يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
کد مطلب : 127045
نگاهی بر بلایی که جنگ افروزی در اوکراین بر سر ناتو آورد

از ادعای پلیس جهان تا خانه‌نشینی به دلیل گرانی مهمات

از ادعای پلیس جهان تا خانه‌نشینی به دلیل گرانی مهمات
در حالی ناتو زمانی خود را پلیس جهان می نامید که جنگ افروزی‌اش در اوکراین چنان ان را به ضعف کشانده است که رئیس کمیته نظامی ناتو نسبت به افزایش چشم‌گیر قیمت مهمات نظامی و تاثیر منفی آن بر بنیه دفاعی کشورهای عضو، هشدار داد و افزود درصورت حمله به یکی از کشورهای عضو، این پیمان در وهله نخست می‌تواند ۳۰۰ هزار نیروی نظامی را بسیج کند.
راب بائر که دریاسالار نیروی دریایی هلند است در جریان نشست سران دفاعی کشورهای عضو ناتو در اسلو پایتخت نروژ هشدار داد که افزایش شدید قیمت مهمات به منزله افزایش هزینه های نظامی کشورهای عضو ناتو بوده و نباید اینگونه تلقی شود که هزینه های گزاف نظامی صورت گرفته به همان میزان توانسته بنیه دفاعی و نظامی را تقویت کند.این مقام ارشد نظامی ناتو افزود: بهای تجهیزات و مهمات نظامی رو به فزونی است و درحال حاضر برای یک قلم جنس، هزینه هرچه بیشتری می کنیم، درنتیجه این بدان معنی نیست که ما هرچه بر هزینه های دفاعی خود می افزاییم درحال افزایش بنیه دفاعی و نظامی خود هستیم.رویترز گزارش داد: کشورهای عضو ناتو تحت فشار افزایش تولیدات و تامین نیازهای نظامی قرار دارند.
با آغاز جنگ اوکراین، کشورهای عضو باید هم مهمات مورد نیاز کی‌یف و همچنین زرادخانه های خود را نیز تامین کنند. این کشورها در یک مورد مربوط به گلوله های توپ ۱۵۵ میلی متری که با کمبود مواجه اند؛ روزانه ۱۰ هزار گلوله از این نوع مهمات از سوی کی یف مورد استفاده قرار می گیرد، در فوریه (بهمن/ اسفند) گذشته ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هشدار داده بود که اوکراین سریع تر از آنچه که غرب بتواند گلوله توپ تولید کند آنها را در جنگ مورد مصرف می کند.درهمین حال تارنمای رسانه روسی «اسپوتنیک» نیز ضمن پوشش اظهارات این مقام ارشد نظامی ناتو گزارش داد: بائر مدعی شد که بنابر طرح جدید دفاعی ناتو، درصورتی که این بلوک با حمله ای مواجه شود در نخستین ماه، قادر است تا ۳۰۰هزار نیروی نظامی بسیج و برای مقابله با تهاجم اعزام کند. این درحالیست که مجموع شمار نظامیان کشورهای عضو تا سه میلیون ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.
در ادامه چالشهای ناتو، شماری از فعالان انگلیسی در اعتراض به ارسال سلاح به اوکراین، مقابل مقر نخست وزیری انگلیس در لندن تظاهرات برگزار کردند.منابع خبری از برگزاری تظاهرات مقابل مقر نخست وزیری انگلیس در اعتراض به ارسال تسلیحات به اوکراین خبر دادند. هزاران نفر از حامیان یک حزب مخالف دولت و طرفدار روسیه در جمهوری چک عصر شنبه در پراگ تجمع کردند تا علیه دولت راست میانه این کشور اعتراض و از مدیریت اقتصادی و حمایت نظامی این کشور از اوکراین انتقاد کنند. در ادامه رویکرد جنگ افروزانه غرب، بایدن قرار است با سران پنج کشور متحد روسیه در حوزه آسیای میانه در نیویورک دیدار کند. این دیدار بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و سران این پنج کشور در حالی صورت می‌گیرد که یک اندیشکده حامی ناتو این نشست را فرصتی برای بایدن به منظور مقابله با تهدید چین و روسیه در منطقه آسیای میانه توصیف کرده و کاخ سفید نیز تاکید دارد که این نشست علیه هیچ کشوری نیست. خبر دیگر آنکه نماینده مسکو در سازمان ملل با بیان اینکه نتیجه نشست شورای امنیت با حضور رئیس جمهور اوکراین «صفر» خواهد بود، گفت که وزیر خارجه روسیه در این نشست شرکت می‌کند.«واسیلی نبنزیا» نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد، برنامه شورای امنیت برای برگزاری نشستی با حضور «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را نمایش کمدی دیگری توصیف کرد.وزیر خارجه روسیه نیز گفت آمریکا با اداره جنگ اوکراین و تامین سلاح، مهمات و اطلاعات برای این کشور، در حقیقت علیه مسکو در جنگ است.
در این میان دبیر کل ناتو بار دیگر بر لزوم افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو این ائتلاف نظامی تاکید کرده و بخصوص در این راستا آلمان را تحت فشار قرار داد."ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای از آلمان خواسته است تا هزینه های دفاعی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.استولتنبرگ به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: در جنگ سرد، زمانی که کنراد آدناور یا ویلی برانت حکومت می‌کردند، هزینه‌های دفاعی سه تا چهار درصد تولید اقتصادی بود. وی با تاکید بر اینکه در زادگاهش نروژ هم همینطور بود گفت: ما آن زمان این کار را انجام دادیم و امروز باید دوباره این کار را انجام دهیم.استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنانش به تصمیم گیری در نشست ناتو در ویلنیوس اشاره کرد که بر اساس آن هدف افزایش دو درصد از تولید ناخالص داخلی است. وی بر این فرض است که بسیاری از متحدان از این هدف فراتر خواهند رفت.
همچنین بر اساس ارزیابی اطلاعاتی انگلیس، روسیه در حال انباشته کردن موشک‌های خود برای حملات زمستانی است درحالیکه بسیاری چشم انداز خوبی برای اوکراین در فصل سرما متصور نیستند.  وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که روسیه احتمالا در تلاش برای ایجاد یک انبار بزرگ از موشک‌های کروز هواپایه بمنظور استفاده از آنها در حملات خود علیه اوکراین در فصل زمستان است.به دنبال بروز تنش در روابط تجاری پکن و بروکسل، وزیر خارجه آلمان به تازگی مدعی شد که پیروزی روسیه در جنگ اوکراین حاوی پیامی برای همتای چینی او خواهدبود و به همین دلیل کی‌یف باید پیروز شود. تارنمای پولیتیکو نوشت: آنالنا بربوک با مطرح کردن این سوال که اگر ولادیمیر پوتین در این جنگ پیروز شود این پیروزی حاوی چه پیامی برای «دیکتاتورهای دیگری مانند شی جین پینگ » خواهد بود؟ گفت: بنابراین اوکراین باید در این جنگ پیروز شود.
https://siasatrooz.ir/vdcgtu9qnak9xz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی