سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 126832
رهبران بریکس در آفریقای جنوبی گرد هم می‌آیند

از دلار زدایی تا نظم نوین جهانی

از دلار زدایی تا نظم نوین جهانی
رهبران کشورهای بلوک موسوم به بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - قرار نشستی را در ژوهانسبورگ آغاز کنند که در آن افزایش اعضا را بررسی می‌کنند در حالی که سیاست‌های اقتصادی این پیمان به سمت دلار‌زدایی پیش می رود.
تشدید تنش های جهانی ناشی از منازعه اوکراین و رقابت فزاینده بین چین و ایالات متحده، بر تلاش برای تقویت این بلوک که گه‌گاه از اختلافات داخلی و فقدان چشم‌انداز منسجم رنج برده است، فوریت بخشیده است.
سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، در سخنرانی خود پیش از این نشست گفت: «بریکسِ توسعه‌یافته، گروهی از کشورها با نظام‌های سیاسی متفاوت را نمایندگی خواهد کرد که تمایل واحدی برای داشتن یک نظم جهانی متعادل‌تر دارند».تقویت استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو نیز در دستور کار است. با این حال، سازمان‌دهندگان اجلاس آفریقای جنوبی می‌گویند هیچ بحثی در مورد ارز مشترک بریکس وجود نخواهد داشت، ایده‌ای که برزیل اوایل امسال به عنوان جایگزینی برای وابستگی به دلار مطرح کرد.
رامافوسا  میزبان شی جین پینگ - رئیس‌جمهور چین، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا - رئیس‌جمهور برزیل - و نارندرا مودی - نخست‌وزیر هند - خواهد بود.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به آفریقای جنوبی سفر نخواهد کرد و به شکل مجازی به نشست آفریقای جنوبی خواهد پیوست.توسعه، مدت‌ها هدف چین بوده، که امیدوار است عضویتِ گسترده‌تر بر عملکرد بلوکی که هم‌اکنون میزبان حدود 4۰ درصد جمعیت جهان و یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی است، تأثیر مثبت بگذارد.روسیه مایل است اعضای جدیدی را برای مقابله با انزوای دیپلماتیک خود در مورد منازعه اوکراین به این بلوک وارد کند. آفریقای جنوبی نیز حمایت خود را اعلام کرده است.وینای کواترا، وزیر امور خارجه هند گفت هند - که نسبت به تسلط چین محتاط است و نسبت به توسعه شتابزده هشدار داده است، «نیت مثبت و ذهنی باز دارد». در همین حال، برزیل نگران است رشد بریکس، نفوذ آن را کمرنگ کند.مقامات آفریقای جنوبی می‌گویند بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. از میان آنها، بیش از ۲۰ کشور به طور رسمی درخواست پذیرش را مطرح کرده اند.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با انشتار مقاله‌ای در مجله «اوبونتو» آفریقای جنوبی نوشت که بریکس روند تبدیل شدن به یکی از ستون‌های نظم نوین جهانی را آغاز کرده است. روسیه به طور مداوم در مسیر توسعه تعامل بریکس با دیگر کشورها همکاری می‌کند. به ویژه، یکی از اولویت‌های آفریقای جنوبی به عنوان ریاست فعلی بریکس تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی است. روسیه نیز کاملاً با این رویکرد موافق است.اس ار اف در مطلبی با عنوان کشورهای بریکس می خواهند سلطه آمریکا را بشکنند به نشست پیش روی سران این کشورها در آفریقای جنوبی اشاره کرد.در ادامه آمده است: هرگز پیش از این چنین اشتیاقی برای برگزاری نشست بریکس وجود نداشته است. از امروز روز سه شنبه، سران کشورها و دولت های پنج کشور بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در مورد چگونگی تقویت اتحاد خود و شکستن سلطه ایالات متحده ملاقات خواهند کرد.البته کشورهای بریکس در بسیاری از موارد با هم اختلاف نظر دارند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دلیل صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین المللی، تنها از طریق ویدئو در مذاکرات شرکت خواهد کرد.«الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که افزایش تعداد کشورهای عضو گروه «بریکس» اتفاق تاریخی خواهد بود و این گروه به جایگاه بازیگر جهانی دست می‌یابد.الکساندر ووچیچ گفت: «نشست بریکس، امروز شروع می‌شود...من فکر می‌کنم اگر آنها تصمیم به گسترش (اعضا) بگیرند، این یک گام تاریخی خواهد بود. البته مطمئن نیستم که امروز آنها قادر به اتخاذ تصمیم باشند اما اگر چنین کنند، قطعا یک تصمیم تاریخی و مهم خواهد بود».رئیس‌جمهور صربستان با تمجید از بریکس ادامه داد: «آنها بعد از چندین دهه دارند به یک بازیگر جهانی تبدیل می‌شوند که در تلاش است یک جایگزین برای کلیت غرب ایجاد کند».
همچنین یکی از مسئولان ارشد بانک توسعه بریکس گفت که این بانک عزم جدی برای استفاده از ارزهای داخلی کشورهای عضو دارد و اولین اوراق قرضه با روپیه هند را منتشر خواهد کرد.ولادیمیر کازبیکوف مسئول ارشد اپراتور بانک توسعه گروه بریکس در نشستی خبری قبل از آغاز اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی گفت که این بانک به طور جدی به‌دنبال استفاده از ارز کشورهای عضو در پروژه‌های خود است.
https://siasatrooz.ir/vdcjtmev8uqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی