جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
کد مطلب : 128239

آنچه که گفته نمی‌شود

بیش از سه ماه است که جهان معطوف به مقاومت مشروع ملت فلسطین در برابر 75 سال جنایت و اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی است در حالی که همزمان برخی تحرکات از سوی آمریکا در منطقه جریان دارد که جای تامل دارد. در یکی از این تحرکات، آمریکا اقدام به بمباران مراکز حشدالشعبی عراق کرده است که چندین شهید و زخمی بر جای گذاشته است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در باب آن چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه بر اساس توافقات بغداد-واشنگتن ماموریت نظامی آمریکا در عراق صرفا شامل آموزش نیروها می‌باشد و آمریکا حق انجام هیچ گونه عملیات نظامی را ندارد لذا اقدام اخیر آمریکایی‌ها نقض حاکمیت و استقلال عراق است که مغایر با قوانین بین‌المللی و توتافقات میان طرفین است. به عبارتی دقیق‌تر اقدام آمریکایی‌ها یک تجاوزگری عینی است که باید با بازخواست جهانی همراه شود.
دوم آنکه نیروهای حشدالشعبی بر اساس قوانین پارلمانی عراق بخشی از نیروی نظامی این کشور در کنار ارتش معرفی شده‌اند چنانکه در مراسم‌های سالگرد تاسیس آن نیز مقامات ارشد سیاسی و نظامی عراق شرکت می‌کنند. بر اساس حمله آمریکا نه به یک گروه شبه نظامی بلکه رسما به نیروهای مسلح و امنیتی عراق است.
سوم آنکه نیروهای حشدالشعبی به عنوان رکن اصلی مبارزه عراق با تروریسم ایفای نقش می‌کند و اساسا شکل گیری آن نیز بر اساس فتوی مرجعیت دینی در مبارزه با داعش بوده است. بر این اساس هرگونه اقدام آمریکا علیه این نیروهاحمایت مستقیم و آشکار از گروه‌های تروریستی است که حلقه تکمیلی آن را نیز حملات آمریکا به نیروهای مقاومت و ارتش سوریه تشکیل می‌دهد. با توجه به این مولفه‌ها می توان گفت که اقدام آمریکا علیه نیروهای مقاومت عراق د کنار نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق،اقدامی علیه صلح و امنیت بین الملل که بیانگر ماهیتی تروریستی و تروریست پروری آمریکا می باشد. فرایندی که مقابله با آن به عنوان امری جهانی جهت مقابله با تهدیدات تروریستی امری ضروری می‌نماید. تا زمانی که آمریکا در منطقه حضور دارد نمی‌توان امیدی به برقراری امنیت پایدار داشت لذا اجرای مصوبه عراق مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی برای تحقق این مهم امری ضروری می‌نماید.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcc14qso2bqii8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی