سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
کد مطلب : 127533

بازنده به ظاهر پیروز

جنگ غزه در حالی وارد دومین ماه شده و ملت فلسطین در چارچوب دفاع مشروع دربرابر اشغالگران به مقاومت ادامه می‌دهند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که سعی دشت تا از این جنگ کلاهی برای خود بسازد با وضعیتی قابل تامل مواجه است. از یک سو بایدن نتوانست رضایت کنگره برای اعلام بودجه 106 میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل را کسب نماید و صرفا کنگره طرح 3/14 میلیارد دلار کمک به اسرائیل آن هم از طریف کاهش بودجه سایر بخش‌ها موافقت کرد. از سوی دیگر وضعیت سیاسی و مردمی بایدن در داخل آمریکا نیز شرایطی نامطلوب را سپری می‌کند.
به گزارش پولیتیکو، کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی انتقادی، از نحوه مدیریت دولت بایدن در جنگ رژیم صهیونیستی و حماس انتقاد کرده و استدلال کردند که آمریکا باید در موارد بسیاری به انتقاد علنی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در این ماجرا بپردازد.در همین حال برخی سیاستمداران کهنه کار دموکرات خواستار تغییر موضع آمریکا و اعلام انزجار از نسل کشی در غزه شده و سیاست های بایدن را ناقض شعارهای حقوق بشری کشورشان در جهان می‌دانند که به جایگاه آن لطمه می‌زند. در همین حال نتایج نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در رقابت با جو بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی، در پنج ایالت حساس و کلیدی از شش ایالت مهم آمریکا پیشتاز است.بر اساس نتایج این نظرسنجی، بایدن با اختلاف چهار تا ده درصد در ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا از ترامپ شکست خورده و تنها در ایالت ویسکانسین با دو درصد بالاتر از ترامپ قرار دارد.
این روند نشان می‌دهد که بایدن به بهای کسب حمایت لابی آیپک در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، مشغول مدیریت صحنه جنگ و حتی خط‌دهی به رژیم اشغال‌گر قدس در شیوه بمباران و نسل‌کشی در غزه است. به عبارتی دیگر هر چند که در ظاهر بایدن توانسته نظر لابی صهیونیستی را کسب نماید ام در عمل نزد افکار عمومی در داخل و خارج آمریکا با شکست مواجه شده که می‌تواند بر آینده وی در انتخابات آتی تاثیرات منفی بسیاری داشته باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcipyazpt1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی