چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کد مطلب : 126239

هراس قانونگذاران آمریکایی از روابط ایران، چین و روسیه

بیش از نیمی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به تقویت روابط ایران با روسیه و چین از رئیس جمهور کشور خود خواستند تا از تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.
هراس قانونگذاران آمریکایی از روابط ایران، چین و روسیه
 ۲۴۹ قانونگذار آمریکایی، شامل ۱۳۳ دموکرات و ۱۱۶ جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از او خواستند تا به منظور متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ایران اقدامات سختگیرانه‌تری در قبال این کشور به کار گیرد.این نمایندگان در نامه خود که توسط وب سایت جوئیش اینسایدر منتشر شده است، نسبت به سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند که ایران طی تنها چند روز قادر خواهد بود اورانیوم را در سطح لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای غنی‌سازی کند.آنها همچنین با تکرار ادعاها علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران خواستار هماهنگی واشنگتن با متحدان خود برای اجرای مکانیسم تعیین شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به منظور بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در صورت عبور این کشور از غنی‌سازی ۹۰ درصد شدند.این قانونگذاران در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به تعمیق روزافزون روابط ایران با چین و روسیه یادآور شدند که ارتباط این سه کشور مشکل ایالات متحده برای سال‌های پیش رو خواهد بود.آنها در این نامه آورده‌اند که این اتحاد تقویت‌شده اعتماد به نفس ایران را تقویت و توانایی آنها را در به چالش کشیدن متحدان و منافع آمریکا بیشتر می‌کند.
خبر دیگر آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران، گفت که این اقدام تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده و این مبالغ به شکل مستقیم به ایران انتقال داده نمی‌شود.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به ادعای رسانه‌های دولتی عراق مبنی بر این که این کشور تمامی بدهی خود به ایران بابت واردات گازی را پرداخت کرده است که حدودا مبلغ ۱۱ تریلیون دینار عراقی است، آمریکا چطور برای پرداخت این مبلغ به ایران چراغ سبز نشان داده است و آیا میان آمریکا و ایران مذاکراتی درباره این موضوع انجام شده بود، گفت: در سیاست ما نسبت به ایران یا عراق تغییری ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد.
از سوی دیگر معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به سوالی درباره اتهامات اخیر مطرح شده از سوی کشورهای غربی علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و درخواستشان از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق در این باره پاسخ داد.فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه سازمان ملل منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی شرکای اروپایی آن علیه ایران مبنی بر عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و در خواست از دبیرکل سازمان ملل برای تحقیق در این باره گفت: خود دبیرخانه افرادی را دارد که تخصص‌های لازم را دارند. در این موقعیت، چیزی برای ارائه کردن درباره بررسی این موضوع ندارم. در این میان سفیر ایران در اتریش در واکنش به تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه هفت فرد ایرانی با اتهام نقض حقوق بشر، این اقدام را تلاشی بیهوده خواند و گفت: این اقدامات سیاسی کردن حقوق بشر برای اهداف کوته بینانه است.
عباس باقرپور در توییتی با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه هفت فرد ایرانی در حوزه حقوق بشر نوشت: این تلاش بیهوده دیگری است که انجام می‌شود. این اقدام در حالی انجام می شود که در فهرست به اصطلاح حقوق بشر اتحادیه اروپا هیچ نامی از ناقضان حقوق بشر آمریکا، رژیم آپارتاید اسراییل یا اروپائی‌هایی که به عنوان حافظان صلح سازمان ملل مرتکب جنایات نفرت‌انگیزی شده‌اند، یافت نمی‌شود. خبر دیگر آنکه در ملاقات مدیرکل امور مناطق وزارت امور خارجه نروژ با علی باقری درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع افغانستان و فلسطین بحث و تبادل نظر شد.
«وبیورن دیسویک» مدیرکل امور مناطق وزارت امور خارجه نروژ با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.«وبیورن دیسویک» مدیرکل امور مناطق وزارت امور خارجه نروژ و هیأت همراه که به منظور رایزنی در سطح مدیران کل وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور به تهران سفر کرده است، در پایان این رایزنی‌ها با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcaein6o49nuu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی