شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد مطلب : 129251

تعطیلی پنجشنبه، ایران را از بازارهای جهانی حذف می‌کند

قرار است در روزهای آتی، مجلس شورای اسلامی تکلیف دو روز تعطیلی آخرهفته را مشخص کند. گویا فعلا در کمیسیون اجتماعی با هماهنگی دولت مقرر شده که روزپنجشنبه بعنوان تعطیلی در نظر گرفته شود.
اما نظر اکثریت کارشناسان و حتی مردم بر این است که بخاطر هماهنگی با اقتصاد جهان، روز شنبه بعنوان تعطیلی انتخاب شود و کار بجایی رسیده است که رئیس اتاق بازرگانی ایران، با ارسال نامه‌ای شده به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقاضا کرده که با ورود به این موضوع توصیه‌ای برای تعطیل شدن شنبه به مجلس داشته باشند.
کارشناسان معتقدند که آسیب‌های تصویب این مصوبه در مجلس، مقدمه حذف و انزوای تجاری کشور در عرصه جهانی خواهد بود، زیرا اگر این طرح در صحن علنی نیز مورد قبول نمایندگان قرار گیرد، فاصله ایران با جهان، یک روز بیشتر خواهد شد.
استدلال درست و منطقی بخش خصوصی برای تعطیل بودن روز شنبه این است که کشورهای اروپایی شنبه و یکشنبه را تعطیل هستند و فعالان اقتصادی که با این کشورها در تعامل هستند روزهای شنبه و یکشنبه نمی‌توانند کار کنند و در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها تعداد روزهای کاری در ایران به سه روز(دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) کاهش می‌یابد.
از طرف دیگر اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود، مجموعه‌های دولتی در روز پنجشنبه نیز تعطیل خواهند بود و عملاً کار فعالان بخش خصوصی در ارتباط با این مجموعه‌ها قفل می‌شود. از آنجا که بیش از ۸۰ درصد تصمیمات اقتصادی کشور در اختیار دولت است و اگر فعالان بخش خصوصی نیازمند ارز یا ترخیص کالا یا استعلامی از گمرک و دریافت مجوزی از دستگاه‌های اجرایی باشند، تعطیلی پنجشنبه‌ها بر روند فعالیت اداری و اقتصادی آنان تأثیرات منفی شدیدی می‌گذارد.
در مجموع روزهای کاری متفاوت، سبب ناهماهنگی بین شرکای تجاری و عدم‌ تطبیق در پیگیری کارهای اداری شده و هزینه‌ها را برای کشوری مانند ایران که سهم اندکی در تجارت جهانی دارد، بالا می‌برد. با توجه به این که به‌ واسطه تحریم‌ها، تبادلات تجاری، نقل ‌و انتقال پول و مراودات بین کشوری به نسبت قبل بسیار سخت‌تر شده و هزینه‌های ناخواسته‌ای را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، بنابراین لحاظ این مساله در تعیین روز دوم تعطیل رسمی کشور بسیار حائز اهمیت است.
از طرف دیگر برخی منتقدان، مسائل شرعی و دینی را مانع می‌دانند و معتقدند مناسک دینی، سبک زندگی و فرهنگ اسلامی ایران اقتضا می‌کند که روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد، اما گروه مقابل معتقدند هیچ منع شرعی برای تعطیل شدن روز شنبه وجود ندارد و این موضوع به ارتباطات تجاری بین‌المللی هم کمک می‌کند. به‌ طوری که به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، موافقان بحث اقتصادی و مخالفان بحث شرعی را مطرح می‌کنند، اما از دفتر مراجع هم پرسیده‌ایم و اعلام کرده‌اند که تعطیل نبودن پنجشنبه مشکل شرعی ندارد.
لذا نمایندگان مجلس و حتی دولت امسال که سال «مشارکت مردمی دراقتصاد نامگذاری شده است» باید با مردم و بخش خصوصی همکاری نمایند و برای نجات اقتصاد کشور و جلوگیری از منزوی شدن کشور در بازارهای جهانی به یک زبان مشترک برسند، چرا که اگر ما  تعیین ‌کننده اقتصاد جهانی بودیم بحث‌ها متفاوت تر بود اما اینک که باید دنباله رو بازارهای جهانی باشیم عملاً به حذف شدن بیشتر نزدیک می شویم!
لذا لازم است که مجلس یازدهم دراین روزهای پایانی عمر کاری خود به گونه‌ای عمل نکند که مشکلات عدیده اقتصادی برای اقتصاد کشور پیش آید که غیر قابل جبران باشد و بنظر می‌رسد تمرکزشان بر تعطیلی شنبه‌ها نزدیکتر به صواب است.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdchmwnzz23niid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی