چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
کد مطلب : 126836
حاضران در نشست تاریخی بریکس تاکید کردند

پایان نظام تک‌قطبی و آغاز نظم منصفانه

پایان نظام تک‌قطبی و آغاز نظم منصفانه
در ادامه رویکردهای جهانی به نظم نوین بدون سلطه گری یک جانبه گرایانه غرب، سران کشورهای عضو گروه «بریکس» در آفریقای جنوبی با اعلام مخالفت با جهان تک قطبی از واحد پولی بریکس به عنوان جایگزین برای دلار حمایت کردند.
رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس «بریکس» به میزبانی آفریقای جنوبی با تدوین برنامه‌ای خواستار پایان دادن بر سلطه جهانی دلار در معاملات تجاری و اقتصادی کشورهای عضو و پایان دادن بر نظامی تک قطبی جهانی شدند. پانزدهمین اجلاس سران کشورهای گروه بریکس، با حضور رهبران اقتصادهای نوظهور چین، برزیل، روسیه و هند به مدت سه روز در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز به کار کرد و امروز نیز نشست‌ با حضور سران و مقاماتی از دهها کشور به جز کشورهای غربی ادامه می یابد.  
رئیس جمهوری چین در افتتاح دومین روز نشست گروه بریکس در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی گفت که ذهنیت جنگ سرد همچنان منبع نگرانی جهان است و باید حکمرانی بین المللی بهبود یابد.«شی جین پینگ» اظهار داشت: رشد و توسعه حق همه کشورها و نه یک مزیت برای یک تعداد از کشورها است.رئیس جمهور چین ادامه داد: ما کشورهای بریکس باید دوست در مسیر بهبود باشیم، خلاء ها را پر و بر همکاری عملی بویژه در زمینه اقتصاد، دیجیتال و توسعه سبز و .. تاکید کنیم.شی جین پینگ گفت: ذهنیت جنگ سرد همچنان منبع نگرانی جهان و وضعیت ژئوپلیتیک شاهد تنش است.
مودی نخست وزیر هند در افتتاح دومین روز نشست گروه بریکس در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی گفت که برای تقویت پیوندها بین اعضای بریکس، پیشنهاد ایجاد مجمع اکتشاف فضایی و همکاری در زمینه فناوری و آموزشی را ارائه می کنیم.«ناریندرا مودی» با اشاره به پروژه های هند در قالب بریکس افزود: ما برای تقویت پیوندها بین اعضای بریکس چند پیشنهاد می دهیم. نخست، همکاری در زمینه فضا و ایجاد یک مجمع اکتشاف فضایی درباره تحقیقات فضایی و دوم، همکاری در زمینه فناوری و آموزشی است.«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل نیز  با اشاره به توانمندی اقتصادی و جمعیتی این گروه و هشدار داد که بازگشت به ذهنیت جنگ سرد چند جانبه گرایی را تهدید می کند.وی ادامه داد: ما به طور مستقیم با مسکو و اوکراین در تماس هستیم و برای آتش بس تلاش می کنیم و آماده پیوستن به تلاش ها برای آتش بس در اوکراین هستیم.
پوتین رئیس جمهور روسیه نیز طی سخنرانی در اجلاس بریکس با بیان اینکه تلاش غرب برای حفظ سلطه خود در جهان منجر به بحران اوکراین شد، گفت که گروه بریکس اما به‌دنبال دستیابی به نظم جهانی عادلانه است.«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت که اقدامات این کشور در اوکراین با هدف متوقف کردن جنگ غرب علیه مردم منطقه دونباس است.همچنین مدودف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه با اشاره به جنگ ترکیبی ناتو علیه این کشور با استفاده از رژیم کی‌یف، گفت که در آینده احتمالا اوکراین از نقشه سیاسی جهان محو می‌شود. لازم به ذکر است شهردار مسکو گفت که دو پهپاد انتحاری اوکراینی به پایتخت روسیه حمله کردند که یکی از آنها توسط پدافند هوایی ساقط شد ولی دیگری به ساختمانی در پنج کیلومتری کاخ کرملین برخورد کرد.مقامات اوکراینی در دستوری غیرمنتظره حضور خبرنگاران پوشش دهنده جنگ را در خطوط مقدم ممنوع کرده‌اند که به زعم تحلیلگران، احتمالا حاکی از وقوع تلفات سنگین در میان نظامیان این کشور است.
در این میان گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزیر انرژی انگلیس از تضمین توافق تامین بودجه صادرات سوخت هسته‌ای به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار برای اوکراین خبر داد.سیستم انرژی اوکراین پس از حملات هوایی گسترده روسیه در زمستان پارسال، به شدت آسیب دید و کی‌یف را بیش از پیش به نیروگاه‌های انرژی هسته‌ایِ فرسوده خود وابسته کرد. این نیروگاه‌ها پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حدود نیمی از برق این کشور را تامین می‌کردند.
خبر دیگر آنکه معاون وزیر دفاع اوکراین بر فرسایشی بودن جنگ خصوصا در شرق کشور تاکید کرد و گفت که نیروهای روس با داشتن برتری هوایی قادر هستند که هر هفته ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار گلوله توپ شلیک کنند؛ یعنی ۱۰ برابر بیشتر از اوکراین.وی به رویترز گفت: این درست نیست که پیشروی‌ها بر اساس متر و کیلومتر سنجیده شود. مهم این است که ما حتی با افراد و تسلیحات کمتر در حال پیشروی هستیم.
https://siasatrooz.ir/vdcds90f9yt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی