شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
کد مطلب : 127833

درخواست‌های سوال برانگیز

لیز تراس، نخست‌وزیر سابق انگلیس با ابراز نگرانی‌ از همکاری رو به رشد حماس و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این همکاری را تهدیدی مهم برای انگلیس دانست.لیز تراس، در گفتگو با فاکس نیوز استدلال کرد که تحولات ژئوپلیتیکی اخیر، مانند خروج از افغانستان، ممکن است «رژیم‌های استبدادی» را در سطح جهانی جسور کرده باشد.او گفت: ما وقت زیادی نداریم. من فکر می‌کنم چیزهایی مانند خروج از افغانستان به اقتدارگرایان در سراسر جهان چراغ سبز نشان داد. چراغ سبز که اگر شما به غرب فشار بیاورید، اگر به ایالات متحده فشار بیاورید، ممکن است مقاومتی که در گذشته وجود داشته، دیگر نباشد.
لیز تراس خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی ایالات متحده و شرکای اروپایی آن و همچنین سیاست‌های اقتصادی هماهنگ برای مسئول دانستن چین، ایران و روسیه برای اقدامات خود شد. این سخنان در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز وی خواستار حمایت از ترامپ برای بازگشت به قدرت در آمریکا شده بود. وی مدعی بود که حضور او می‌تواند به اقتدار دوباره نظام سرمایه‌داری در جهان کمک نماید.
هر چند که امروز تراس در مقام یک نماینده پارلمان انگلیس می‌باشد اما نگاهی بر سوابق وی یعنی 45 روز نخست وزیری بر انگلیس و نیز مدتها حضور در سمت وزیر امور خارجه این کشور نشان می‌دهد که مواضع وی را نمی‌توان برگرفته از دیگاه شخصی وی دانست بلکه برگرفته از تفکرات حاکم بر این کشور است که سالهاست جریان دارد. در طول جنگ اوکراین نیز او بارها ادعای استفاده انگلیس از بمب هسته‌ای در صورت لزوم را مطرح کرده بود. اظهارات تراس بیانگر این حقیقت است که رویکرد انگلیس نه رویکرد تعاملی با جهان بلکه برگرفته از واقع گرایی تهاجمی است که بر اساس آن در کنار اذعان به وضعیت بحرانی انگلیس و نظام سرمایه داری در صحنه جهانی، تهاجم و اقدام جنگ افروزانه علیه تهدیدات را در بر می‌گیرد.
به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت که انگلیس در تدارک بحران‌سازی‌های جدید در نظام بین‌الملل تا در لوای ناامنی‌های سراسری بقای خویش را حفظ نماید بویژه اینکه نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم انگلیس به دنبال جدایی و دوری از نظام پادشاهی حاکم بر کشورشان هستند در حالی که سران این کشور با بحران‌سازی خارجی به دنبال مقابله با این وضعیت می‌باشند.
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcbfzb8frhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی