يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 127097
حمل و نقل «رایگان» دانش‌آموزان استثنایی

حذف مدارس از ماجرای سرویس

حذف مدارس از ماجرای سرویس
سرویس دانش‌آموزان امسال دچار تغییراتی شده است و انعقاد قرارداد بین مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع شده است؛ همچنین در برخی شهرها از جمله تهران، حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی توسط شهرداری انجام می‌شود.
به گزارش تسنیم، حمل و نقل دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید با تغییراتی نسبت به گذشته همراه شده است و طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران در 14 شهریور امسال، وزارت کشور و شهرداری‌ها عهده‌دار مسئولیت حمل و نقل دانش‌آموزان شدند.
طبق آیین‌نامه جدید اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان، هر گونه دخالت مدیر یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات کل آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزی خارج از موارد تعیین شده در آیین‌نامه یا انعقاد قرارداد بین مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع است.
همچنین دیگر مانند سال‌های گذشته مدارس با پیمانکاران سرویس قرارداد منعقد نمی‌کنند بلکه قرارداد سرویس مدارس به عنوان سند تعهدآوری میان والدین و متقاضی مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی برای مدت یک سال تحصیلی منعقد می‌شود. نمونه قرارداد (تیپ) توسط شهرداری تهیه و در اختیار متقاضی مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی قرار می‌گیرد.
شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی، متقاضیان سرویس و نظارت همگی از طریق سامانه الکترونیکی (سپند) متعلق به وزارت کشور انجام می‌شود.
اولویت ارائه خدمات حمل ونقل به دانش‌آموزان مدارس دخترانه با بانوان است و در صورت استفاده از رانندگان مرد، شرط تأهل باید رعایت شود.
والدین می‌توانند نسبت به انتخاب مراقب در سرویس دانش‌آموزی اقدام کرده و این موضوع در قرارداد میان والدین و پیمانکار با لحاظ دستمزد مراقب درج می‌شود.
از خدمات مراقبان فقط در خودروهای جمعی شامل مینی‌بوس و اتوبوس استفاده می‌شود.
در آیین‌نامه جدید همچنین به موضوع ایاب و ذهاب دانش‌‌آموزان استثنایی اشاره شده است و در یکی از بندهای آن اشاره شده که شهرداری می‌تواند پس از اخذ مصوبات لازم بخشی از بهای خدمات حمل و نقل دانش آموزان استثنایی را به پیمانکاران پرداخت کند. همچنین مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران با اشاره به اینکه 42 میلیارد تومان برای حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته شده است، گفت: سرویس مدارس استثنایی رایگان است و تا سوم مهر سامانه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان فعال خواهد شد‌.
حمید طریفی حسینی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی به تسنیم گفت: ماده 5 قانون حمایت از معلولان به موضوع ایاب و ذهاب ایمن و رایگان معلولان به‌ویژه افراد دارای معلولیت شدید اشاره دارد؛ همچنین مصوبات دیگری از سوی ستاد مناسب‌سازی کشور درباره ایاب و ذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی داریم.
وی افزود: کمیته نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با ریاست معاون اول رئیس جمهور در مصوبات خود بر ایاب و ذهاب ایمن معلولان تأکید دارد و با توجه به این قوانین، پیگیری لازم را از وزارت کشور و شهرداری در زمینه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی داشتیم که در نهایت آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان شهریور امسال به تصویب هیئت دولت رسید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان به صورت جزئی به مسئله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، آموزش رانندگان و نظارت مدرسه بر فرآیند سرویس‌دهی اشاره دارد همچنین حمل و نقل دانش‌آموزان به شهرداری‌ها واگذار شده است؛ یعنی به جای اینکه مدیر مدرسه با پیمانکاران سرویس مدرسه قرارداد ببندد، شهرداری‌ها با شرکت‌های پیمانکاری وارد مذاکره شده و صلاحیت آنها را بررسی می‌کنند و پس از آن خانواده‌ها با پیمانکاران قرارداد می‌بندند.
طریفی حسینی بیان کرد: دولت هزینه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را پرداخت می‌کند و طبق یکی از مواد آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان، شهرداری‌ها هم می‌توانند بخشی از هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی را به پیمانکاران پرداخت کنند.
وی متذکر شد: از سال آینده منابع لازم برای حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی در بودجه کشور لحاظ می‌شود و برای 6 ماهه دوم امسال، سازمان برنامه و بودجه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمک خواهد کرد، البته ما در شهریورماه امسال 20 میلیارد تومان به مدارس استثنایی بابت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان کمک کردیم همچنین در شهرهایی مانند تهران، بندرعباس، کرمانشاه، شیراز و اراک شهرداری‌ها در بحث حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی مشارکت می‌کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcdn50f5yt0xz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی