفر وزیر خارجه انگلیس به چین در شرایطی انجام می شود که طی ماه‌های اخیر مقام‌های انگلیسی به رغم یک بار لغو کردن سفر از قبل برنامه ریزی شده به چین در تدارک برای فرستادن وزیر خارجه این کشور به پکن بودند. اواخر تیرماه بود که منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند که سفر جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس به چین به دلیل غیبت کین گانگ همتای چینی و دیده نشدن او در انظار عمومی لغو و به زمانی دیگر موکول شد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی بر روابط دو کشور بیانگر بیانگر موجی از اختلافات و تنشهاست. از یک سو انگلیس در تحریم‌های ضد چینی غرب مشارکت کرده و در عین حال در راهبرد امنیتی خود، چین را تهدیدی بزرگ برای خود عنوان کرده است. در همین حال انگلیس از حامیان اصلی بحران سازی آمریکا در شرق آسیاست که توافقنامه آکوس با آمریکا و استرالیا برای ساخت زیر دریایی هسته‌ای بخش کوچکی از این طراحی است.
در همین حال انگلیس از مخلفان ابتکار چین برای پایان جنگ اوکراین است و همچنان بر ادامه جنگ تاکید دارد. در همین حال لندن حمایت‌های آشکار گسترده‌ای از چند پاره شدن چین دارد که نمود آن را در اقدام حمایتی از تایوان می توان مشاهده کرد. در مقابل پکن نیز تاکید دارد که حاضر به کوتاه آمدن در برابر سلطه گری‌ها، تجزیه طلبی‌ها و تحریم‌های انگلیس نبوده و پاسخی سخت به آن می‌دهد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که سفر وزیر خارجه انگلیس نه یک سفر دوستانه بلکه اقدامی در چارچوب ابعاد سیاسی تنش‌ها میان طرفین است هر چند که در یک سوی معادله انگلیس ناچار به مراوده اقتصادی با چین است و از سوی دیگر پکن به دنبال مدیریت کردن تنشها با غرب می باشد که میزبانی چین از مکرون رئیس جمهور فرانسه برگرفته از این رویکرد بوده که اکنون در قبال وزیر خارجه انگلیس البته با استقبالی کمتر در جریان است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdci3qazwt1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی