جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
کد مطلب : 128849

خط واقعی چیست؟

طی هفته‌های اخیر یکی از محورهای اصلی تحولات جهانی را اتهام زنی‌های قدرت‌های بزرگ به یکدیگر در باب نظامی‌کردن فضا تشکیل می‌دهد. ارتش چین با این استدلال که پنتاگون بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در مرز فضایی است، گفت که ایالات متحده یک حرکت خطرناک برای نظامی کردن فضای خارج از جو را رهبری می‌کند. ژانگ شیائوگانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین، در پاسخ به هشدار‌های اخیر مقامات آمریکایی در مورد زرادخانه رو به رشد «سلاح‌های ضد ماهواره» پکن، به خبرنگاران گفت که این واشنگتن است، نه جمهوری خلق، که به دنبال تبدیل فضا به میدان جنگ آینده است.
پیش از این نیز فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده هشدار داد که واشنگتن برای همگام شدن با نیرو‌های چینی «وقتش تمام شده» و جنگ آینده را اجتناب ناپذیر می‌داند.در هفته‌های اخیر مقامات و قانونگذاران ایالات متحده به گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه روسیه به طور مشابه قصد استقرار سخت افزار‌های نظامی در مدار زمین را دارد، کمک کرده اند. در همین حال فرانسه و انگلیس از افزایش فعالیت نظامی در فضا خبر داده‌اند.
نگاهی به مواضع کشورهای مذکور نشان می دهد که عملا در صحنه فضایی جنگی گسترده در حال شکل گرفتن است که قطعا می‌تواند به تشدید تنشهای جهانی منجر شود. نکته مهم آن است که وضعیت موجود برگرفته از مجموعه انحصارطلبی‌هایی است که غرب همچون حوزه هسته‌ای در عرصه فضایی برای خود ایجاد کرده و برآن است تا سایر کشورها را از پیشرفت فضایی باز دارد. حقیقت امر آن است که در اینده‌ای نه چندان دور کشورهایی می‌توانند در معادلات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند که در حوزه هسته‌ای و فضایی جایگاهی دست یافته باشند حال آنکه غرب برآن است تا انحصار طلبی و حتی اعمال تحریم و تهدید علیه سایرین، مانع از این مهم گردد. کشورهای غربی که این روزها نظام سرمایه داری را در مسیر حاشیه شدن می‌بینند برآنند تا دمیدن در بحران‌های جهانی همچون جنگ اوکراین و غزه، فضایی نابسامان را ایجاد نمایند تا در نهایت مانع از ایجاد ساختارهای جدید در نظام بین‌الملل گردند. بر این اساس می‌توان گفت که تهدید اصلی برای امنیت بین‌الملل رفتارهای غرب است که همچنان به دنبال یک جانبه‌گرایی تحمیلی و سلطه بر سایر کشورهاست.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcjxoevhuqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی