جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
کد مطلب : 127161

آقای تامین اجتماعی حواست هست؟!

یکی از وظایف ذاتی سازمان تامین اجتماعی که شاید هم محسوس و علنی نباشد «صیانت از نیروی کار و امن نمودن محیط کار» برای شاغلین وبیمه شدگان است. یکی از واحدهای مهم این سازمان که مسئولیت خطیر صیانت از نیروی کار را عهده داراست، واحدهای بازرسی این سازمان است که در هر شعبه مستقر است.
تا اینجا را داشته باشید. اگر دقت کرده باشید در اکثر کلانشهرها و شهرهای بزرگ نیروی کار افاغنه حتی در بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، تعمیرگاه‌ها و صدها شغل دیگر جایگزین نیروی کار ایرانی شده‌اند!
پس از موج فزاینده ورود غیرقانونی و بدون ضابطه افاغنه به کشور که این روزها باعث دغدغه و نگرانی بسیاری از هموطنان شده است، متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از صاحبان مشاغل ریز و درشت، نیروی کار ایرانی خود را اخراج نموده و بجایشان از نیروی کار ارزان مهاجرین افغانستانی که برایشان هم بیمه نمی پردازند استفاده می کنند و از طرف دیگر نیروی کار ایرانی را پس از اخراج تشویق به گرفتن «بیمه بیکاری» می کنند!
یکی از محوری ترین وعده‌های دولت سیزدهم ایجاد یک میلیون شغل در سال است.هر چند که وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی مسئول ایجاد شغل نیست اما حمایت و صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما برعهده آن‌هاست.
حال باید پرسید که سازمان تأمین اجتماعی چرا در برابر بکارگیری نیروهای افغانی در واحدها و کارگاه‌های بیمه شده دچار انفعال شده و به وظیفه خود عمل نمی‌کند؟ اگر واحدهای بازرسی این سازمان به وظیفه قانونی خود عمل می‌کردند آیا شاهد اشغال و تصرف این همه مشاغل توسط مهاجرین غیرقانونی بودیم؟!
لذا بنظر می‌رسد مقامی، مسئولی یا سازمان و نهاد بالادستی تذکر و اخطار جدی به سازمان تامین اجتماعی بدهد که چرا به وظایفش در قبال صیانت از نیروی کارعمل نکرده و نمی کند؟
یکی از معایب اشتغال نیروی کار غیر ایرانی بپرداختن حق بیمه‌های کارگران به حساب این سازمان است که در نهایت لطمات و خسارات جبران ناپذیری را به منابع مالی این سازمان وارد می‌کند و بحران‌های بعدی را ایجاد می‌کند. به هر حال باید بگوییم آقای تأمین اجتماعی به وظایف ذاتی خود بپرداز و اجازه نده تا سرمایه‌های انسانی کشورمان اینگونه هدر رود!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcfvedyyw6d0ya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی