دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
کد مطلب : 126377
سران ناتو با محوریت جنگ اوکراین امروز گردهم می‌آیند

امنیت جهان قربانی نشست لیتوانی

امنیت جهان قربانی نشست لیتوانی
نشست سران ناتو امروز در لیتوانی در حالی برگزار می‌شود که در کنار اختلافات شدید بر سر عضویت اوکراین، اصرار برخی از اعضا همچون آمریکا و انگلیس به ادامه جنگ اوکراین ابعاد جدیدی از تهدید ناتو علیه امنیت جهان را در پی خواهد داشت.
وبگاه تحلیلی «پولتیکو» گزارش کرد که کشورهای عضو ناتو در خصوص هزینه‌های هنگفت حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه دچار اختلاف شده‌اند.در مقدمه این گزارش نوشته شده است که ادامه حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه به مفهوم مشکلات و دردسرهای طولانی‌مدت برای ناتو است و موضوعات مهمی که این ائتلاف نظامی باید به آن رسیدگی کند، به حاشیه رانده شده است.
شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد که انتشار چنین مقاله‌ای در وبگاه پولتیکو در آستانه نشست ناتو در «ویلنیوس» لیتوانی، سؤالاتی را درباره هزینه‌های هنگفت کمک به اوکراین و همچنین عدم اتحاد بین اعضای ناتو به وجود می‌آورد.در این مقاله آمده است که بسیاری از متحدان غربی اوکراین در خصوص «مدت‌ زمان و میزان هزینه‌ای که (ناتو) می‌تواند برای ادامه حمایت از کی‌یف تخصیص دهد»،‌ اخطار داده‌اند. در آستانه این نشست سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به سخنان «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین اعلام کرد که واشنگتن عملا به ارتکاب جنایت جنگی اذعان کرده است.
منابع رسانه‌ای دولتی روسیه خبر دادند که سفارت مسکو در واشنگتن، اظهارات جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره تامین بمب خوشه‌ای برای اوکراین را «اذعان عملی» آمریکایی‌ها به ارتکاب جنایت جنگی خواند.همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را افزودن سوخت به آتش جنگ خواند و هشدار داد انتقال غیرمسئولانه این تسلیحات می‌تواند منجر به مشکلات انسانی شود.  رئیس‌جمهور آلمان که از امضاکنندگان کنوانسیون ممنوعیت مهمات خوشه‌ای است گفته که برلین در تصمیم واشنگتن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین مداخله نمی‌کند.
«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان نیز در مصاحبه با شبکه «زد دی اف» آلمان گفت که برلین نمی‌تواند و نباید در تصمیم جنجالی واشنگتن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین که در اکثر کشورهای اروپایی ممنوع است، مداخله کند.شبکه تلویزیونی آر تی به تظاهرات مردم کانادا در اعتراض به کمک نظامی کشورشان به اوکراین پرداخت و اعلام کرد معترضان از دولت این کشور خواستند تا با خروج از ناتو به صلح در اوکراین کمک کند.
در این میان رئیس جمهور آمریکا در آستانه نشست سران ناتو در لیتوانی تاکید کرد که شرایط برای عضویت اوکراین در این سازمان آماده نیست.وی که با «فرید زکریا» مجری مشهور این شبکه صحبت می‌کرد افزود: قبل از هرگونه آغاز روند پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، نیاز است که جنگ روسیه در اوکراین پایان یابد.
کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه گفت که پاریس در کنار متحدانش آماده می‌شود تا تضمین‌های امنیتی و کمک‌های نظامی جدیدی در اختیار اوکراین قرار دهد.کولونا اظهار کرد: ما و متحدانمان تلاش می‌کنیم تا نیازهایی را که مقام‌های اوکراینی مطرح کرده‌اند، تامین کنیم. دبیرکل ناتو با بیان اینکه چین را دشمن کشورهای غربی نمی‌داند، گفت که پکن می‌تواند از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از اینکه دولت چین هنوز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را محکوم نکرده، انتقاد کرد.
یک نشریه آمریکایی به نقل از مقام وزارت دفاع اوکراین نوشت که کی‌یف می‌داند نباید منتظر تعیین تکلیف درباره عضویت این کشور در ناتو، در جریان نشست سران این ائتلاف در لیتوانی باشد. سرویس اطلاعات خارجی روسیه از برنامه رسانه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا برای ایجاد شورش مسلحانه در روسیه از طریق پخش اخبار جعلی خبر داد.سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به شرکت های رسانه‏ای این کشور دستورالعمل هایی در مورد پوشش رویدادهای مربوط به روسیه صادر کرده است که هدف آن پیشبرد مفهوم مبارزه مسلحانه علیه مقامات روسیه است.
در همین حال روزنامه ژاپنی اعلام کرد به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد ناتو تصمیم به افتتاح دفتر در توکیو را به زمان نامعلومی به تعویق انداخته است. دبیر کل ناتو می‌گوید اگر اوکراین پایان جنگ و درگیری‌ها را اعلام کند به معنای پایان موجودیت اوکراین به عنوان یک ملت است و غرب باید همچنان به کمک‌های نظامی خود به کی‌یف ادامه دهد.
https://siasatrooz.ir/vdcd590f5yt0xs6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی