سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 127401

مقابله ایران و روسیه با اقدامات ناقض برجام غرب

مقابله ایران و روسیه با اقدامات ناقض برجام غرب
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیران امور خارجه ایران و روسیه اقدام‌های کشورهای غربی که ناقض مفاد توافق برجام بوده را محکوم کردند.
 وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای پس از نشست وزیران خارجه کشورهای ۳+۳ در تهران، اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه اقدام‌های غرب که با روند توافق برجام در تناقض بوده را محکوم کردند.در این بیانیه آمده است: با توجه به وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران، تهران و مسکو اقدامات طرف‌های غربی توافق را که در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، محکوم کردند.
لاوروف همچنین در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه در چارچوب توافقات سطح بالا در تهران گفتگو کرد.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دستور کار با تاکید بر مشارکت چندجانبه بین روسیه و ایران بر اساس توافقات انجام شده بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.طرفین بر اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی و لجستیک از جمله راه اندازی کامل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب تاکید کردند. طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، گام های اضافی برای تقویت بیشتر روابط روسیه و ایران مورد توافق قرار گرفته است.
وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در نشست «۳+۳» به تهران سفر کرده است، گفت که اختلاف طولانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مجموع حل و فصل شده است.وزرای خارجه ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این اجلاس حضور داشتند. در بیانیه مشترک آمده است که شرکت کنندگان توافق کردند به تمامیت ارضی کشورهای منطقه احترام بگذارند.لاوروف گفت:«هر دو طرف توافق کردند که قره باغ متعلق به جمهوری آذربایجان است».
در این میان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان که دیروز به میزبانی ایران برگزار شد، اظهارنظر کرد. «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نشست دوشنبه اول آبان قالب ۳+۳ در تهران واکشن نشان داد. وی در واکنش به نشست با شرکت وزرای خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه به میزبانی ایران گفت ایالات متحده از هر گونه تعامل با حسن نیت که به صلح در قفقاز جنوبی کمک می‌کند استقبال می‌کند. میلر مدعی شد در ارتباط با مسئله ارمنستان و آذربایجان، «ما از هر گونه تعاملات با حسن نیت که به صلح و ثبات مردم قفقاز جنوبی کمک می‌کند، صرف‌نظر از این که این مذاکرات کجا انجام می‌شود یا چه کسی میزبان آن است، استقبال می‌کنیم». وی افزود: قفقاز جنوبی موقعیت جغرافیایی حساسی دارد. او در ادامه سخنانش ادعاها درباره روابط ایران و روسیه را تکرار کرد و گفت: در مورد ایران و روسیه، این کشورها را شرکای قابل اعتمادی نیافتیم.
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: پروژه راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص که توسط آذربایجان، گرجستان و ترکیه اجرایی می‌شود، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با مشارکت روسیه، آذربایجان و ایران و پلتفرم همکاری آذربایجان-ایران-ترکیه به نفع همه است. جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه آذربایجان طی سخنانی در نشست وزرای خارجه فرمت «3+3» در تهران که به منظور بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی و انرژی منطقه‌ای برگزار شد، گفت: برای رسیدن به نتیجه سریع در مذاکرات توافق صلح، انتظار داریم ارمنستان رویکرد سازنده‌ای اتخاذ کند.
وی افزود: پروژه راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص که توسط آذربایجان، گرجستان و ترکیه اجرایی می‌شود، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با مشارکت روسیه، آذربایجان و ایران و پلتفرم همکاری آذربایجان-ایران-ترکیه به نفع همه است.بایرام‌اف تصریح کرد: تاثیر مثبت این پروژه‌ها و پلتفرم‌ها تنها به کشورهای منطقه محدود نمی‌شود، بلکه جغرافیای وسیع‌تری را در بر می‌گیرد.وی در ادامه تاکید کرد که نباید فرصت عادی‌سازی در منطقه را از دست داد.
وزیر امور خارجه آذربایجان همچنین در دیدارهای خود در تهران، با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران و ارمنستان راهبردهای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
خبرگزاری آرمن پرس امروز سه‌شنبه همزمان با سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به همراه مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان به ایروان، گزارش داد که مناتساکان صفریان معاون وزیر خارجه ارمنستان با دیپلمات های ایرانی دیدار کرده است.صفری همراه با هیات ایران به منظور توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی، حمل‌ونقل و دیدار با مقامات عالی‌رتبه در ایروان پایتخت ارمنستان حضور یافته اند.بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ارمنستان، در جریان این دیدار معاونان وزیر امور خارجه ایران و ارمنستان در مورد مسائل مرتبط با برنامه کاری اقتصادی دوجانبه و همکاری منطقه‌ای گفت وگو کردند.همچنین این وزارتخانه افزود که دو طرف از پیشرفت در پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی کردند.
وزرای خارجه ترکیه و ارمنستان که برای نشست پلتفرم ۳+۳ به تهران آمده بودند با یکدیگر دیدار کردند. هاکان فیدان و آرارات میرزویان وزرای خارجه ترکیه و ارمنستان در حاشیه اجلاس پلتفرم 3+3 در تهران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای از جمله محورهای این دیدار عنوان شده است.طرفین تایید کردند که آماده اقدام برای اجرای تفاهمنامه های گذشته هستند. نشست تهران گامی برای پایان دادن به منازعه قفقاز میان باکو و ایروان بوده است.
https://siasatrooz.ir/vdccxmqss2bqi08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی