جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
کد مطلب : 127417

قدرت نمایی ارتش

قدرت نمایی ارتش
همزمان با تحولات منطقه و تهدیداتی که از سوی برخی رژیم‌ها علیه ایران شده است، نیروی زمینی ارتش در یک ابتکار نظامی رزمایش بزرگ اقتدار 1402 را عملیاتی کرد و پیام روشنی به دشمنان ارسال کرد.
رزمایش اقتدار 1402 نیروی زمینی ارتش دیروز در منطقه نصرآباد اصفهان انجام شد. امیر سرتیپ کریم چشک، سخنگوی رزمایش اقتدار 1402، به تشریح جزئیات آن پرداخت و گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ را با شرکت یگان‌های مختلف زرهی، پیاده، متحرک هجومی، نیروی واکنش سریع موشکی، بالگردی، پهپادی و مهندسی و سایر عناصر پشتیبانی آغاز شد.
سخنگوی رزمایش اقتدار 1402 اظهار کرد: از مهمترین اهداف آن، ارتقای توان و آمادگی رزمی نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران  و ارتقای سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدیدات احتمالی است. همچنین انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیروهای جوان‌تر و تمرین طرح‌های دفاعی از پیش تعیین شده در این رزمایش اتفاق می‌افتد.
امیر سرتیپ چشک یادآور شد: یکی از ویژگی‌های این رزمایش آمادگی پروازی بیش از ۲۰۰ بالگرد نیروی زمینی ارتش در شناسایی رزمی و ترابری است که پس از بازدید فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و مقامات ستادکل نیروهای مسلح به پرواز در خواهند آمد و به سایر یگان‌ها در منطقه نصرآباد اصفهان ملحق خواهند شد.

دقت و نقطه‌زنی پهپاد انهدامی آرش در رزمایش
نیروی زمینی ارتش در نخستین دقایق روز اول از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ در راستای اجرای عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم با بهره‌گیری از پهپاد انتحاری آرش اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه‌زنی هدف قرار داد.
همچنین پهپادهای چند منظوره نیروی زمینی ارتش در آغاز مرحله اصلی این رزمایش منطقه عمومی نصرآباد را شناسایی کرده و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار دادند. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

اولین حضور «پهپاد سوییچ‌بلید نزاجا» در رزمایش
نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا برای اولین‌ بار از پهپاد سوییچ‌بلید که به این نیرو الحاق شده بود در رزمایش عملیاتی کرد.
پهپاد سوییچ بلید ایرانی یکی از تجهیزات جدیدی است که نیروی زمینی ارتش، ۲۲ فروردین ماه امسال در جریان الحاق ۱۰۸۴ نوع از تجهیزات آن را به بدنه عملیاتی خود الحاق کرد‌ه بود. پهپادهای پرسه‌زن «سوئیچ بلید» (Switch blade drone) هستند که به طور معمول توسط یگان‌های تکاوری و نیروی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پهپادها قادر هستند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند.
بُرد این پهپادها حدود ۴ کیلومتر است و از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد به اهداف قابلیت کنترل و هدایت دارند. مداومت پروازی پهپادهای پرسه‌زن نیروی زمینی ارتش، ۲۰ دقیقه است و از سیستم هدایت GPS برخوردارند.
سرجنگی این پهپاد ۵۰۰ گرم است و علیه تجمعات، نفربرها و مواضع و اهداف ثابت و متحرک دشمن کاربرد عملیاتی دارد.

انتقال سریع نیروها و تجهیزات  با پیمایش بیش از هزار کیلومتر از ۷ استان
امیر سرتیپ کریم چشک، سخنگوی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در خصوص جا‌به‌جایی و گسیل ادوات و تجهیزات به منطقه رزمایش، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جابه‌جایی تمامی نیروها و تجهیزات از طریق زمین و هوا با پیمایش مسافتی بالغ بر هزار کیلومتر در کمتر از ۴۸ ساعت اقدام کم‌نظیری است که با کشنده‌های سنگین و فوق سنگین ساخت متخصصان مرکز تولید و بهینه‌سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش انجام شد.
وی افزود: در مرحله نخست انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیروها را به صورت همزمان از ۷ استان کشور، به منطقه عمومی رزمایش گسیل داشتیم.

انهدام اهداف با موشک‌های ارتقا یافته شفق، الماس و دهلاویه
تیپ‌های متحرک هجومی، یگان‌های زرهی، بالگردی، موشک‌های ارتقا یافته شفق، الماس و دهلاویه نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار 1402 نیروی زمینی ارتش شلیک و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.
تیپ‌های متحرک هجومی، یگان‌های  زرهی، بالگردی، موشک‌های ارتقاء یافته شفق، الماس و دهلاویه نیروی زمینی ارتش را در مرحله اصلی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا با موفقیّت شلیک و اهداف مورد نظر را در شعاع ۸ الی ۲۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دادند.
براساس این گزارش، موشک‌انداز دو قلوی هدایت‌شونده لیزری دهلاویه که اخیرا بر نفربر «ام ۱۱۳» نیروی زمینی تسلیح شده است، توانست با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد. موشک دهلاویه که از انواع زمین‌پایه و هواپایه برخوردار است، به تازگی و با همت کارشناسان نظامی کشور توانسته از ۵ هزار و ۵۰۰ متر به بُرد ۸ هزار متر ارتقا یابد.
همچنین، موشک هواپایه شفق با بهره‌گیری از سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی و ۲/۲ ماخ سرعت قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است که در این رزمایش نیز با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.
موشک الماس که از سیستم هدایت خودکار آتش و رها برخوردار است، قادر به انهدام اهداف تا شعاع ۸ کیلومتری است. این موشک زمین‌پایه و مورد استفاده تیپ‌های متحرک هجومی است و همچنین نوع هواپایه آن قابلیت نصب بر روی بالگردهای ۲۰۹ و پهپادهای رزمی را دارد. موشک الماس نیز در ساعات اولیه آغاز رزمایش اهداف خود را با دقت هدف قرار داد.

تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های هواپایه برد بلند
امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، با اشاره به آمادگی کامل ناوگان بالگردی ارتش برای انجام مأموریت خود در این رزمایش، اظهار کرد: در این رزمایش سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن در راستای ارتقای توان رزمی بر روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است که در عملیات رزم شبانه پدافند در ساحل از آن‌ها استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای عملیات ترابری و پشتیبانی هوانیروز در این رزمایش، گفت: ۲ فروند بالگرد شنوک در طول رزمایش وظیفه انتقال مجروحان به بیمارستان صحرایی را در منطقه عملیات بر عهده دارند که در واقع همچون بیمارستان کوچک سیار عمل کرده و دارای تجهیزات پزشکی کاربردی چون سامانه‌های پایش سلامت هستند.
فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به این که هوانیروز ارتش، قدرت بلامنازع بالگردی در سطح غرب آسیا است، افزود: استارت و آماده به پرواز کردن حجم گسترده‌ای از بالگردها که انجام گرفت نیاز به پشتیبانی فنی و مهندسی قابل توجهی داشته و بدون تردید آماده‌سازی این حجم گسترده از انواع بالگردها تا به امروز بی‌سابقه بوده است.

تجهیز گردان‌های متحرک هجومی به موشک‌های ضدزره با برد ۸ کیلومتر
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از تجهیز گردان‌های متحرک هجومی به موشک‌های ضدزره با برد حداقل ۸ کیلومتر خبر داد. امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، با اشاره به اقدامات انجام شده در مرحله اول این رزمایش، گفت:  ۲۰۰ فروند بالگرد، بخشی از ناوگان بالگردی ارتش در رزمایش شرکت کرده‌اند که علاوه بر ارتقای توان رزم، توانسته‌ایم در حوزه حرکت رزمی و جابه‌جایی شبانه نیروها با بهره‌گیری از توان بالگردی اقدامات عملیاتی مناسب را انجام دهیم.
https://siasatrooz.ir/vdcjvaevauqe8xz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی