سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
کد مطلب : 127074
تکرار اشتباه محاسباتی سران باکو

از عملیات نظامی در قره‌باغ تا دل‌بستن دوباره به صهیونیست‌ها

از عملیات نظامی در قره‌باغ تا دل‌بستن دوباره به صهیونیست‌ها
در رویکردی که برگرفته از اشتباه محاسبات باکو از وضعیت منطقه و جهان می باشد از یک سو وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی درمنطقه قره باغ کوهستانی با هدف احیای نظم قانون اساسی و بسته شدن حریم هوایی خود به روی ارمنستان خبر داد و از سوی دیگر گزارش‌ها از سفر هیات نظامی صهیونیست‌ها به باکو حکایت دارد.
در حالیکه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی مقابله با اقدامات تروریستی در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خبر داد، رسانه‌های محلی از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر دادند.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که فرماندهی حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه را در جریان رویدادهای فعلی قرار داده است.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته است که در عملیات نظامی خود، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف قرار نمی‌دهد و تنها اهداف نظامی را نابود می کند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در «استپاناکرت» حمله کرده است. پس از آن‌که باکو از آغاز عملیات نظامی در قره باغ به بهانه احیای قانون اساسی خبر داد، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که صدای انفجارهایی در استپاناکرت در قره باغ کوهستانی شنیده شده است.از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان گفته است که نیروهای جمهوری آذربایجان حملات علیه نیروهای ارمنستان و مواضع نظامی این کشور با استفاده از سلاح های نقطه زن را آغاز کرده است.
همزمان یک هیأت نظامی صهیونیستی به ریاست مدیرکل وزارت جنگ این رژیم در باکو با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار کرد. طبق بیانیه این وزارتخانه، هیأت نظامی رژیم صهیونیستی به سرپرستی «ایال زمیر» مدیرکل وزارت جنگ این رژیم با «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار کرده است و طرفین در خصوص همکاری‌های نظامی با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند.در این بیانیه آمده است: «ژنرال حسن اف در این دیدار از سطح عالی روابط آذربایجان و اسرائیل ابراز خرسندی کرد».
سفر این مقام ارشد صهیونیست به باکو در ادامه دید و بازدیدهای مقام‌های جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی از پایتخت‌های دو طرف پس از افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو انجام شده است.«حکمت حاجی اف» دستیار علی اف نیز در تاریخ ۱۶ شهریور با سفر به به فلسطین اشغالی با «تساحی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیدار کرد.
به روایت هانگبی، او با این مقام جمهوری آذربایجان «گفت‌و‌گوهای سیاسی جامع» انجام داد. مشاور امنیت داخلی کابینه نتانیاهو سفر حاجی اف به فلسطین اشغالی را نشاندهنده «همکاری رو به گسترش» تل‌آویو و باکو خوانده بود.
روزنامه اقتصادی عبری‌زبان «گلوبس» نیز روز جمعه (۲۴ شهریور) از آزمایش سامانه پدافند هوایی «باراک میکس» در جمهوری آذربایجان خبر داد. این سیستم در باکو «یلدیریم» نام دارد.همزمان روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز هفته گذشته گزارش داد که ده‌ها پرواز از یک فرودگاه در فلسطین اشغالی به مقصد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان انجام شده که حامل چندین تن‌ تجهیزات نظامی بوده است.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان مدعی تحرکات نظامی ارتش ارمنستان در خطوط مرزی بین دو طرف شده است.وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با بیش از ۱۰ هزار نفر در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.
 وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که  بیش از ۱۰۰ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، بیش از ۲۰۰ توپخانه سنگین از جمله سامانه های موشکی پرتاب چندگانه، ده‌ها سامانه مختلف جنگال و بیش از دویست سامانه خمپاره انداز ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است. بنابراعلام این وزارتخانه، ارمنستان آشکارا بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض می‌کند که در بند  چهارم آن  الزام خروج نیروهای مسلح ارمنستان به موازات استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه قید شده است. وزارت دفاع ارمنستان در واکنش به اتهامات جمهوری آذربایجان مبنی بر تحرکات ایروان در قلمرو جمهوری آذربایجان گفت که ایروان هیچ یگان نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی ندارد و اظهارات مقام‌های جمهوری آذربایجان در این خصوص گمراه کننده است.سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو با مقام‌های باکو در خصوص عملیات نظامی جدید این کشور در منطقه قره باغ کوهستانی در تماس است.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی گفت که مسکو با باکو در تماس است و جمهوری آذربایجان، روسیه را در جریان عملیات نظامی خود قرار داده است.
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زاخارووا در یک کنفرانس خبری در واکنش به جدیدترین تحولات قره باغ کوهستانی گفت: «ما در حال حاضر با طرف (جمهوری) آذربایجانی در تماس هستیم. در آینده‌ای نزدیک، بر اساس نتایج این تماس‌ها، بیانیه ای مرتبط از طریق وزارت امور خارجه صادر خواهد شد».وی سپس ادامه داد: «در خصوص اطلاع‌رسانی، ما این اطلاعات را از طرف آذربایجانی خود دریافت کرده‌ایم».سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین از طرف‌های درگیر در قره باغ کوهستانی خواست که خویشتنداری را در پیش بگیرند. زاخارووا در این خصوص گفت: « مسکو نگران تشدید اوضاع در قره باغ است. روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان درخواست می‌کند تا خونریزی را متوقف کرده است و از طریق دیپلماتیک به حل و فصل مسائل بپردازند». این دیپلمات روس همچنین تصریح کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه وظایف خود درباره اوضاع قره‌باغ را انجام خواهند داد.
https://siasatrooz.ir/vdciyyaz5t1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی