چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
کد مطلب : 127081
پیامی که ادعاهای بورل پس از دیدار با وزیر خارجه ایران آشکار ساخت

اروپا هنوز اصلاح نشده است

اروپا هنوز اصلاح نشده است
در مواضعی که بیانگر استمرار رفتارهای غیر سازنده اروپا و اصلاح نشدن آنهاست، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل،‌۳ پیام اصلی را به تهران منتقل کرده است.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ارائه توضیحاتی درباره دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت.بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل کردم. اول، بازداشت خودسرانه اتباع اروپایی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها هستم. دوم، باید راهکار دیپلماتیکی برای مسئله هسته‌ای ایران از طریق برجام یافت. سوم، همکاری نظامی [ایران] با روسیه متوقف شود». سرویس اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، فوری‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، و تحولات اخیر در مورد برجام را مطرح کرد».
در این بیانیه آمده است: «بورل، محکومیت شدید اتحادیه اروپا علیه بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اروپایی، از جمله دو تابعیتی‌ها در ایران را ابلاغ کرد. او از امیرعبداللهیان بار دیگر خواست تا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا آزاد شوند».بر این اساس،‌اتحادیه اروپا همچنین به دخالت در امور داخلی ایران پرداخته و مدعی شد: «موضع اتحادیه اروپا در مورد وضعیت بسیار نگران‌کننده حقوق بشر در این کشور بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران باید تضمین کند که آزادی‌های اساسی رعایت می‌شود».این بیانیه درباره گفتگوهای دوطرف درباره برجام نیز توضیح داد: «بورل بر اهمیت دنبال کردن مسیر کاهش تنش تاکید کرد. در این زمینه، او از ایران خواست در تصمیم خود برای لغو مجوز رسمی چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهبود همکاری با آژانس تجدید نظر کند».وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا قویاً از آژانس اتمی و کار آن حمایت می‌کند، افزود: «بورل اعتقاد راسخ خود را مبنی بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب برجام اعلام کرد».در پایان این بیانیه آمده است: «بورل بار دیگر از دولت ایران خواست تا ادامه همکاری نظامی خود با روسیه در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین را متوقف کند».
لازم به ذکر است در این دیدار که در محل اقامت امیرعبداللهیان در نیویورک انجام شد، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران و همچنین «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.دیدار بورل با امیرعبداللهیان پس از رویکردهای غیرسازنده اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در قبال ایران از جمله صدور بیانیه‌های سیاسی و همچنین ارائه بیانیه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط سه عضو اروپایی برجام صورت می‌گیرد که البته با واکنش تند ایران مواجه شد.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای، ضمن اشاره به دیدار مشترک نمایندگان سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که طرف‌ها درباره مسائل مورد علاقه از جمله موضوع هسته‌ای رایزنی کردند.در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: مدیران سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان در ۱۹ سپتامبر با همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار کردند تا در مورد موضوع هسته ای و سایر زمینه های مورد علاقه طرفین گفتگو کنند.علی باقری در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت: «در ادامه نشست‌های قبلی، با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار کردم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها را مورد بحث قرار دادیم.»مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.تجربه نشان داده است که کاخ سفید باوجود ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.
در همین حال وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به گفت‌وگو پرداختند.مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.وزارت خارجه عمان ضمن استقبال از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات مثبت که موجب حفظ ثبات منطقه می‌شود، ادامه یابد.در این بیانیه آمده است: «سلطنت عمان از آزادی متقابل اتباع ایرانی و آمریکایی استقبال می‌کند و از همکاری‌ عالی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با تلاش‌های سلطنت عمان و کشور قطر در این زمینه قدردانی و ابراز امیدواری می‌کند که گام‌های مثبت در راستای حفظ ثبات منطقه و تحکیم اصول صلح و امنیت بین‌المللی ادامه یابد».همچنین نخست‌وزیر قطر در خصوص توافق تبادل زندانی ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت «نمی‌توانم ادعا کنم که این (توافق) به توافق هسته‌ای منتهی می‌شود، اما قطعاً به فضای بهتر منتهی خواهد شد».
https://siasatrooz.ir/vdcg7u9qqak9xz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی