چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : 126904
پس از نیجر در گابن نیز کودتای نظامی شد

کابوس‌های ناتمام مکرون در آفریقا

کابوس‌های ناتمام مکرون در آفریقا
در اقدامی که بسیاری آن را محدودتر شدن نفوذ فرانسه در آفریقا می‌دانند، بیش از ۱۰ افسر ارشد ارتش گابن در بیانیه‌ای که در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» قرائت شد، اعلام کردند، پس از اعلام پیروزی «علی بونگو» برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قدرت را به دست گرفته، نتایج انتخابات را لغو کرده و تمامی نهادهای این جمهوری را منحل کرده‌اند.
دولت گابن متحد فرانسه بوده و رابطه بسیار نزدیکی با این کشور دارد و تنش‌ها در این کشور واقع در غرب آفریقا در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و قانونگذاری که شنبه گذشته برگزار شد، تشدید شد.کمیسیون انتخابات اعلام کرد که بونگو با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. این نتیجه در یک انتخابات سراسری که شاهد تاخیر بود به دست آمد و مخالفان نتایج آن را به چالش کشیدند.
«میشل استفان بوندا» رئیس کمیسیون انتخابات گفت «آلبرت اوندو اوسا» رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. تیم بونگو اتهامات اوندو اوسا در مورد بی‌نظمی‌های انتخاباتی را رد کرد. گروهی که اعلام کرده قدرت را به دست گرفته بیش از ۱۰ افسر هستند. آن‌ها از چیزی با عنوان «کمیته مرحله گذار و بازگرداندن موسسات به کشور» صحبت می‌کنند. «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اولین واکنش یک مقام اروپایی به وقایع گابن تاکید کرد: آنچه در غرب آفریقا در جریان است، مساله‌ای مهم برای اروپاست و ما وضعیت گابن را بررسی می‌کنیم.
«الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه در اولین واکنش پاریس به حوادث گابن گفت، پس از اینکه ارتش در گابن قدرت را به دست گرفته کشورش از نزدیک وضعیت این کشور را دنبال می‌کند.«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌ها در گابن خواست تا «اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و امنیت رئیس‌جمهور بونگو را تضمین کنند».گابن در غرب آفریقای مرکزی، در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته ‌است و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آمد که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست جمهوری «علی بونگو» اداره می‌شد. نکته اساسی آن است که گابن نیز مانند نیجر ز مناطق نفوذ فرانسه است و با این کودتا احتمال پایان و ی به حداقل رسیدن منافع فرانسه در این کشور وجود دارد.
خبر دیگر آنکه دیپلمات‌های سفارت روسیه در گابن به خبرگزاری «تاس» گفتند وضعیت در «لیبرویل» پایتخت کشور آفریقایی گابن که صبح امروز شاهد کودتا بوده، آرام است. این دیپلمات‌ها گفتند تاکنون همه چیز اینجا آرام بوده و سفارت امن است.
در پی کودتای نظامی در گابن، کودتاچیان اعلام کردند «علی بونگو اوندیمبا» رئیس‌جمهور این کشور در بازداشت خانگی به سر می‌برد. آن‌ها در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی قرائت کردند، گفتند «رئیس‌جمهور علی بونگو در بازداشت خانگی است و خانواده و پزشکان او کنارش هستند». بر اساس گزارش‌ها به نقل از نظامیان این کشور، سایر مقام‌های دولت هم بازداشت شده‌اند.پیش‌تر خانواده رئیس‌جمهور گابن گفته بودند پس از کودتای نظامی در این کشور، اطلاعی از وضعیت او ندارند.
https://siasatrooz.ir/vdcjymevxuqe8hz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی