شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
کد مطلب : 126426
تنش آفرینی از سوریه و لبنان تا اوکراین و مرزهای چین ادامه دارد

یک‌جانبه‌گرایی بحران‌ساز آمریکا از غرب تا شرق آسیا

یک‌جانبه‌گرایی بحران‌ساز آمریکا از غرب تا شرق آسیا
آمریکا که در نشست سران ناتو ناتوانی‌اش برای یک جانبه گرایی بیش از پیش آشکار شد طی روزهای اخیر از یک سو به بحرن‌افرینی نظامی و امنیتی در سوریه و لبنان می‌پردازد و از سوی دیگر در کنار دمیدن در جنگ اوکراین به تشدید تنش آفرینی علیه چین روی آورده است تا بر ناکامی‌های اخیر بایدن سرپوش گذاشته شود.
همزمان با سالگرد جنگ 33 روزه همزمان با تشدید تنش‌ها در مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی، منابع عبری از برگزاری مانوری مشترک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای شبیه‌سازی جنگ علیه حزب‌الله خبر می‌دهند.  یگان هفتم نیروی‌های زرهی ارتش رژیم صهیونیستی مانوری نظامی را با مشارکت نیروهای آمریکایی به منظور شبیه‌سازی جنگ علیه حزب الله برگزار کرده است.کاپیتان متیو هیلم یکی از فرماندهان ارتش آمریکا در رابطه با این مانور نظامی گفت که ما در جریان این مانور چیزهای زیادی آموختیم و امیدواریم که اطلاعات خوبی هم در رابطه با تاکتیک‌های جنگی و عملیات‌های مشترک در اختیار طرف اسرائیلی قرار دهیم تا بتوانیم روابط مستحکم‌تری بین دو ارتش ایجاد کنیم.شبکه المنار از تنش مجدد در مرز جنوبی لبنان و حمله نظامیان صهیونیست به خبرنگاران با گاز اشک‌آور خبر داد.در سایه تشدید تنش مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، خبرنگار شبکه المناراز آماده‌باش نیروهای رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا و پرتاب گلوله‌های گاز اشک‌آور به سوی خبرنگاران لبنانی خبر داد.«قاسم هاشم» نماینده پارلمان لبنان در واکنش به این اقدام نظامیان اشغالگر در مزارع شبعا گفت: چیزی به نام خط عقب‌نشینی و هیچ خط قرمزی در مقابل مناطق اشغالی سرزمین ما وجود ندارد و ما حق داریم وارد آن شویم. گروهی از جوانان لبنانی در مقابل دیدگان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی، دوربین‌هایی را که ارتش این رژیم در مرز لبنان نصب کرده بود، از جا کندند. در همین حال از سوریه نیز خبر می رسد  آمریکا به مناطق تحت اشغال خود در شرق و شمال شرق سوریه تجهیزات دفاعی جدید ارسال کرد و از شبه‌نظامیان کُرد خواست برای احتمال هر گونه حمله در وضعیت آماده‌باش قرار بگیرند.شبکه «المیادین»، خبر داد آمریکا  نیرو و تجهیزات به مناطق تحت اشغال خود در شرق و شمال سوریه تجهیزات ارسال کرده است.المیادین به نقل از منابع خود در این باره گزارش داد که آمریکا عناصر موسوم به «الصنادید» و «جیش الثوار» و همچنین تجهیزات نظامی-دفاعی جدید به پایگاه‌های خود در میدان‌های گازی و نفتی «کونیکو» و «العمر» در استان دیرالزور ارسال کرده است. در این میان عشایر عرب سوریه با تجمع در استان دیرالزور در شرق سوریه و در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان تاکید کردند که این افراد را از سوریه اخراج و تا آخرین وجب از خاک آن را آزاد می کنند.عشایر عرب سوریه به همراه نیروهای دفاع ملی در دیرالزور به منظور مخالفت با حضور آمریکایی ها، قدرت خود را به نمایش گذاشتند.
اما در حوزه شرق اسیا نیز رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت: باید فروش و تحویل سلاح‌های آمریکا به تایوان تسریع شود تا چین را از عملیات نظامی علیه تایوان بازدارد. ژنرال مارک میلی گفت باید فروش و تحویل سلاح‌های آمریکا به تایوان تسریع شود تا چین را از عملیات نظامی علیه تایوان بازدارد. در بحران سازی دیگر در شرق آسیا، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کردند و مدعی شدند که پیونگ‌یانگ «این اقدامات غیرقانونی» را متوقف کند و به میز مذاکره برگردد. در واکنش به تحرکات آمریکا، نیرو‌های مسلح روسیه به زودی رزمایش مشترک «شمال، تعامل ۲۰۲۳» را با چین در دریای ژاپن برگزار می‌کنند.
وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی رزمایشی مشترک با روسیه در دریای ژاپن برگزار خواهد کرد.
وزارت دفاع چین به این مناسبت در بیانیه‌ای نوشت: «بر اساس برنامه همکاری سالانه بین نیرو‌های مسلح روسیه و چین، ارتش روسیه به زودی نیروی دریایی و نیروی هوایی را برای مشارکت در رزمایش مشترک که توسط منطقه شمالی فرماندهی رزمی ارتش آزادیبخش خلق چین هماهنگ شده در بخش مرکزی دریای ژاپن اعزام خواهد کرد». به گفته این وزارتخانه، موضوع این رزمایش «حفظ امنیت خطوط راهبردی دریایی» و هدف از آن افزایش سطح تعامل استراتژیک بین نیرو‌های مسلح چین و روسیه، تقویت توانایی حفظ مشترک صلح و ثبات منطقه‌ای و پاسخ به چالش‌های مختلف امنیتی است.
در ادامه تحرکات آمریکا برای یارگیری در جنگ نیابتی مقام‌های کره جنوبی از سفر از قبل اعلام نشده «یون سوک یول» رئیس‌جمهور این کشور به کی‌یف به منظور دیدار با مقام‌های اوکراینی خبر داد. این در سفر در حالی صورت گرفت نشریه دیلی‌میرر به نقل از چند منبع نوشته است که کارگران شاغل در کارخانه تجهیزات و پشتیبانی دفاعی واقع در اسکاتلند، به‌دلیل دریافت حداقل دستمزد، در آستانه اعتصاب قرار دارند و این مساله می‌تواند تحویل موشک از لندن به کی‌یف را تحت‌الشعاع قرار دهد. این در حالی است وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آموزش هزاران سرباز وظیفه جدید به اتمام رسیده و برای خدمت به یگان‌های نیروهای مسلح اعزام شدند. از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، نشانی از اینکه روسیه رویه خود را در ارتباط با جنگ در اوکراین تغییر داده باشد نمی‌بیند. کندی نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می‌گوید که رئیس جمهور کنونی این کشور در حال آماده‌سازی ارتش آمریکا برای جنگ با روسیه در خاک اوکراین است.رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفت که او و موساد هدفی مشترک دارند و آن هم کشتن دشمنانشان است.رئیس اطلاعات نظامی اوکراین که در ماه اوت ۲۰۲۰ به این جایگاه رسید، محبوبیت زیادی در دوران جنگ به دست آورده و بسیاری او را مغز متفکر ضدحملات اوکراین می‌دانند.
https://siasatrooz.ir/vdcirqazqt1ar52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی