دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
کد مطلب : 126068

بازگشت خودرو به بورس کالا و ضرورت ورود شورای رقابت

بازگشت خودرو به بورس کالا و ضرورت ورود شورای رقابت
با اعلام خبر عرضه ۶۰۰ دستگاه خودروی دیگنیتی در ۲۹ خرداد سال جاری، خودرو به بورس بازگشت، اما ضرورت دارد وزارت صمت توضیح دهد اگر شرکت عرضه‌کننده، خودرویی برای عرضه در نوبت دوم سامانه یکپارچه نداشت، چطور قابلیت عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا را دارد. بورس کالای ایران، ۲۹ خرداد میزبان خودروی دیگنیتی پرستیژ متعلق به شرکت بهمن موتور است.
به گزارش فارس براساس اطلاعات عرضه، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ، در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است. بهمن موتور قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام کرده است و موعد تحویل این خودرو نیز ۱۲ شهریور خواهد بود.
بنابراین گزارش، سال گذشته عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد و با ورود شورای رقابت، این موضوع از دستور کار خودروسازان و بورس کالا خارج شد.
در سال جاری نیز با اجرای طرح عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، خودروهای گروه بهمن موتور به دلیل تقاضای بالا در مرحله نخست در مرحله دوم، عرضه نشد و مشخص نیست خودروهای فعلی عرضه شده در بورس کالا از کدام منبع تامین شده است. به نظر می رسد وزارت صمت و گروه بهمن باید در این خصوص شفاف‌سازی انجام دهند.
ضمنا شورای رقابت باید در حال حاضر در خصوص این عرضه نیز ورود کرده و به این پرسش پاسخ دهد که خودروسازان داخل و مونتاژکاران نظیر همین بهمن‌ موتور آیا ‌از انحصاری بودن خارج شده‌اند که مجددا عرضه تولیدات آنها در ‌بورس کالا آغاز شده است؟ در سال گذشته دلیل اصلی شورای رقابت برای مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا، انحصاری بودن این صنعت عنوان کرده بود.
خبر دیگر در حوزه خودرو آنکه مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به تسهیل و اصلاح قانون واردات خودرو، گفت: به زودی حدود یک هزار دستگاه انواع خودرو وارداتی از گمرکات کشور ترخیص می شود. مهدی ضیغمی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، اظهار داشت: از زمانی که فرآیند واردات خودرو در نیمه دوم سال گذشته آغاز شد می دانستیم که با قوانین فعلی بحث واردات خودرو کار سختی خواهد بود بنابراین به دنبال اصلاح و تسهیل قانون واردات خودرو توسط قوانین بالادستی رفتیم.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: پیشنهاد اصلاح قوانین واردات خودرو در دی ماه پارسال مطرح شد اما ۳ ماه بطول انجامید تا جلسه در این مورد تشکیل شود و در نتیجه قانون اصلاح شده در اردیبهشت ماه ابلاغ شد، به دلیل شیوه ابلاغ قوانین بالادستی تا زمانی که ابلاغ به دستورالعمل تبدیل شد مدتی زمان بر شد لذا با قانون جدید، بحث واردات خودرو در خصوص استاندارد، گمرک، محیط زیست و غیره تسهیل شده است؛ به عنوان مثال در خصوص قوانین محیط زیست، یورو ۶ به یورو ۵ تبدیل شده است و یا در گمرک دیگر چالش واردات خودرو از طریق نمایندگی اصلی مطرح نیست.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: همچنین براساس قانون اصلاح شده واردات خودرو الزام استاندارد ایمارک (استاندارد اتحادیه اروپا) برای خودروهای وارداتی برداشته شد و لذا استاندارد خودروهای وارداتی غیر از ایمارک نیز پذیرفته شد.وی اظهار داشت: با تغییرات به عمل آمده در قانون واردات خودرو و اجرای آئین نامه جدید ترخیص خودروهای وارداتی تسریع می شود به طوری که با اقدامات انجام شده در خصوص واردات خودرو روز گذشته تعدادی خودروی زوتی از گمرکات کشور ترخیص شد و طی هفته جاری و هفته آینده نیز ترخیص خودروهای هیوندا آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۱۷ شرکت فعال ثبت سفارش واردات خودرو داده اند، افزود: بحث تامین ارز واردات خودرو از سوی بانک مرکزی پیگیری و مقرر شد که ارز منشا صادرات غیرنفتی و صادرات غیر پتروشیمی و به عبارتی صادرات محصولات خرد در اختیار واردات این خودروها قرار می گیرد و در واقع مسیر واردات خودرو هموار شده است. مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو تاکنون وارد گمرک شده است و تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی نیز در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند که با توجه به تغییرات انجام شده در استانداردهای خودرویی به زودی این خودروها تاییدیه استاندارد را دریافت می کنند.
وی افزود: تعدادی خودرو نیز در بر روی کشتی در مسیر ایران است در مجموع نیز روند ترخیص خودروها از گمرکات کشور آغاز شد بطوری که در سری قبل تعداد ۵۱ دستگاه خودرو چانگان از گمرکات ترخیص شد و همانطور که اشاره شد روز گذشته تعداد خودرو زوتی از گمرکات ترخیص شد.
مدیر طرح واردات خودرو درباره تغییر تعرفه واردات خودرو گفت: تعرفه واردات تغییر داشته است اما این موضوع باید از سوی گمرک ابلاغ شود. وی با بیان اینکه حدود ۳۲ هزار نفر در سامانه یکپارچه متقاضی خرید خودروهای وارداتی هستند، گفت: تامین ارز برای واردات این تعداد خودرو پیش بینی شده است. ضیغمی در پاسخ به اینکه کدام شرکت ها تخصیص ارز واردات خودروهای آنها انجام شده است؟ گفت: تبعات اتفاقات سال ۹۶ و ۹۷ موجب شد بسیاری از افراد در فرآیند واردات خودرو محتاط تر باشد اما با جمیع اتفاقات انجام شده روند واردات خودرو سرعت خوبی خواهد داشت. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌هایی که نسبت به ثبت سفارس واردات خودرو اقدام کرده اند، معامله اول ارز خود را انجام داده اند. وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل به واردکنندگان خودرو ارز نیمایی تخصیص نیافته است؟ گفت: قرار نبوده ارز نیمایی به واردکنندگان خودرو داده شود و برای شروع کار در مقطع کوتاهی این اتفاق افتاد بلکه اختصاص ارز نیمایی برای واردات خودرو مونتاژی مطرح بوده است.
https://siasatrooz.ir/vdcaiin6a49nuw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی