دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 127003

تراموا به چه کار تهران می‌آید؟!

روزگذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شهرداری تهران و وزارت دفاع تفاهم نامه‌‌ای را برای احداث تراموا در مسیر میدان آزادی - تهرانپارس امضا کردند.
درخصوص این تفاهم نامه و اصولا تراموا چه ضرورتی برای تهران دارد و چه دردی از ترافیک و آلودگی هوا را درمان می‌کند ذکر چند نکته ضروری است.
۱-هنوز استفاده از تراموا و ضرورت این وسیله در تهران از سوی شورای عالی هماهنگی ترافیک و شورای شهر تهران تایید نشده و این اقدام شهرداری تهران عملا نوعی دهن کجی به این دو نهاد مهم بالادستی است.
۲-درحال حاضر درمسیر «میدان آزادی - تهرانپارس» هم خط مترو فعال است و هم خط اتوبسرانی BRT پس عملا استقرار تراموا در این مسیر توجیه ترافیکی و اقتصادی ندارد و مردم هم مشکلی برای جابجایی در این مسیر ندارند.
۳-وجود تقاطع های پر تعداد و پر ترافیک در این مسیر نه تنها باعث کند شدن سرعت تراموا خواهد شد بلکه عملا باعث پس زدن ترافیک در شریان‌های شهری شده و معضلات شهری و ترافیکی و نارضایتی شهروندان را صد چندان می‌کند.
۴-میزان ریالی و ارزی این تفاهم نامه اعلام نشده است ولی شهردار تهران در تیر ماه گذشته در یک مصاحبه عمومی گفته بود هزینه ساخت ۱۸کیلومتر تراموا حدود۲۰۰میلیون دلار خواهد شد که با توجه به شرایط ارزی کشور و سایر مسائل مرتبط به تحریم نه تنها این خط سبک در زمان مقرر اجرایی نخواهد شد بلکه هزینه‌های آن هم چند برابرمی‌شود.
خلاصه اینکه اجرای این طرح نه تنها سودی برای شهر و شهروندان ندارد بلکه باعث برچیده شدن خطوط اتوبوسرانی در این مسیر نیز خواهد شد و لذا بهترین پیشنهاد به شهرداری این است که هزینه چنین طرحی را صرف خرید و تعمیرات بیش از۳هزار دستگاه اتوبوس متوقف شده در پارکینگ شرکت واحد نماید تا از این طریق مشکلات شهروندان و ترافیک شهری کاهش یابد.
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcaw0n6e49nuw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی