سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
کد مطلب : 126310
کشورهای اروپایی بار دیگر آزادی بیان گزینشی را ابزار ذبح حقوق بشر کردند

سرکوب اعتراضات مردم فرانسه با بایکوت رسانه‌ای

در حالی سرکوب‌گری گسترده و برقراری حکومت نظامی تا حدودی فضای اعتراضات در فرانسه را کم رنگ تر ساخت اما در رویکردی تامل برانگیز رسانه‌های غربی با ماموریت جلوگیری از گسترش این اعتراضات به سایر کشورهای اروپایی در میانه جنگ اوکراین، به بایکوت خبری تحولات فرانسه پرداخته و به مخاطب چنان القا نموده‌اند که هیچ چالشی دیگر در این کشور وجود ندارد.
سرکوب اعتراضات مردم فرانسه با بایکوت رسانه‌ای
رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان در حالی بخش معناداری از گزارش‌های خود را به ناآرامی‌های پایان‌یافته در ایران متمرکز می‌کنند که اعتراضات فرانسه در صدر اخبار رسانه‌های جهان است. در ۴۸ ساعت مورد بررسی، به طور متوسط حدود ۲۰.۷ درصد محتوای تولیدی رسانه‌های بیگانه به موضوع نخست و تنها ۵.۳ درصد به وقایع کف خیابان‌های فرانسه اختصاص داشت.وقوع بیش از ۲۵۰۰ حادثه آتش‌سوزی وسیله نقلیه و ساختمان، بازداشت بیش از ۱۳۰۰ نفر، زخمی و مجروح شدن ده‌ها نفر، آماده‌باش گسترده پلیس برای سرکوب اعتراضات، ثبت صحنه‌هایی از خشونت پلیس در برابر معترضان و ... از التهاب گسترده در فرانسه خبر می‌دهد؛ التهابی که چندان به چشم رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان نیامده است. به جای آن، این رسانه‌ها ترجیح دادند در بحبوحه اعتراضات فرانسوی‌ها، آتش خاکستر شده ناآرامی‌ها در ایران را روشن نگه دارند.
رادیو فردا در بازه زمانی کنونی، حدود ۳۰ درصد از کل محتوای خود را به آنچه «اعتراضات ایران» اختصاص داد، در حالی‌که در همین بازه، تنها ۲.۳۲ درصد از محتوای این رسانه به اعتراضات فرانسه پرداخت.ایران اینترنشنال هم ۲۷ درصد از محتوای خود را به مسائل مرتبط با تداوم اعتراضات در ایران (از مساله حجاب تا کشته‌شدگان و ...) اختصاص داد و تنها در ۴.۱۶ درصد از گزارش‌های خود به اعتراضات فرانسه پرداخت.دویچه‌وله فارسی در حالی در ۲۱.۱۵ درصد از گزارش‌های خود تلاش کرد شعله اعتراضات در ایران را روشن نگه دارد که همزمان تنها ۷.۶۹ درصد از محتوای خود را به اعتراضات پرالتهاب در فرانسه اختصاص داد.
صدای آمریکا در ۱۷ درصد از محتوای کانال تلگرامی خود به مسائل مرتبط با اعتراضات ایران پرداخت در حالی که مسائل مرتبط با اعتراضات فرانسه تنها ۴.۷ درصد از محتوای این کانال را تشکیل داد.بی‌بی‌سی فارسی در ۱۵.۱۷ درصد از محتوای خود به طورمستقیم یا تلویحی نارضایتی‌ها در ایران را پوشش داد یا در مورد آن خبرسازی کرد در حالی که فضای به شدت متشنج فرانسه تنها توانست سهمی ۶.۸ درصدی از محتوای کانال تلگرامی این رسانه را تصاحب کند.همزمان با این اظهارات و در شرایطی که مقامات سایر کشورهای اروپایی همچون انگلیس، ایتالیا، آلمان و.. از گسترش دامنه اعتراضات فرانسه به سایر اروپا ابراز نگرانی می‌کنند،  خط خبری رسانه‌های غربی از جمله فارسی زبانان همچون بی بی سی، رادیو فردا، دوویچخه وله، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و.... در پیش گرفته شده و آن به حاشیه راندان اخبار اعتراضات فرانسه با ادعای افشاگری و آگاهی بخشی در شناخت اخبار جعلی و صحیح است.
به عنوان نمونه بی بی سی در گزارشی ضمن تاکید بر برقراری آرامش به فرانسه مدعی می‌شود :" همزمان با این اتفاقات تصاویر جعلی بطور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی به اتفاقات خیر ارتباطی نداشته‌اند. یکی از این تصاویر گروهی از مردان را نشان می‌دهد که خودروی «ون» پلیس را به غنیمت گرفته‌اند و یکی از آنها اسلحه‌ای در دست دارد. اصالتا این عکس بریده‌ای از فیلم «آتنا» است که در سال ۲۰۲۲ ساخته شده است." بی بی سی  در ادامه این خبرسازی‌ها که البته از سوی سایر رسانه‌های غربی نیز در ابعاد گسترده‌ای باز نشر شده‌ است، مدعی می‌شود:" تصویر دیگر، پارکینگ چند طبقه‌ای را نشان می‌دهد که از بالای آن خودروها به پائین و در خیابان می‌افتند.این تصاویر هم مربوط به اتفاقات اخیر نیست. تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ این تصاویر که مربوط به فیلم اکشن «سریع و خشمگین-۸» بوده در یک توییت منتشر شده بود. بی‌بی‌سی اصالت مکانی آن را تائید کرده است."
در ادامه رویکرد آرام نشان دادن فرانسه این رسانه مدعی می‌شوددر روز دوشنبه تنها تعداد انگشت شماری دستگیر شدند. این رسانه مدعی شده همزمان در فرانسه جمع‌آوری کمک مالی برای پلیسی که به این نوجوان تیراندازی کرد، جنجال آفرید. سیاستمداران میانه و چپ این اقدام را «شرم‌آور» خواندند و محکوم کردند. درخواست جداگانه برای کمک مالی به خانواده نوجوان کشته‌شده با استقبال کمتری مواجه است و تنها ۳۲۰ هزار دلار تاکنون جمع شده است. اما این رقم برای پلیسی که به این نوجوان شلیک کرد به حدود یک و نیم میلیون دلار رسیده است.
این رفتارهای مغرضانه در حالی صورت می‌گیرد که ژاکلین یکی از بنیانگذاران جنبش جلیقه زردها در فرانسه با انتقاد از رویه دولت این کشور در برخورد با جنبشهای اجتماعی تاکید کرد که فرانسه بسیاری از آزادیهای خود را از دست داده است.همچنین اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره ناآرامی‌های اخیر در فرانسه در نتیجه کشته شدن یک نوجوان گفت، نگران است رویدادهای اخیر منجر به ظلم بیشتر علیه مسلمانان و مهاجران شود.
رسانه‌های غربی در حالی به آرام نمایی فرانسه هستند که وزیر دارایی فرانسه می‌گوید در اعتراضات روزهای اخیر به قتل نوجوان 17 ساله، بیش از 1000 مغازه به آتش کشیده و غارت شده است. همچنین شهردار یکی از مناطق فقیرنشین فرانسه می‌گوید که این کشور در روزهای ناآرامی و اعتراض، در «جهنم» بوده است.
جالب توجه آنکه برخلاف ادعای رسانه‌های غربی، فضای ناامنی در فرانسه چنان است که وزارت امور خارجه کره جنوبی از گردشگران کشورش در فرانسه خواست در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به اعتراضات خشونت‌آمیز در سراسر این کشور اروپایی، مراقبت بیشتری برای اطمینان از ایمنی خود به خرج دهند. در همین حال در ادامه موج اعتراض‌ها در پی فراخوان اتحادیه پزشکان فرانسه، بیش از ۵۰ درصد از پزشکان بیمارستان‌های این کشور روز دوشنبه اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند.
https://siasatrooz.ir/vdca6in6w49nue1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی