جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
کد مطلب : 127824

به کجا می‌رویم؟

تا کی می‌توان بدآموزی‌های اینترنت را در شبکه‌های مجازی تحمل کرد؟ اگر اقتصادی باشد قابل‌تحمل است و شاید جبران شود اما درصورتی‌که اجتماعی و جانی باشد تفاوت دارد. یک ماه پیش بود که خبر تأسف‌بار مرگ ناهنجار یک زن جوان را زیر تیغ جراحی زیبایی شنیدیم. درست شانزدهم مهرماه همین امسال زن جوانی در یکی از بیمارستان‌های مشهور شمال پایتخت که برای عمل جراحی لیپوساکشن به اتاق جراحی رفته بود در حین عمل جان می‌دهد. حال‌آنکه این زن مبتلا به دیابت بوده اما پزشک جراح بدون توجه به این مسئله مهم، اقدام به جراحی ضمن عدم رعایت جوانب امر می‌کند. از سوی دیگر 26 آبان نیز زن جوان دیگری که برای عمل زیبایی عازم یکی از کلینیک‌های شهر شده بود به دلیل ایست قلبی زیر تیغ جراحی جان می‌دهد. اگرچه چند عمل احیاء روی او صورت گرفت اما باکمال تأسف هیچ‌کدام موفق نبود و درست ساعتی بعد همین اتفاق در کلینیکی دیگر می‌افتد تا عدد این جان‌باختگان به چهار نفر برسد زیرا نفر آخر پس از انجام عمل بهوش نمی‌آید.
محمدرضا قاضی سعیدی، عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، معتقد است: «متأسفانه بحث عمل‌های زیبایی تبدیل به سونامی شده است به حدی که متأسفانه دخالت افراد بدون تخصص در حیطه کار‌های فوق تخصصی جراحان پلاستیک و زیبایی، زیاد به چشم می‌خورد.  کار به‌جایی رسیده که شاهد هستیم برخی افراد با لیسانس حقوق وارد این کار شده‌اند. قوانین ما به‌روز نیست، و باید با قوانینی سفت و سخت‌تر با این افراد برخورد شود‌. وقتی تخلف محرز می‌شود، فرد غیرپزشک می‌تواند با جریمه ناچیزی پرونده خود را ببندد. دراین‌بین بیماری که بدون مطالعه به این افراد مراجعه کرده است، متضرر می‌شود، بنابراین باید جریمه این‌گونه افراد سودجو که در امور پزشکی دخالت می‌کنند، توسط قوه قضائیه بررسی و به انواع شدیدتر و بازدارنده‌ای تبدیل شود تا چنین اشخاصی نتوانند با جان و سلامت مردم بازی کنند.»او ادامه می‌دهد که «در بسیاری از موارد فرد حتی پزشک خودش را نمی‌بیند و تازه بعدازاینکه عملش با مشکل روبه‌رو می‌شود و می‌خواهد شکایت کند، توضیح می‌دهد حتی چهره پزشک را به یاد ندارد، جراحی زیبایی بینی به‌عنوان شایع‌ترین عمل زیبایی در ایران است و متأسفانه مورد داریم که با مبالغ ناچیز در زیرزمین‌ها و شرایط کامل بد و خطرناک، جراحی لیپوساکشن انجام می‌دهند.»
دکتر سید نجات حسینی، نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی دراین‌باره می‌گوید: «بسیاری از عمل‌های زیبایی غیرضروری است و فقط برای اینکه فرد زودتر به نتیجه برسد، آن‌ها را انجام می‌دهد. عملی مانند لیپوماتیک یا لیپوساکشن عمل‌های بسیار سنگینی هستند که اگر توسط افراد غیرمتخصص صورت گیرد، می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم افراد یا از انجام این عمل‌ها صرف‌نظر کنند یا اگر هم مصمم به انجام آن هستند، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند. مردم نباید گول این تبلیغات فریبنده را بخورند، زیرا بسیاری از این افراد اصلاً متخصص نیستند. جراحان زیبایی اغلب به خواسته فرد متقاضی توجهی ندارند و این کار مبتنی بر معیار‌هایی و به‌صورت منطقی‌تری انجام می‌شود، اما در کلینیک‌های غیرمجاز برای آنکه توجه بیمار را جلب کنند، بدون توجه به شرایط فرد، او را زیر تیغ جراحی می‌برند.»
روزگاری استاندارهای زیبایی از کشوری به کشور دیگر و از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت بود اما حال به مدد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این استانداردها هم در حال جهانی‌سازی است. یافته‌ها نشان از دارد که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا 61 میلیون کاربر تلگرام و 42 تا 46 میلیون کاربر اینستاگرام و 4 میلیون کاربر توییتر که همه ایرانی بودند اکانت هایی به همین تعداد داشته‌اند تا فریب محبوبیت تبلیغات آن‌ها را بخورند؛ اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که هرچقدر پیرامون این تغییرات به دنبال استانداردها برویم از خودمان بیشتر فاصله خواهیم گرفت، زیرا همچنان استانداردهای تازه‌ای شکل می‌گیرند که دنبال کنندگان از ان ها عقب می‌افتند. اصولا صنعت زیباسازی قربانیان خود را می‌گیرد که فقط زنان و مردان جوان نیستند که این را می‌شود از پزشکان فعال در این عرصه پرسید تا متوجه شد صنعت زیبایی نظام سلامت را هم قربانی خود کرده است.
امروز از جراحان قلب گرفته تا متخصصان حلق و گوش و بینی در کنار جراحان فوق تخصص پلاستیک و ترمیمی جراحی زیبایی می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای طبابت عادی و درآمد معمولی با ژل و بوتاکس تزریق کنند و بینیشان را کوچک کنند تا درآمدهای نجومی داشته باشند و بتوانند در صنعت زیبایی دستشان را بند کنند؛ اما بی‌توجهی به استانداردهای جهانی باعث می‌شود تا اتفاقات مرگ ناخواسته فراوان باشد اما تحقیقی که در سال‌های 1994 تا 1998 در آمریکای شمالی انجام شده بود دلایل مرگ‌ومیر زیر عمل‌های جراحی زیبایی را اینگونه بیان می‌کند، ضعف سلامت بیمار، برداشت بیش‌ازحد چربی، تزریق بیش‌ازحد داروی بیهوشی و نهایتا انجام چندین عمل در یک جلسه که با وجود این خطرات تمایل بی‌دلیل و بیش‌ازحد به جراحی‌های زیبایی تا حدودی عجیب است و به نظر می‌رسد گروهی نمی‌دانند به کجا می‌روند!
https://siasatrooz.ir/vdcb5zb8arhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی