جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کد مطلب : 127724

خطری برای اروپا

اروپا اخیرا با انتخاباتی قابل تامل همراه بوده که در هلند رقم خورده است. نتایج نظرسنجی‌ها پس از انتخابات پارلمانی هلند نشان می‌دهد که حزب راست افراطی آزادی و رهبر ضداسلامی و ضدمهاجرتی آن خیرت ولیدرز با کسب ۳۵ کرسی به پیروزی رسیده‌اند.نتایج تحقیق موسسه ایپسوس نشان می‌دهد که حزب مردم با ۳۵ کرسی به راحتی به پیروزی دست یافته و حزب راست میانه ۲۳ کرسی و بلوک چپ نیز ۲۶ کرسی کسب کرده‌اند. همه رهبران سه حزب اصلی هلند گفته‌اند که در هیچ دولتی به رهبری حزب مردم شرکت نخواهند کرد. اما ویلدرز گفت: با نتیجه شگفت‌انگیز کسب ۳۵ کرسی، دیگر نمی‌توان حزب مردم را نادیده گرفت.
این نتیجه در حالی رقم خورده است که سوابق ویلدرز بیانگر رویکرد افراط گرایانه وی بویژه در دو حوزه مهاجرین و اسلام است چنانکه وی بارها در جمع قرآن ستیزان قرار داشته و خواستار تشدید فشارها بر مسلمانان بوده است.  خطرهای قدرت‌یابی وی چنان است که نه تنها مسلمانان و مهاجرین نسبت به آن هشدار داده‌اند بلکه خبرگزاری فرانسه پیروزی انتخاباتی ویلدرز و حزبش را «یک زلزله سیاسی» توصیف کرد که در خارج از مرزهای آن نیز احساس می‌شود. نکته قابل توجه آنکه حزب مردم هلند وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات یک همه‌پرسی درباره خروج از اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.
این چشالها برای اروپا در حالی رقم خورده است که چرایی پیروزی وی در انتخابات را می توان برگرفته از رفتارهای افراط گرایانه و رادیکال اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست. تشدید رفتارهای ضد انسانی در قبال پناه‌جویان با اتهام بحران‌سازان برای اقتصاد و همبستگی اتحادیه اروپا و نیز اقدامات ضد اسلامی سران اروپا که دامنه آن را در سرکوب‌های اخیر تظاهر کنندگان علیه جنگ غزه می‌توان مشاهده کرد. به عبارتی دیگر ترویج افراط گرایی از سوی سران غرب کاشتن باد بوده است که اکنون طوفانش را در هلند درو می‌کنند. انتخاباتی که بیش از هرچیز وضعیت درونی اتحادیه اروپا را به چالش خواهد کشید و در کنار چند دستگی در اتحادیه اروپا و حتی تکرار خروج کشورها از اتحادیه می‌تواند تضعیف جایگاه جهالنی اروپایی را به دلیل رویکردهای افراط گرایانه به همراه داشته باشد. نتیجه انتخابات هلند را می‌توان واکنشی به رفتارهای سران غرب دانست که می‌رود تا دور باطلی از افراط گرایی در این قاره به همراه داشته باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcau0n6y49nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی