جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 127640

زنگ خطر استعمال دخانیات بین نوجوانان

محمد حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی: رشد ۱۳ درصدی استعمال دخانیات در حوزه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال شرایط خاصی ایجاد کرده است؛ این امر در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی در این حوزه بین نوجوانان دختر هستیم!
با توجه به آمار رسمی فوق در نگاه اول ضمن تأسف خوردن به حال و روز جوانان مان بویژه دختران، باید بگوییم در این مقوله والدین و خانواده‌ها مقصرهستند و با صدای بلند باید گفت: (پدر، مادر شما مقصر هستید)
اینجاست که نمی‌توان تسامح و تساهل خانواده‌ها را نادیده گرفت، این مقوله تنها موضوعی است که نمی‌توان دولت و دستگاه‌های اجرایی را مقصر دانست و از آن‌ها طلبکار شد.
مراقبت و نظارت بر رفتار فرزندان و آگاهی بخشی به آن‌ها در زمینه مخاطراتی که در جامعه آن‌ها را تهدید می‌کند بر عهده والدین است که اجازه ندهند فرزندان آن ها گرفتار سیگار و اعتیاد به آن و مخدر شوند.
در شرایط کنونی جامعه ما، بسیاری از خانواده‌ها و والدین که تحت تأثیر فرهنگ ماهواره‌ای و فضای مجازی قرار گرفته‌اند،عملا فرزندان یله و رها هستند وبا سختگیری کمتری از سوی والدین روبرو می‌شوند.
برخی خانوارها با ادای روشنفکری و پز دادن به فرهنگی که با فرهنگ سنتی، تمدنی و دینی ما بیگانه است عملاً رفتارهای غلط فرزندان را تایید می‌کنند و هیچگونه نظارتی بر رفتارهای اجتماعی فرزندان خود چه در نحوه پوشش، معاشرت با دیگران، حضور در اماکن عمومی و خصوصی، رفتن به کافی شاپ‌ها و...ندارند و این بیخیالی را نوعی روشنفکری و آزاد گذاشتن فرزندان می‌دانند.
به هر حال آمارهای اعلام شده از سوی مقامات رسمی زنگ خطر را برای جامعه و خانواده‌ها به صدا در آورده است و اگر اعتیاد به سیگار و مواد صنعتی از سوی دختران و پسران نادیده گرفته شود قطعاً در دراز مدت گرفتار جامعه‌ای مسموم و بی‌مسئولیت خواهیم شد و قوزی بالای قوز دیگر مسائل مان خواهیم داشت.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdchkqnzv23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی