شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : 127368

تدارک برای برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری

تدارک برای برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه در کشور برگزار می‌شود، اما فعالیت ستاد انتخابات از ماه‌ها قبل آغاز شده و اکنون به ایستگاه ثبت‌نام قطعی رسیده تا مردم، وکلای خود را برای چهار سال راهی بهارستان کنند.
به گزارش ایرنا، انتخابات همواره صحنه‌ای برای ظهور دوباره همبستگی ایرانیان و تجلی تکرار حماسه سیاسی آنهاست و دستگاه‌های مختلف کشور این روزها در حال آماده‌سازی زمینه‌های این حضور حماسی هستند.
۱۱ اسفندماه امسال، مردم پس از ۴ سال دوباره وارد عرصه انتخابات می‌شوند تا نمایندگان و وکلای خود را برای تقنین و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی کشور انتخاب کنند. وزارت کشور در اولین قدم، براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای تأمین سلامت به عنوان یکی از ارکان اساسی انتخابات، در خرداد ماه ۱۴۰۲ بخشنامه‌ای صادر کرد.
طبق قانون انتخابات، داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات باید ۶ ماه پیش از آغاز ثبت نام از سمت خود استعفا کنند. بنابراین، براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مهلت استعفا از مسئولیت‌های اجرایی برای داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۹ خرداد آغاز شد و تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ادامه داشت و قبول استعفاء بعد از مدت تعیین شده، جهت ثبت نام و اعلام داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش مراکز ثبت نام قرار نگرفت.
ستاد انتخابات کشور همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این امکان را داشتند که از روز دوشنبه ۱۶ مرداد تا روز یکشنبه ۲۲ مردادماه جاری، به مدت ۷ روز در پنجره واحد وزارت کشور (keshvar.moi.ir) ثبت نام کنند.
به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایطی باشند که در بند ۹ به ارائه گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل پنج سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی یا قضائی در یک یا همه آن‌ها در بخش دولتی، عمومی یا غیر عمومی تأکید شده است. عدم بارگذاری این گواهی‌ها، به منظور انصراف یا عدم تکمیل فرم است.
همچنین در راستای اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ضروریست داوطلبان گرامی به یکی از شعب بانک های عامل دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه و یک شماره حساب غیرتجاری صرفاً جهت هزینه‌های انتخاباتی تعیین و یا افتتاح کنند و مجوز در اختیار قراردادن اطلاعات مربوط به حساب یاد شده به وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت، را به بانک مربوطه اعلام دارند.
وزیر کشور ۱۵ مرداد در بخشنامه‌ای خطاب به بخشداران و فرمانداران سراسر کشور، دستور آغاز فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد. مرحله پیش‌ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۶ تا ۲۲ مردادماه برای اولین بار در انتخابات امسال اجرایی شد.
در مرحله پیش‌ثبت‌نام، متقاضیان مدارک هویتی خود را به انضمام مدارک قضایی و عدم سوءسابقه و همچنین مدارک تحصیلی خود را در سامانه الکترونیکی که از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شده بود بارگزاری کردند. این مدارک جهت احراز، برای ۶ دستگاه و نهاد که شامل سازمان ثبت‌احوال، وزارت علوم، سازمان امور استخدامی، دادستانی‌کل کشور، فرماندهی فراجا و وزارت خارجه ارسال شد.
این ۶ دستگاه تا ۲۶ شهریور فرصت داشتند تا نتیجه خوداظهاری متقاضیان را به اطلاع وزارت کشور برسانند. در این تاریخ برای بیش از ۴۸ هزار نفر متقاضی پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی پیامکی ارسال شد و هر فرد می توانست نتیجه صحت سنجی مدارک خود اظهاری را در پنجره واحد وزارت کشور به نشانی (keshvar.moi.ir) مشاهده و پیگیری کند. از بین حدود ۴۹ هزار شرکت‌کننده، ۳۸ هزار و ۸۶۹ در مرحله پیش ثبت‌نام پذیرفته شدند.
داوطلبانی که به صورت سبز رنگ نتیجه صحت سنجی مدارک خود را دریافت کرده اند با کد رهگیری اعلام شده این امکان را دارند که از ۲۷ مهرماه وارد سامانه ثبت نام نهایی برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوند.
در این میان رد صحت سنجی مدارک هر فرد به معنی احراز یا عدم احراز صلاحیت نبود و طبق قانون افراد امکان ثبت اعتراض خود را از ۲۷ شهریورماه تا ۲ مهرماه داشتند و می توانستند در صورت رفع اشکال و نواقص مدارک و دریافت تاییدیه ۶ دستگاه مربوطه کد رهگیری برای ثبت نام نهایی دریافت کنند.
در ادامه معتمدین اصلی و علی البدل هیات اجرایی مرکزی انتخابات مجلس شورای اسلامی ۹ مهر ۱۴۰۲، در حضور احمد وحیدی وزیر کشور، انتخاب شدند.
معتمدان مردمی دعوت شده به نشست، از میان خود به ترتیب آرا «مصطفی رستمی»، «محمد حسین صفار هرندی»، «سید مرتضی بختیاری»، «کامران دانشجو»، «مرضیه وحید دستجردی» و «سید محمود آقا میری» را به عنوان معتمدان اصلی انتخاب کردند.
همچنین «یحیی آل اسحاق»، «محمد مهدی طهرانچی» و «مهدی ناظمی اردکانی» به عنوان معتمدان مردمی علی البدل انتخاب شدند.
علاوه بر این وفقِ تبصره (۳) ماده (۳۴) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، به عنوان «نائب رئیس هیأت اجرایی مرکزی» و محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور به عنوان «دبیر هیأت اجرایی مرکزی» انتخاب شدند.
اکنون پس از سپری کردن مراحل اولیه، فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایستگاه ثبت‌نام قطعی قرار دارد که از ۸ صبح روز ۲۷ مهرماه به صورت الکترونیکی آغاز شده و تا ساعت ۱۸ بعدازظهر روز سوم آبان ادامه دارد و متقاضیان می توانند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به نشانی keshvar.moi.ir به‌صورت برخط نسبت به تکمیل کاربرگ ثبت نام و بارگذاری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز اقدام کنند.
بر اساس آخرین اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و مطابق ماده (۳۴) قانون، وزارت کشور زیر نظر هیأت اجرائی مرکزی، مجری انتخابات است.
ترکیب این هیات برابر قانون، متشکل از «وزیر کشور» (رئیس هیأت)، «دادستان کل کشور»، «وزیر اطلاعات»، «رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «رئیس ستاد انتخابات کشور»، «رئیس سازمان ثبت احوال کشور» و ۶ نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی - اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی در سطح ملی به عنوان معتمدان مردمی است.
وزارت کشور بر اساس ماده (۳۵) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اقدام به معرفی ۳۰ نفر از شخصیت های ملی به عنوان معتمد مردمی به هیأت مرکزی نظارت کرده بود که پس از تایید این افراد توسط هیأت مزبور، در نخستین نشست هیات اجرایی مرکزی، شخصیت‌های معرفی شده، اقدام به انتخاب ۶ نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی‌البدل، از طریق رأی‌گیری مخفی کردند.
https://siasatrooz.ir/vdcepf8zvjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی