جمعه ۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
کد مطلب : 126849
گزارشی از ۱۸ ماه مرگ و ویرانی در اوکراین

از شکست‌ تحریم‌های غرب تا جنایات کی‌یف علیه غیرنظامیان

از شکست‌ تحریم‌های غرب تا جنایات کی‌یف علیه غیرنظامیان
در حالی 18 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد که گزارش‌های منتشره از یک سو از شکست سیاست‌های تحریمی غرب علیه روسیه حکایت دارد و از سوی دیگر آمارها از جنایات گسترده اوکراین علیه غیر نظامیان روس حکایت دارد.
آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان در یک مصاحبه اعلام کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر جنگ اوکراین، «تاثیر اقتصادی» نداشته و موثر نبوده است.
طبق این گزارش، مصاحبه وزیر خارجه آلمان با این روزنامه نگار در تاریخ دهم جولای (19 تیر ماه) انجام و حالا منتشر شده است. بائربوک در این مصاحبه ناامیدی خود را از کارآمد بودن تحریم‌های غرب علیه روسیه اعلام کرد.
به نوشته دیلی صاباح، «ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه مسکو وضع کرده‌اند تا توانایی روسیه برای تامین مالی تلاش‌های جنگی خود را محدود کنند».بائربوک اما در مصاحبه با استفن لمبی گفت: «تحریم‌های اقتصادی باید اثر اقتصادی داشته باشد اما اینطور نبوده است. (ما این را) آموخته‌ایم که با تصمیمات عقلانی، تدابیر عقلانی، توافق شده بین دولت‌های متمدن، پایان دادن به این جنگ ممکن نیست».
از سوی دیگر دو مقام آمریکایی تاکید کردند، کنار گذاشتن اورانیوم روسیه به عنوان یک تامین‌کننده قابل اعتماد سوخت رآکتورهای هسته‌ای با وجود تحریم‌ها علیه این کشور غیرممکن است.پرانایا وادی، مشاور کاخ سفید در امور هسته‌ای و کارن فیلی، مدیر عامل شرکت آمریکایی اورنکو به تازگی از تصمیم واشنگتن برای افزایش تولید اورانیوم غنی شده با بالا بردن ظرفیت کارخانه اورنکو در ایالت نیومکزیکو آمریکا خبر داد.
در همین حال  رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح با ابراز تاسف از تداوم جنگ اوکراین، از آن بعنوان " ۱۸ ماه مرگ و ویرانی" یاد کرد که منجر به "نیم میلیون" قربانی شده است.دی کارلو گفت که حملات پهپادهای روسیه به تاسیسات غلات اوکراین «پیامدهای جهانی بسیار گسترده» داشته و جریان مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.نماینده سازمان ملل همچنین گفت: حملات پهپادی در داخل خاک روسیه نگرانی ها را نیز افزایش می دهد.معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: نقض گسترده حقوق بشر در اوکراین "به کودکان رحم نکرده است."«رزماری دی‌کارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت درباره حملات توپخانه‌ای و پهپادی اوکراین به غیرنظامیان روسیه ابراز نگرانی کرد. طبق نوشته راشاتودی، اوکراین در سه ماه گذشته حملات توپخانه‌ای به مناطق دونتسک، کارسک و بلگرود را تشدید کرده است. طبق این گزارش، اوکراین برای انجام این حملات از بمب‌های خوشه‌ای که آمریکا در اختیار این کشور قرار داده استفاده می‌کند.در این میان آلمان بسته تسلیحاتی جدیدی در اختیار اوکراین قرار داد که بخشی از آن شامل موشک‌های سامانه دفاعی پاتریوت، پهپادهای شناسایی و ده‌ها میلیون گلوله است. در این میان یک نماینده پارلمان اوکراین اظهارات نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا در اولین مناظره درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری 2024 در زمینه حمایت مالی و تسلیحاتی از این کشور را مایه نگرانی کی‌یف خواند. «لیزیا واسلینکو» نماینده اوکراینی با اشاره به صحبتهای نامزدهای جمهوریخواه که بر کاهش حمایت از اوکراین در صورت ورود به کاخ سفید تاکید کرده‌اند گفت: خب، این کاملا نگران کننده و ناراحت کننده است با توجه به اینکه ایالات متحده تا کنون مهمترین حامی دموکراسی بوده است.
در همین حال  آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی درباره نیازهای نظامی کی‌یف رایزنی و گفت‌وگو کردند.یرماک از تصمیم آمریکا برای آموزش خلبان‌های اوکراین به منظور استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ و زمینه‌سازی برای دریافت این جنگنده‌های مدرن از شرکا قدردانی کرد. خبر دیگر آنکه سخنگوی وزارت خارجه روسیه از انگلیس به خاطر ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف انتقاد کرد.ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه  اعلام کرد مهمات غربی اهدایی به اوکراین که حاوی اورانیوم ضعیف شده است باعث می‌شود زمین‌های این کشور غیرقابل سکونت شوند. الکساندر لوکاشویچ نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز گفت که به رغم فضای تقابلی شدید هیج بحثی برای خروج مسکو از این نهاد مطرح نیست. لوکاشویچ در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا در پاسخ به این سوال که آیا موضوع خروج از سازمان امنیت و همکاری اروپا در بالاترین سطح بررسی می شود و آیا مذاکراتی در حال انجام است یا خیر، پاسخ منفی داد و افزود : «نه، چنین بحث‌هایی نیست و هیچ رویه‌ای برای خروج از سازمان وجود ندارد.»واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت: دیکتاتوری خودکامه اوکراین که مخالفان را سرکوب و تاریخ را بازنویسی می‌کند، هر روز قوی‌تر می‌شود.
«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی (مجلس سفلای) در صفحه تلگرام خود نوشت که روسیه بزرگترین اقتصاد اروپاست. او با بیان اینکه کشورهای مختلف ۱۷.۵ هزار مورد تحریم علیه روسیه وضع کرده‌اند؛ افزود: «تحریم‌ها دوباره به سمت صاحبان خود بازگشته‌اند؛ ایالات متحده رهبری اقتصادی خود را از دست داده است، اما کشورهای اروپایی آسیب بیشتری دیده‌اند».در ادامه این یادداشت کوتاه آمده است: «روسیه با همه موانع تحمیلی اکنون بزرگترین اقتصاد اروپا در میانگین ۱۰ ساله گذشته است و در برخی زمینه‌ها جزو پنج کشور برتر دنیاست».
https://siasatrooz.ir/vdchk-nzw23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی