شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد مطلب : 126264
سناتورها خواستار پاسخگویی کاخ سفید درباره ایران شدند

«مالی»، سندی بر شکاف در ساختار سیاسی آمریکا

در اقدامی که نشانگر تشدید شکاف‌ها میان ساختار حاکم بر آمریکا در قبال ایران پس از بهبود اقتصاد داخلی ایران و توسعه مناسبات منطقه‌ای و جهانی‌ آن است، سناتور ارشد جمهوری‌خواه اعلام کرد، جو بایدن باید درباره «رابرت مالی» نماینده ویژه در امور ایران و سیاست واشنگتن در قبال تهران پاسخ بدهد.
«مالی»، سندی بر شکاف در ساختار سیاسی آمریکا
در ادامه واکنش‌ها به خبر «مرخصی رفتن» و تعلیق مجوز امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، یک سناتور ارشد پاسخگویی بایدن و وزیر خارجه او در این باره را خواستار شد.در شرایطی که برخی قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور در رابطه با تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، کنگره را گمراه کرده است، سناتور «بیل هگرتی» با انتشار رشته توییت انتقادی، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا را مخاطب قرار داده است.این قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه در یک رشته توییت (رشتو) نوشت: «رئیس‌جمهور جو بایدن و وزیر خارجه آنتونی بلینکن، سوالاتی جدی باید جواب بدهند وقتی ما متوجه شدیم راب مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران صلاحیت امنیت خود را از دست داد و به مرخصی اجباری فرستاده شد؛ کسی که تلاش غیر هوشمندانه بایدن برای خشنودی با تهران و بازگشت به توافق هسته‌ای شکست خورده را رهبری کرد».نماینده ایالت تنسی در مجلس سنای آمریکا نوشت: «تحقیقاتی که منجر به تعلیق صلاحیت امنیتی مالی منجر گردید، از چه زمانی آغاز شد؟ آیا رئیس‌جمهور جو بایدن و وزیر خارجه آنتونی بلینکن از آن اطلاع داشتند؟ آنها چرا به مالی اجازه دادند به نقش دیپلماتیک خودش ادامه دهد در حالی که او تحت تحقیقات قرار داشت؟»سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی، انتقادات شدید قبلی خود از مواضع دولت دموکرات جو بایدن در قبال ایران را تکرار کرد.
سناتور آمریکایی مدعی شد: «تهران اکنون ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت می فروشد (که بخش اعظم آن به چین است) اگر چه از منظر فنی (ایران) تحت تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده است. این افزایش بسیار زیادی نسبت به کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است که در زمانی ریاست جمهوری ترامپ آنها قادر بودند صادر کنند».
در این میان یک روزنامه آمریکایی گزارش کرده است که حتی قبل از انتشار اخباری درباره تعلیق «راب مالی»، مدتی است که وی در سیاست آمریکا در قبال ایران به حاشیه رانده شده است.در بحبوحه برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تعلیق استعلام امنیتی «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که حتی قبل از انتشار اخباری در خصوص تعلیق مالی، وی ظاهراً در ماههای اخیر، نقش کمرنگ‌تری در سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.از سوی دیگر در اقدامی مداخله جویانه شورای اروپا با طرح ادعاهایی خواستار آن شده که ایران و بلاروس کمک نظامی به روسیه را متوقف کنند.
شورای اروپا همچنین مدعی شد که ادامه حمایت نظامی ایران و بلاروس از جنگ روسیه علیه اوکراین غیر قابل پذیرش است. این شورا در ادعایی مداخله جویانه و بی اساس از ایران خواست ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کند و بلاروس را نیز به پایان دادن به کمک تسلیحاتی به روسیه فراخواند. همچنین سفیر اتحادیه اروپا در بغداد در ادامه مداخلات خود در روابط اقتصادی ایران و عراق گفت ایران درمورد صادرات گاز به عراق اشتباه روسیه را تکرار نکند.سفیر اتحادیه اروپا در بغداد موضوع قطع صادرات گاز ایران به عراق را یک مشکل واقعی دانست و گفت که فکر نمی‌کند ایران بخواهد اشتباه روسیه در پرونده گاز را در عراق تکرار کند.
«ویلا واریولا»، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد، در مصاحبه با «العربی الجدید» درباره مسئله قطع صادرات گاز از ایران به عراق گفت که این یک مشکل واقعی است و باید با توافق دو کشور به صورت اساسی حل شود. غرب در حالی به دنبال محدود سازی همکاری‌های منطقه‌ای ایران است که در ادامه رویکرد جهانی به تهران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در آستانه اعلام رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای با دبیرکل این سازمان دیدار و درباره تقویت همکاری‌های اقتصادی با اعضای این سازمان بحث و تبادل نظر کرد.حسن بختیار سفیر ایران در پکن در توئیتر در این باره نوشت: دیروز در اولین ملاقات رسمی و در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با آقای «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان ملاقات کردم.
https://siasatrooz.ir/vdciqqaz5t1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی