جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
کد مطلب : 126918
آنچه این روزها در فرانسه جریان دارد

از نرخ بالای زن‌کشی تا احساس ناامنی یک سوم فرانسوی‌‌ها

از نرخ بالای زن‌کشی تا احساس ناامنی یک سوم فرانسوی‌‌ها
دولتمردان فرانسه در حالی همچنان خود را کانون حقوق بشر معرفی می‌کنند که در شهرهای این روندی مغایر با این ادعاها مشاهده می‌شد چنانکه آمارها از یک سو بیانگر نرخ بالای زن کشی در این کشور است و از سوی گزارش‌ها از احساس ناامنی توسط یک سوم فرانسوی ها حکایت دارد.
سران فرانسه با ادعای حمایت از زنان در حالی به دخالت در امور سایر کشورها می‌پردازند و با آنچه اپوزیسیون خارج نشین کشورها نامیده می شود دیدار می‌کنند که در داخل این کشور نهاد‌های مدافع حقوق زنان اعلام کردند از آغاز سال ۲۰۲۳ تا کنون ۷۷ زن در فرانسه به دست همسران سابق یا شرکای سابق زندگی خود به قتل رسیده اند.
شبکه ۳ تلویزیون فرانسه از نرخ بالای زن کشی در فرانسه در سال ۲۰۲۳ و عدم کاهش اینگونه موارد قتل خبر داد.
قتلی که اخیرا در در سَوواَ  در جنوب شرقی فرانسه به ثبت رسید، میزان تلفات زن کشی در فرانسه را سنگین‌تر کرد. نهاد‌های مدافع حقوق زنان اعلام کردند از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ۷۷ زن در فرانسه به دست همسران سابق یا شرکای سابق زندگی خود به قتل رسیده اند. در سال ۲۰۲۲ نیز ۱۱۲ مورد زن کشی در فرانسه به ثبت رسید. سالهاست که هیچ نشانه‌ای از کاهش موارد زن کشی در فرانسه دیده نمی‌شود. در میزگرد‌هایی که دولت فرانسه در سال ۲۰۱۹ در مورد خشونت‌های خانگی انجام داد، اقدامات متعددی با هدف کاهش موارد زن کشی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به نصب دکمه اختصاصی بر روی تلفن همراه اشاره کرد که زنان می‌توانند با برقراری تماس اضطراری در همه ساعات شبانه روز خدمات امدادرسانی از راه دور دریافت کنند. در کمیسیاریای پلیس و ژاندارمری‌ها نیز وضعیت مراقب از قربانیان بهبود پیدا کرد.مشکل این است که دستگاه قضایی فرانسه بسیاری از شکایات در زمینه زن کشی را مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌دهد و به بسیاری از پرونده‌ها رسیدگی نمی‌کند. از نظر این متخصص در حوزه حقوق زنان، قضات دادگاه اغلب علائم هشدار دهنده در خصوص تلاش برای قتل را دست کم می‌گیرند. جامعه فرانسه عمیقاً جنسیت گرا و زن ستیز شده است و میزان بی سابقه زن کشی که همچنان در حال افزایش است، گویای این حقیقت است و اغلب توسط شرکای جنسی فعلی یا سابق انجام می شود. نکته مهم این است که زنان 65 ساله و بالاتر حدود یک چهارم قربانیان زن کشی را تشکیل می دهند، پس از اینکه سه زن در اولین روز سال 2022 توسط شرکای فعلی یا سابق خود کشته شدند، مبارزان فمینیست، دولت فرانسه را به دلیل ناتوانی در محافظت از زنان در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت سرزنش کردند و خواستار اقدامات شدیدتر دولت شدند.
تخمین زده می شود که هر سه روز حداقل یک زن توسط شریک زندگی یا شریک سابق خود کشته می شوند. در سال 2019، 146 زن توسط همسر یا شریک زندگی خود کشته شدند که نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش داشته است.
در سال 2020 میلادی، 102 زن و 23 مرد کشته شدند. در سال 2021 تعداد زن ‌کشی تا 20 درصد افزایش یافت و 122 زن توسط شریک یا همسر سابق خود کشته شدند، در مقایسه با 102 زن در سال قبل. نظرسنجی انجام شده توسط موسسه فرانسوی افکار عمومی IFOP نشان می دهد که 14 درصد از زنان خود را قربانی خشونت خانگی می دانند.موارد خشونت خانگی در نوامبر 2021 میلادی 9 درصد بود و زن کشی ها از سال 2016 تا کنون در فرانسه 770 مورد بوده است. از 300000 تجاوز جنسی که در سال در فرانسه انجام می شود، 60 درصد در مورد قربانیان زیر 11 سال انجام می شود. علاوه بر این، در میان قربانیان تجاوز جنسی، تجاوز یا آزار جنسی در سنین زیر 18 سال، بیش از سه چهارم زنان هستند. زنان دارای معلولیت همچنین بیشتر در معرض خطر خشونت و تجاوز جنسی قرار دارند: در سال 2018، 7.3 درصد از افراد دارای معلولیت گزارش دادند که در دو سال گذشته خشونت فیزیکی و/یا جنسی را در مقایسه با پنج درصد افراد توانمند تجربه کرده‌اند. کلیشه‌های جنسیتی و زن‌ستیزانه به شدت بر زنان اقلیت و مهاجر نیز تأثیر می‌گذارد. لذا، زن بودن در فرانسه از نظر اجتماعی عامل تبعیض است.بین سال‌های 2016 تا 2021، پلیس هر سال شکایات بیشتری را در مورد تجاوز جنسی علیه زنان در فرانسه ثبت کرد. در سال 2021، بیش از 30700 پرونده ثبت شد که نزدیک به نیمی از آنها علیه دختران خردسال بود.همچنین در سال 2021، پلیس بیش از 77300 مورد خشونت جنسی در فرانسه را ثبت کرده بود که 87 درصد آن مربوط به قربانیان زن بود.
لازم به ذکر است کارشناس شبکه تلویزیونی ب اف ام فرانسه گفت: شمار مربوط به حمله به افراد از ۵ سال پیش در فرانسه در حال افزایش است.کارشناس این شبکه گفت: آمار مربوط به حمله به افراد از پنج سال پیش در فرانسه در حال افزایش است. این حملات که شامل ضربه و جراحت عمدی، تعرض و حملات با ماهیت جنسی، تجاوز و همچنین قتل و آدم کشی می‌شود، در کشور از چندین سال پیش رو به افزایش است. میزان قتل در کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد، لطمات و جراحات عمدی ۱۵ درصد، خشونت‌ها و تعرضات جنسی ۱۱ درصد و سرقت بدون خشونت ۱۴ درصد افزایش یافته است.
خبر دیگر از فرانسه آنکه در ادامه بحران در مراکز درمانی فرانسه، این بار بیماران شاهد اشباع شدن مراکز اورژانس در شهر لیموژ هستند. پرستاران شهر لیموژ دیگر نمیدانند چه حرفی باید بزنند یا چطور حرفشان را به گوش مسئولان برسانند. اینجا شماری از پرستاران اورژانس لیموژ گردهم آمده اند تا درباره این مشکلات حرف بزنند.گزارش‌ها از افزایش دوران انتظار در بیمارستان‌های فرانسه حکایت دارد در عین آنکه اعتصاب‌ها و نارضایتی پرستاران و پزشکان از وضعیت معیشتی و امکانات بهداشتی بر این وضعیت بحرانی افزوده است.
لازم به ذکر است زندان‌های فرانسه در سال 2022 به رکورد بی‌سابقه زندانی رسیده‌اند و 72809 نفر در پشت میله‌های زندان بودند. وزارت دادگستری فرانسه اعلام کرد که تراکم زندان ها در این کشور به 120 درصد رسیده است به طوری که حدود 2225 زندانی مجبورند روی زمین بخوابند. این امر پس از آن صورت می گیرد که دادگاه حقوق بشر اروپا در سال 2020 شرایط زندان در فرانسه را محکوم کرد.در بین زندانیان 3.6 درصد زن و 0.8 درصد زیر سن قانونی هستند. تعداد زندانیان زن از سال 2000 بسیار سریع‌تر از مردان رشد کرده است. تعداد زنان و دختران در زندان تقریباً 60 درصد افزایش یافته است، جمعیت مردان زندانی حدود 22 درصد افزایش یافته است.در فرانسه از هر 1000 آزار جنسی، تنها 6 نفر در دادگاه مجرم شناخته می‌شوند.
https://siasatrooz.ir/vdcezp8zvjh8woi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی