خانوار‌های ایرانی برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان به طور میانگین، ٣٩.٥ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠١، هزینه کرده‌اند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور در شهریور امسال  به عدد 201.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل ٢ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٥ درصد و در 12 ماه منتهی به ماه قبل نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ٤٦.١ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در این دوره زمانی نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که خانوارهای ایرانی برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان به طور میانگین، ٣٩.٥ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠١، هزینه کرده‌اند.  منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در شهریور ١٤٠٢ تورم ماهانه خانوارهای کشور ٢ درصد بوده ‌است.
طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٥ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣ درصد بوده است. .منظور از نرخ تورم سالانه، میزان تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به یک ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.با این تعریف در شهریور ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 46.1 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.
از سوی دیگر دامنه تغییرات این شاخص برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٥.٩ درصد برای دهک های ششم تا نهم، تا ٤٦.٦ درصد برای دهک دهم است.
بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٠.٧ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (١.٨ واحد درصد) ١.١ واحد درصد کاهش داشته است.در چنین شرایطی نمایندگان تشکل های کارگری همچنان منتظر تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بررسی هزینه معیشت و بهبود دستمزد کارگران هستند.
اخبار دریافتی نشان می‌دهد با وجود آنکه نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی از ۲۲ خرداد درخواست برگزاری جلسه فوق العاده برای بررسی وضعیت دستمزدها را داده‌اند، هنوز نشست سه جانبه شورای عالی کار برگزار نشده است.
به گفته نمایندگان کارگری، بهبود قدرت خرید کارگران و ترمیم مزد ۱۴۰۲ برای نیمه دوم سال با توجه به اوضاع تورم و وضعیت معیشتی طبقه کارگر، الزامی است و بایستی در نشست سه جانبه درباره آن گفتگو شود.
این گروه از اعضای شورای عالی کار معتقدند، دستمزد کارگران برای سال 1402 زمانی تعیین شد که حداقل هزینه سبد معیشت خانوار کارگری در ایران 14 میلیون تومان در ماه بود، ولی اکنون این رقم به حدود 20 میلیون تومان در ماه افزایش یافته و باید دستمزدها دوباره ترمیم شود و یا حداقل از طریق کمک های غیرنقدی، معیشت خانوار کارگری مورد حمایت قرار گیرد.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcbfzb8grhb58p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی