شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد مطلب : 127425

درخشش مدال‌های پاراآسیایی‌های ایران

درخشش مدال‌های پاراآسیایی‌های ایران
مربی خارجی ندارند، دستمزدهای نجومی نمی‌گیرند، مجوز واردات خودروی خارجی به آنها نمی دهند و...اما غیرتشان گروه اعزامی ورزشکاران پاراآسیایی ایران به گوانگژو را به رتبه دوم جدول مدال رسانده، دمتان گرم خوش غیرت‌ها!
فوتبالیست‌ها از همه امکانات برخوردارند،‌ پاداش‌ها و دستمزدهای نجومی می‌گیرند اما زمانی که در یک بازی ملی حاضر می‌شوند، زورشان می‌آید سرود ملی را بخوانند.
حتی در بازی‌های جام جهانی قطر کم کاری کردند و با شکست‌های سنگین زمین را ترک کردند اما با این وجود حواله واردات خودرو دریافت کردند که قیمت میلیاردی دارد.
با وجود کم توانی و ناتوانی جسمی، ‌در بازی‌های پارا آسیایی گوانگژو خوش درخشیدند و با به دست آوردند 131 مدال رنگارنگ توانستند رتبه دوم را به دست آورند در حالی که کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، هند و چنیدن کشور برخوردارتر را پشت سر گذاشتند.
در حالی صحبت از یکسان نبودن پاداش قهرمانان توانخواه با قهرمانان رقابت‌های آسیایی هانگژو و است که کاروان پاراآسیایی ایران در جایگاه دوم قرار گرفت و کاروان آسیایی هفتم شد!
این روزها بحث تبعیض در پرداخت پاداش به ورزشکاران داغ است، به طوری که برخی از کشتی‌گیران تیم ملی هم در صفحات شخصی شان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و از اینکه جوایز فوتبالیست‌ها با سایر رشته‌ها قابل مقایسه نیست گلایه کردند.
این تفاوت در پرداخت‌ها در بین ورزشکاران سالم و دارای معلولیت هم وجود دارد، موضوعی که همواره مورد انتقاد این قشر روبرو شده است. درحالی که کاروان پاراآسیایی ایران در مسابقات هانگژو ۲۰۲۲ توانست با کسب ۴۴ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز و قرارگرفتن در جایگاه نائب قهرمانی به کار خود پایان دهد، صحبت‌هایی از نپرداختن یکسان جوایز با ورزشکاران مسابقات آسیایی که در رتبه هفتمی قرار گرفتند، وجود دارد. در حالی که با توجه به شرایط جسمانی و معیشتی این قشر به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به ورزشکاران معلول و توانخواه صورت بگیرد.
در همین زمینه علی‌همت محمودنژاد، مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور معلولان و سخنگوی شبکه ملی معلولان جسمی حرکتی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موفقیت‌های کم نظیر افراد دارای معلولیت در مسابقات پارا آسیایی هانگژو ۲۰۲۲، اظهار کرد: مهمترین اتفاق برای معلولان در این روز‌ها، مسابقات پارا آسیایی هانگژو است که شاهد موفقیت بیش از پیش افراد دارای معلولیت در این مسابقات بوده‌ایم. وقتی این‌ها را می‌بینیم باید به اندازه همین توانایی‌ها ظرفیت‌های کشور برای حمایت از معلولان وجود داشته باشد.
وی با انتقاد از یکسان نبودن پاداش ورزشکاران پارالمپیک با با سایر ورزشکاران، گفت: ما اعتقاد داریم در تمام رشته‌ها، جوایز قهرمانان پارالمپیک و ورزشی ما برای افراد معلول و غیر معلول باید یکسان باشد که چنین نیست و شاهد تبعیض‌هایی در این باره هستیم، باید به طور جد این مسأله مورد بررسی قرار گیرد.
افراد دارای معلولیت در مسابقات چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی در هانگژو چین درحالی توانستند به جایگاه دوم در این رقابت‌ها دست پیدا کنند که در دروه گذشته، کاروان ایران در مسابقات ۲۰۱۸ جارکارتا در رده سوم آسیا قرار گرفت و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز به جایگاه چهارم دست پیدا کردند.
https://siasatrooz.ir/vdciryazwt1ar52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی