شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد مطلب : 126266
اعتراض‌ها به نژادپرستی دولت و پلیس مکرون ادامه دارد

فرانسه همچنان در آتش و خون

پایتخت و چند شهر فرانسه برای چندمین روز و شب متوالی در پی قتل نوجوان 17 ساله به دست پلیس، صحنه خشونت و ناآرامی بود و 80 نفر زخمی و هزار نفر نیز بازداشت شدند.
فرانسه همچنان در آتش و خون
پایتخت فرانسه به دنبال قتل جوان ۱۷ ساله به دست پلیس صحنه خشونت و ناآرامی و آتش و دود بود.بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت کشور فرانسه از زخمی شدن حدود ۸۰ نیروی پلیس در جریان ناآرامی های شب گذشته در این کشور خبر داد. وزارت کشور فرانسه همچنین ۴۵ هزار نیروی امنیتی را برای سرکوب اعتراضات در سراسر شهرهای شلوغ این کشور مستقر کرده است. ۴۷۱ نفر بازداشت شده‌اند و علی‌رغم آن‌که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از خشونت و درگیری دارد، رسانه‌های فرانسه مدعی شده‌اند که شب گذشته در مقایسه با شب‌های قبل از آن آرام‌تر بوده است.
از طرف دیگر،‌ برخی رسانه‌هابنا بر داده‌های وزارت کشور فرانسه گزارش کردند که در جریان ناآرامی‌ها که پس از قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس آغاز شد، حدود یکهزار نفر در این کشور بازداشت شدند.شبکه بی اف ام تی وی نیز گزارش کرد که در شهر مارسی یک انبار مهمات غارت شد و چندین سلاح به سرقت رفت که البته مهمات نداشته است.گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان در چندین شهر به سرقت از مغازه‌ها، پرتاب آتش به سمت پلیس، سوزاندن زباله و خودروها ادامه دادند.وزارت کشور فرانسه در تازه‌ترین آمار از بازداشت‌های ناآرامی‌های شمار بازداشت‌شدگان را یک هزار و ۳۱۱ نفر اعلام کرد.
روزنامه گاردین درباره نآارامی‌های اخیر در فرانسه، به دنبال کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس، آن را تکرار نژادپرستی نظام‌مند در این تشکیلات و چندین دهه غفلت از رسیدگی به آن ارزیابی کرد.«فرانسه با بحران جرج فلوید (سیاه پوست کشته شده بدست مامور سفیدپوست پلیس آمریکا) مواجه است». این تیتری است که در بسیاری از رسانه های بین المللی مشاهده می شود و مساله خشونت پلیس نژادپرست را یادآوری می کند.
گاردین نوشت: تعداد موارد خشونت پلیس فرانسه هر سال، بی وقفه در حال افزایش است. در فرانسه، به گفته سازمان مدافع حقوق بشر، مردان جوان سیاهپوست یا کسانی که اصالت آنها برای شمال آفریقا است، ۲۰ برابر بیشتر از بقیه مردم تحت بررسی های هویت پلیس قرار می گیرند. همین سازمان فقدان هرگونه درخواست تجدیدنظر در مورد کنگاش های هویتی پلیس را به عنوان نوعی تبعیض نژادی پلیس محکوم کرده است.
شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز اعلام کرد به نظر نمی‌رسد اعتراضات در فرانسه در حال فروکش کردن باشد و طی چند شب آینده ادامه خواهد داشت.خبرنگار این شبکه در واریس گزارش داد: آرامش در مرکز پاریس برقرار است. یک یا دو فروشگاه شب گذشته غارت شدند. این اعتراضات در حومه پاریس و برخی شهر‌های دیگر در حال برگزاری است، زیرا این‌ها تظاهراتی است که ابعاد اقتصادی ندارد و در ارتباط با مسائل نژادی و رفتار‌های پلیس است.
https://siasatrooz.ir/vdcaiin6i49nuu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی