این را ما نمیگوییم بلکه کلامی است گهربار از علامه جمالالدین اسدآبادی که اگر در همه امور مورد توجه مسئولان و متصدیان آن قرار گیرد نه تنها موفقیتها را تضمین میکند بلکه زیر ساختهای اجتماعی را برای نهادینه کردن شرط پیروزی در مقابل تلاش مستمر تبیین مینماید.
نگاهی گذرا به دوران پارینه سنگی شاهد این مدعای کلام ارزشمند و سازنده علامه است زیرا نشان میدهد همین انسان به ظاهر ضعیف در برابر حوادث غیرمترقبه و همچنین تغییرات اکوسیستمی چگونه مقاومت میکرد در حالی که سرپناهی جز غارهای سنگی نداشت و از حفاظت خود در مقابل سرما و گرما عاجز و قوت لایموت او میوه و حتی برگ درختان وحشی و دانههایی بود که به صورت طبیعی میرویید و گهگاه شکاری اگر در تیررس این مخلوق دو پا قرار میگرفت! در حالی که هیچ نوع امکاناتی برای آسایش نسبی بشر وجود نداشت و حتی به دلیل عدم کشف کلام برای ابراز ناچار بودند اظهارات و تمایلات خود را تنها با اشاره به یکدیگر تفهیم نمایند و هیچگونه امنیتی هم در برابر تهاجمات دیگر افراد و حیوانات وجود نداشت.
اما این بشر فاقد هویت اجتماعی و اقتصادی تنها با فهم و درک بالایی که خالق در سرشت او نهادینه کرده بود توانست به مرور زمان در آغاز در فکر تهیه وسیله دفاعی از خود باشد تا به کمک تراش سنگها، سلاحی به شکل خنجر و چاقوهای امروزی تهیه در حالی که قبل از آن از برگ و شاخه درختان حفاظی لباسگونه به منظور ستر عورت تهیه کرده بود که این تنها تفاوت میان بشر دو پا و حیوانات دیگر مینمود.
دوران پارینه سنگی اولین نشانههای تمدن این موجود در میان دیگر مخلوقات است که بیشتر از سنگ نبشتهها مشهود میباشد و تاریخ آن حاصل حدسیات دیرینه شناسان است که پس از آن مدنیت به سرعت هویدا شد تا انسانها بتوانند خود را بهتر شناخته و به ایجاد امکانات حفاظتی و همچنین تأمین نیازهای جسمی و روحی خود بپردازند.
این شناخت فشارها را روز به روز کمتر میکرد و در عوض فرصت استفاده از وقت استراحت را افزون مینمود و در حقیقت توانایی بالا را از انسانها میگرفت تا بجای آن بیشتر از مغز و تفکرات خود به منظور افزایش رفاه و آسایش بهرهمند شوند.
مکتب عشق در همین دوران بود که در قلب انسانها افتتاح گردید تا بفهمند به جز خوردن و خوابیدن اهداف دیگری هم برای خلقت آنها بوده که بر چیزهای دیگر ارجحیت دارد و آن عاطفه و علاقه به معنویات است و بدانند راز خلقت انسان از جانب خالق آن که خداوند یگانه است چیست و به چه دلیل اینهمه توانایی را در همه زمینهها به او اهدا نموده است.
انحراف در شناخت مخلوقی به نام انسان در بین همه موجودات از زمانی شروع شد که علم و دانایی به دست آمده را تنها در راه رفاه و آسایش و افزایش تفریحات هزینه نمود در حالی که میتوانست همه تواناییهای اولیه را صرف شناخت راز خلقت خود نماید و اینگونه به مدینه فاضله دست یابد اما فرار از تلاش و بهرهوری از ظرفیتهای موجود نشان داد که خصلت بد تنبلی یکی از نهادینه شدهها در انسانها در روزهای نخست است که از وقتی شروع شد همچنان ادامه مییابد که حتی همان کسانی که ادعای خدمت دارند نیز شامل شود.
گذشت قرنهای متمادی از راز خلقت و تغییر ماهیت در رفتارها و ایجاد بدعتها همراه با تمدنهای جدید تا به امروز ادامه یافت که مدنیتها به این شکل تثبیت گردند.
نمایندگی مجلس شورای اسلامی شاید حساسترین سمتی باشد که میتواند نقش قابل توجهی در روند سیاستهای داخلی و خارجی بازی کند، بنابراین هرگونه تغییر نحوه سنتی انتخاب شوندگان نیازمند دقت نظر بیشتری است تا کاندیداها شرایط لازم را برای پذیرفتن فشارها داشته باشند و تنها به دلیل داشتن مدارک تحصیلی بالا انتخاب نگردند بلکه علاوه بر آن حداقل یک زبان خارجی را در حد مکالمه روان بدانند و تا حدودی سیاستهای جهانی را بشناسند که ناچار نشوند به علت عدم اطلاع کافی و وافی اکثر لوایح را در قالب ممتنع رأی داده و سفرهای خارجی را بدون اطلاع از زبان مقصد و سیاستهای حاکم بر آن تنها به منظور تفریح انتخاب کنند!
این چند کلمه مخلص کلام برای شرایط کاندیداهایی است که میخواهند همسو با تحولات سیاسی و نگاههای جهانی به ایران آینده وارد گود سیاست شوند. امروز که قصد داریم گام تازهای را به منظور ورود به چهل سال دوم پس از انقلاب اسلامی قاطعتر برداریم در حالی که سالهای متمادی گذشته را با فشارهای تحریم غرب سپری کردهایم چه بهتر که چالشهای از راه رسیده یا در مسیر را نیز به فرصتی تازه و بر خلاف ضربالمثل رایج برای فشار از بالا و چانهزنی از پایین تبدیل تا سیاستمداران مشتاق بر تکه زدن به صندلیهای مجلس را ناچار به فراگیریهای وسیعتر و جهانیتر در زمینه زبان، ادبیات، سنن و فرهنگ بینالملل نماییم که در رایزنی با بیگانگان همچون تصویر آیه ۱۸ از سوره بقره صم بکم نمانند!
نویسنده: حسن روانشید