دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : 126228
اروپا و آمریکا حمایت از اوکراین را تشدید کردند

دلار پاشی‌ جنگ افروزانه غرب با ادعای شکاف در روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام کمک 3.5 میلیارد دلاری کشورهای اروپایی به اوکراین مدعی شکاف در داخل روسیه شد تا توجیهی بر ادامه جنگ افروزی غرب باشد.
دلار پاشی‌ جنگ افروزانه غرب با ادعای شکاف در روسیه
 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق سران این اتحادیه برای کمک 3.5 میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد.ک مک اتحادیه اروپا به اوکراین دو روز پس از تصویب یازدهمین بسته تحریمهای اقتصادی و مالی کشورهای اروپایی علیه مسکو اعلام شده است. این صندوق که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، برای کمک اتحادیه اروپا به کشورهای در حال توسعه جهت خرید تجهیزات نظامی طراحی شده است. اما اتحادیه اروپا پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، به سرعت تصمیم گرفت از آن برای ارسال سلاح به کی‌یف نیز استفاده کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره شورش گروه واگنر در روسیه در روز شنبه نیز مدعی شد: ماحصل این اتفاقات ظرفیت نظامی روسیه را تضعیف می‌کند. بورل با اشاره به این موضوع همچنین ادعا کرد، نظام سیاسی در روسیه شکنندگی زیادی از خود نشان داد و این یکی از بزرگترین پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین است. دولت استرالیا نیز گفته است که قصد دارد بسته کمک 74 میلیون دلاری که شامل مهمات و خودروهای نظامی می شود، در اختیار اوکراین قرار دهد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته (یکشنبه) پس از تماس تلفنی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، خواستار تشدید فشارهای غرب علیه روسیه شد.زلنسکی تصریح کرد که در جریان تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص ارسال تسلیحات سنگین بیشتر به اوکراین گفت‌وگو داشته است. رئیس جمهور فرانسه نیز  گفت که شورش گروه مسلح واگنر نشان داد که شکاف‌هایی داخل اردوگاه نظامی روسیه وجود دارد. دبیرکل ناتو با بیان اینکه شورش نافرجام گروه واگنر یک موضوع داخلی روسیه است، اما مدعی شد که این اتفاق نشان‌دهنده اشتباه مسکو در ضمیمه‌کردن شبه‌جزیره کریمه و حمله به اوکراین بود.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ که به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی سفر کرده، گفت: «رویدادهای آخر هفته در روسیه، موضوع داخلی این کشور است اما نشان‌دهنده اشتباه راهبردی بزرگ [ولادیمیر] پوتین در الحاق غیرقانونی کریمه و جنگ علیه اوکراین است». همچنین وزیر دفاع آلمان از طرح این کشور برای استقرار دائمی ۴ هزار نظامی در لیتوانی در نزدیکی مرز روسیه خبر داد.منابعی در دولت آلمان گفتند که برلین با ارائه اموال توقیف‌شده بانک مرکزی روسیه در این کشور به کی‌یف، به‌عنوان غرامت بازسازی اوکراین، مخالف است.
در این میان «ایان برمر» رئیس و بنیانگذار گروه تحلیلی-مشاوره‌ای «اوراسیا» در امور سیاسی، «یِوگِنی پریگوژین» فرمانده شرکت خصوصی پیمانکار نظامی «واگنر» را به یک مرده متحرک تشبیه کرد.تحلیل کرد که پریگوژین به‌دلیل شورشی که علیه دولت روسیه به‌راه انداخت، دیگر فرقی با یک مرده ندارد و اگر در ماه‌های آینده زنده بماند تعجب‌آور است.
در این میان وزارت خارجه چین در واکنش به شورش واگنر در روسیه تاکید کرد که پکن از توان مسکو برای حفظ ثبات ملی مطمئن است.یک سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به رویدادهای روسیه، آن را یک موضع داخلی برای مسکو خواند و گفت: شورش واگنر یک موضوع داخلی است و پکن معتقد است که روسیه می‌تواند ثبات ملی خود را حفظ کند.در مقابل نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به تاثیرات مخرب بالقوه تنش‌ها میان واگنر و کرملین، گفت که انگلیس برای سناریوهای مختلف روسیه آمادگی دارد.ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه لندن شرایط را بادقت تحت‌نظر دارد، گفت: هنوز برای تعیین قاطعانه اینکه تبعات این تحولات چه می‌تواند باشد، خیلی زود است؛ اما ما مثل همیشه برای چندین سناریوی مختلف آماده هستیم.او در ادامه با «غیرقانونی» خواندن حمله روسیه به اوکراین، گفت: این وضعیتی است که ما آن را تحلیل کرده و تحت نظر داشته‌ایم؛ زیرا از تبعات جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین و تنش‌هایی که میان گروه واگنر و دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درگرفته آگاه هستیم.
وزیر خارجه روسیه نیز گفت سرویس‌های امنیتی این کشور در حال تحقیق در خصوص احتمال دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی غرب در شورش مسلحانه اخیر هستند.لاوروف گفت: «لین ام.تریسی» سفیر ایالات متحده در روسیه در تماس‌ها با مسکو تاکید کرد آنچه در ارتباط با تلاش برای شورش از سوی گروه واگنر در حال رخ دادن است، امر داخلی روسیه است.به گفته وزیر خارجه روسیه، سفیر آمریکا سیگنال‌هایی داد مبنی بر این که واشنگتن ارتباطی با این شورش ندارد و ابراز امیدواری کرد امنیت در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای حفظ شود.
او همچنین به سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره طرح شورش ناکام «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر واکنش نشان داد و گفت «پاریس (این شورش را) فرصتی در اختیار غرب برای شکست روسیه دید».لاوروف در این مصاحبه همچنین گفت بسیاری از کشورها در پی شورش در روسیه با رهبری این کشور اعلام همبستگی کردند. روسیه جمعه شب پیش( ۲۳ ژوئن)، وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.
https://siasatrooz.ir/vdcirqazvt1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی