شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد مطلب : 129252

ابعادی از یک حقوق بشر

جنگ غزه در کنار آشکارتر سازی ماهیت تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و حامیانش، افشارگر لایه‌های پنهانی از چارچوب‌ها و اصول اخلاقی و دموکراتیکی بوده که غرب همواره مدعی آنها بوده و با این ادعاها خود را محق دخالت در امور داخلی سایر کشورها می‌داند و حتی در نهادهای حقوق بشری اقدام به پرونده سازی و اعمال تحریم‌ها و تهدیدات علیه دیگران می‌کند.
یکی از مباحث ادعایی غرب را تاکید بر آزادی بیان و عقیده در دانشگاه‌ها تشکیل می دهد چنانکه آنها مدعی ازادی بی حدو اندازه در این حوزه بوده و کوچکترین برخورد با دانشجویان و اساتید در سایر کشورها را محکوم می‌سازند. در حالی هفت ماه از جنگ غزه می‌گذرد که در اقدامی تامل برانگیز برای رئیس دانشگاه کلمبیا دادگاه تفتیش عقاید در کنگره آمریکا تشکیل شده به این جرم که چرا فردی را استخدام کرده است که پیش از این از فلسطین حمایت کرده است. لابی صهیونیستی پیش از این نیز خواستار برکناری روسای دانشگاه‌هایی شدند که در آن‌ها اعتراضات ضد اسرائیلی برگزار شده است.۱۳ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم در نامه‌ای به هیأت امنای سه دانشگاه این کشور خواستار تغییر سیاست‌های این دانشگاه در مقابله با احساسات یهودستیزانه در بین دانشجویان شدند و همچنین درخواست عزل روسای این دانشگاه‌ها شامل هاروارد، ام. آی. تی و پنسیلوانیا را مطرح کردند.روسای این دانشگاه‌ها همچنین به کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا احضار شدند.
در همین حال ممنوعیت فعالیت انجمن‌های دانشجویی نیز تشدید شده است چنانکه تارنمای هیل نوشت که جرالد روزبرگ معاون رئیس این مؤسسه آموزش عالی، در بیانیه‌ای حفظ ایمنی دانشگاه را دلیل تعلیق فعالیت دو گروه دانشجویان حامی‌عدالت در فلسطین (SJP) و ندای یهودیان حامی ‌صلح (JVP) تا پایان ترم پاییز (۳۱ دسامبر / ۱۰ دی) اعلام کرد. این رویکرد سرکوب گرایانه علیه دانشجویان به صورت فردی نیز صورت می‌گیرد چنانکه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی چند روز پیش اعلام کرد که اسنا تبسم، دانشجوی ممتاز به دلیل تهدیدات امنیتی که دانشگاه آن را مشخص نکرده، اجازه ندارد از طرف دانشجویان فارغ التحصیل هم‌کلاسی‌اش سخنرانی کند.بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین روز پنج شنبه در دانشگاه کلمبیا توسط پلیس دستگیر شدند.دختر ایلهان عمر نماینده دموکرات مسلمان آمریکا به خاطر شرکت در تظاهرات همبستگی با فلسطینی‌ها از دانشگاه اخراج شده است و این اقدام با محکومیت نمایندگان دموکرات رو به رو شد.پیشتر نیز اعلام شده بود که ۲۰ دانشجوی دانشگاه براون که عضو گروه‌های حامی فلسطین بوده‌اند بازداشت شده‌اند.‌
مجموع این رفتارها در دانشگاه‌های آمریکا در حالی از یک سو بیانگر حمایت گسترده سران این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی که از سوی دیگر آن را باید رسوایی بزرگ این کشور در حوزه حقوق بشر دانشت در حالی که کشورهای اروپایی و سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر نیز با سکوت خود در این راستا در کنار آمریکا قرار دارند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdciw3azrt1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی