جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : 126249
اعتراض‌های خشونت‌آمیز به قتل نژادپرستانه کودک آفریقایی‌تبار به دست پلیس فرانسه از پاریس به بروکسل رسید

فرانسه در وضعیت اضطراری

وزارت کشور فرانسه: سن اکثر بازداشت شدگان ۱۴ تا ۱۸ سال است
فرانسه در وضعیت اضطراری
قتل جوان 17 ساله آفریقایی تبار به دست پلیس فرانسه که بر اساس قوانین غربی به دلیل زیر 18 سال سن داشتن واژه کودک در قبال او باید خطاب شود در حالی موجی از اعتراض‌ها و سرکوب‌های گسترده خیابانی را به همراه داشته و دامنه آن به بروکسل نیز رسیده است که از یک سو فرانسه رسما وارد وضعیت اضطراری شده است و از سوی دیگر به اذعان وزارت کشور فرانسه، اکثر بازداشت شدگان بین 14 تا 18 سال سن دارند که بیانگر سرکوب‌گری پلیس و دولت فرانسه علیه کودکان است.
خودروی یک نوجوان ۱۷ ساله که از وی با عنوان «نائل ام.» نام برده شده، سه‌شنبه به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از ماموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با ویدئویی که از این حادثه منتشر شده و به تایید خبرگزاری فرانسه رسیده، نقض شد و نشان داد که وی به دلیل آفریقایی تبار بودن و رنگ پوستش توسط پلیس هدف قرار گرفته است که نشانه‌ای بر نژادپرستی سیستماتیک حاکم بر این کشور است. کشور فرانسه که خود را مهد تمدن و زادگاه «اعلامیه حقوق بشر و تمدن» به جهانیان معرفی می‌کند، بار دیگر به دلیل نقض همان حقوق انسانی و قتل یک نوجوان توسط پلیس این کشور درگیر ناآرامی و اعتراضات گسترده و خشن به بی‌عدالتی، تناقض و دورویی دموکراسی فرانسوی شده است.نخست وزیر فرانسه جمعه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان اعمال وضعیت اضطراری در این کشور، گفت: «تمام فرضیه‌ها» از جمله برقراری وضعیت اضطراری برای بازگرداندن نظم جمهوری در نظر گرفته شده است.به گزارش تارنمای روزنامه «لو فیگارو» الیزابت بورن تاکید کرد: «همه فرضیه‌ها، از جمله برقراری وضعیت اضطراری، توسط قوه مجریه برای بازگشت نظم جمهوری پیش‌بینی شده است.در همین پیوند حزب راست افراطی «مجمع ملی» فرانسه در واکنش به تشدید تنش‌ها بین مردم و نیروهای پلیس این کشور که به بازداشت صدها معترض و خسارات گسترده به اموال عموی از جمله ساختمان‌های دولتی، خودروها، اتوبوس‌ها و حتی ترامواها انجامیده است، اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه را خوستار شد.
خشونت‌ها و تنش‌ها بین مردم و پلیس فرانسه در روزهای گذشته به اندازه‌ای افزایش یافته است که راوینا شمدسانی سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در جریان یک کنفرانس مطلوعاتی سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرانسه به طور جدی به موضوعات عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در میان مجریان قانون رسیدگی کند.در این پیوند وزیر کشور فرانسه از دستگیری875نفر در جریان تنش‌های شب گذشته تا صبح جمعه بین مردم و نیروهای پلیس این کشور خبر داد.گسترش نآرامی‌ها و تنش‌ها بین مردم و نیروهای پلیس فرانسه موجب شد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل به سرمی‌برد، نشست خود را نیمه‌کاره رها کند.لازم به یادآوری است که وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که ۴۰ هزار نیروی پلیس در سراسر این کشور از جمله پنج هزار در پاریس، برای برقراری نظم بسیج شده است.
فیگارو به نقل از دفتر وزارت کشور گزارش داد که ۲۴۲ نفر از آنها در منطقه بزرگتر پاریس دستگیر شده اند. بیشتر بازداشت شدگان ۱۴ تا ۱۸ سال دارند.تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی معترضان را درحال شکستن شیشه ها و ورود به ویترین فروشگاه ها در طول خیابان «رو دو ری‌وولی» در مرکز پاریس نشان می دهد.این خیابان لوکس در کنار موزه لوور و باغ معروف ژاردان دتوئیل ری قرار دارد. پلیس فرانسه در حالی که دولتمردانشان مدعی حمایت از حقوق زنان می باشند حتی پرتاب یک بطری آب را برتابیده و به ضرب و شتم زنی پرداختند که بطری اب به سمت پلیس پرتاب کرده بود.
«کلمنت بوون» وزیر حمل و نقل فرانسه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت که حمل‌ونقل عمومی در منطقه پاریس به شدت مختل خواهد شد و بسته شدن زودهنگام این شبکه را رد نکرد. این در حالی است که ۱۲ دستگاه اتوبوس در پارکینگی در منطقه اوبرویلیه واقع در شمال پاریس به آتش کشیده و تخریب شدند.رویترز درباره وضعیت کنونی فرانسه نوشت: «این ناآرامی‌ها، خاطرات آشوب‌های سال ۲۰۰۵ را زنده کرد که فرانسه را به مدت سه هفته دچار تشنج کرده بود و ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت، مجبور به اعلام وضعیت فوق‌العاده شد». در این میان دهها معترض بلژیکی در حمایت از معترضان فرانسوی در اعتراض به قتل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی به دست نیروی پلیس، در بروکسل تظاهرات کردند و خودروها را به آتش کشیدند.
خبرگزاری آناتولی گزارش کرد که در تظاهرات  پایتخت بلژیک، معترضان خشمگین خودروها را به آتش کشیدند و نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و با معترضان درگیر شده که تعدادی نیز در پی آن بازداشت شدند.بنا به گفته رسانه‌های محلی، گروهی از جوانان بلژیکی با صدور فراخوان در شبکه‌های اجتماعی، از تظاهرات فرانسه حمایت کرده و از معترضان این کشور درخواست کردند که در حمایت از فرانسوی‌های معترض تظاهرات برپا کنند.خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است که معترضان در منطقه مرکزی «آنیسن» در بروکسل تجمع کرده و سنگ‌فرش‌های خیابان را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب می کردند و شیشه‌های ایستگاههای اتوبوس را شکستند و برخی از خودروها را نیز به آتش کشیدند. قابل توجه آنکه پارلمان اروپا و نهادهای حقوق بشری غربی با ادعای داخلی بودن تحولات فرانسه در برابرآن سکوت و حتی از سرکوب مردم حمایت کرده‌اند.
https://siasatrooz.ir/vdcba0b89rhb55p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی