صنعت خودرو در کشور همچنان روی جاده بی سامانی در حرکت است چنانکه به رغم وعدههای گذشته خودروسازان به افزایش قیمت می پردازند و از سوی دیگر زمزمههای واردات خودروهای گران قیمت به گوش میرسد .
صنعت خودروی کشور گویی حال و هوای قرار گرفتن در پارکینگ ثبات و ارامش را ندارد و هر روز خبری تازه از بی سامانی در این صنعت به گوش میرسد. یکی از این اخبار خبر افزایش قیمتهای ناگهانی به رغم وعده عدم افزایش است که پس از مونتاژیها و ایران خودرو این بار به سایپا رسیده است. شرکت سایپا قیمت جدید 14 محصول خود را اعلام کرد، بررسی این نرخهای آبانماه، نسبت به قیمتهای قبلی، نشان از افزایش قیمتها دارد.بررسی این قیمتهای آبانماه، نسبت به نرخها قبلی تولیدات سایپا، نشان از افزایش قیمت محصولات این شرکت خودروساز دارد.
در حالی قیمت مصرف کننده خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 2 توسط این خودروساز 11.434.880.000 ریال اعلام شده که قیمت عرضه این خودرو توسط این شرکت خودروساز در خرداد ماه 11.144.190.000 ریال بوده است. همچنین قیمت مصرف کننده خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 3 در آبان ماه توسط این خودروساز 12.741.320.000 ریال تعیین شده در حالی که قیمت عرضه این خودرو در خرداد ماه 11.828.620.000 ریال بوده است. گفتنی است قیمت خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 2 توسط شورای رقابت 8.496.288.883 ریال و قیمت خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 3 توسط شورای رقابت 9.044.708.722 ریال تعیین شده است که این قیمت ها بدون در نظر گرفتن هزینه های عوارض قانونی شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال، ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و ... است.
در بعد دیگری از خبرهای تخلفاتی در صنعت خودرو واردات خودروهای گران قیمت در سامانه یکپارچه در حالی رقم خورده که از لحاظ قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو و برخلاف آیین نامه مصوب واردات خودرو است. طبق آیین نامه واردات خودرو که در مردادماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، واردات تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است، البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.بر اساس این آیین نامه واردات خودروهای لوکس و بالاتر از ۲۰ هزار یورو ممنوع است. این در حالی است که برخی از شرکتهای وارد کننده این موضوع را مورد توجه قرار ندادند و با زیر پا گذاشتن قانون و آییننامهها، اقدام به واردات خودروهای گران قیمت کردهاند.یکی از این خودروهای وارداتی که از سوی شرکت بهمن خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده است، محصول برند هونگچی با نام «H۵» است. برندی که به رولزرویس چینی معروف است.قیمت پایه این خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است این قیمت علیالحساب است و پس از آن هزینههایی از جمله عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمتهای قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
از آنجایی که سقف خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو است، با احتساب قیمت هر یورو حدود ۵۴ هزار تومان، باید قیمت پایه خودروی وارد شده تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد که با احتساب ۷۰ درصد سود بازرگانی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان میرسد.از این رو باید گران ترین خودروی وارداتی زیر ۲ میلیارد تومان باشد در حالی که قیمت خودروی برند هونگچی «H۵» با احتساب همه هزینهها و سود بازرگانی به سه میلیارد تومان میرسد.خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای لاکچری در حالی رقم خورده است که بانک مرکزی در شرایط تحریمی برای مصارف ارزی سهمیه ای تعیین کرده است تا از ذخایر ارزی کشور صیانت شود با این حال، واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت ذخایر ارزی کشور را در خدمت تامین تقاضای غیراولویت دار قشر مرفه جامعه هدر میدهد.دولت با اجرای طرح واردات خودرو درصدد بود تا بازار انحصاری خودرو را شکسته و با کاهش قیمت خودروها، آرامش را به بازار برگرداند در حالی که این نوع واردات خودرو با قیمتهای گران منجر به خروج ارزبری و بر خلاف آیین نامه واردات است. خبر دیگر در صنعت خودرو آنکه سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که از همه ابزارهای قانونی در حوزه اختیارات خود برای خروج مدیران دولتی از خودروسازی و واگذاری اصولی و مطابق با منافع ملی که مسیر توسعه پایدار صنعت بومی خودروسازی را فراهم کند، استفاده خواهد کرد.
سازمان خصوصی سازی در پاسخ به گزارش روز ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ روزنامه خراسان با عنوان «قفل ۴ساله بر واگذاری خودروسازان» توضیحاتی در راستای روشنگری اذهان عمومی و رفع ابهام و سوء برداشت از گزارش مذکور پیرامون واگذاری سهام الباقی دولت در دو شرکت خودروسازی ارائه کرد.لازم به ذکر است سازمان خصوصی سازی از همه ابزارهای قانونی در حوزه اختیارات خود (که بخشی از آن در همان صورتجلسه درج شده است) برای خروج مدیران دولتی از خودروسازی و واگذاری اصولی و مطابق با منافع ملی که مسیر توسعه پایدار صنعت بومی خودروسازی را فراهم کند، استفاده خواهد کرد.
اما خبر قابل توجه در حوزه خودرو آنکه مستوفی گفت: مالکان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند.شاهین مستوفی با بیان تکالیفی که در قانون بودجه به عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده گفت: بر اساس قانون باید نسبت به مطالبه مالیات از املاک لوکس و گرانقیمت با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش سه میلیارد تومان، اقدام به محاسبه و مطالبه مالیات صورت گیرد.وی افزود: سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ با دریافت اطلاعات ۱۵۱ هزار خودرو از طریق ناجا، بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکین خودروهای لوکس و گرانقیمت
مطالبه کرد.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص خانههای لوکس و گرانقیمت گفت: با تکلیفی که برای سازمان امور مالیاتی مشخص شده، از مالکان واحدهای مسکونی گرانقیمتی که بیش از ۱۰ سال در ملکشان ساکن هستند، مالیاتی مطالبه نمیشود.وی بابیان اینکه متاسفانه اطلاعات مالکان خانههای لوکس در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته گفت: به همین دلیل نتوانستهایم برای سال ۱۴۰۲ مطالبه مالیاتی داشته باشیم، اما در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۴۰ هزار واحد مسکونی لوکس و گرانقیمت شناسایی شده که نسبت به مطالبه یک و یک دهم همت از مالکان این واحدها مطالبه شد.مستوفی گفت: به مالکان خودرو و خانههای لوکس و گرانقیمتی که مالیاتشان را پرداخت نکردهاند، اعلام کردهایم که در صورت عدم پرداخت، با محدودیتهایی در نقل و انتقال
موجه میشوند.
وی با اشاره دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکان ۶۷ هزار خودرو لوکس در سال گذشته گفت:در بحث خانههای لوکس و گرانقیمت نیز درحال بررسی اعتراض مودیان در هیئت حل اختلاف مالیاتی هستیم.مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: درسال ۱۴۰۰ قانون چند خودوریی وجود داشت، اما در قانون بودجه ۱۰۴۱ و ۱۴۰۲، مالیات هر خودرو به صورت مجزا بررسی میشود.وی همچنین گفت: مالکان خودروهای لوکس تا بهمن ماه امسال فرصت پرداخت مالیاتشان را دارند و بعد از پایان این مهلت قانونی، برگه مطالبه بصورت پیامکی و الکترونیکی صادر و ابلاغ میشود.
صنعت خودروی کشور گویی حال و هوای قرار گرفتن در پارکینگ ثبات و ارامش را ندارد و هر روز خبری تازه از بی سامانی در این صنعت به گوش میرسد. یکی از این اخبار خبر افزایش قیمتهای ناگهانی به رغم وعده عدم افزایش است که پس از مونتاژیها و ایران خودرو این بار به سایپا رسیده است. شرکت سایپا قیمت جدید 14 محصول خود را اعلام کرد، بررسی این نرخهای آبانماه، نسبت به قیمتهای قبلی، نشان از افزایش قیمتها دارد.بررسی این قیمتهای آبانماه، نسبت به نرخها قبلی تولیدات سایپا، نشان از افزایش قیمت محصولات این شرکت خودروساز دارد.
در حالی قیمت مصرف کننده خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 2 توسط این خودروساز 11.434.880.000 ریال اعلام شده که قیمت عرضه این خودرو توسط این شرکت خودروساز در خرداد ماه 11.144.190.000 ریال بوده است. همچنین قیمت مصرف کننده خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 3 در آبان ماه توسط این خودروساز 12.741.320.000 ریال تعیین شده در حالی که قیمت عرضه این خودرو در خرداد ماه 11.828.620.000 ریال بوده است. گفتنی است قیمت خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 2 توسط شورای رقابت 8.496.288.883 ریال و قیمت خودروی چانگان CS35 پلاس تیپ 3 توسط شورای رقابت 9.044.708.722 ریال تعیین شده است که این قیمت ها بدون در نظر گرفتن هزینه های عوارض قانونی شماره گذاری، مالیات نقل و انتقال، ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و ... است.
در بعد دیگری از خبرهای تخلفاتی در صنعت خودرو واردات خودروهای گران قیمت در سامانه یکپارچه در حالی رقم خورده که از لحاظ قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو و برخلاف آیین نامه مصوب واردات خودرو است. طبق آیین نامه واردات خودرو که در مردادماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، واردات تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است، البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.بر اساس این آیین نامه واردات خودروهای لوکس و بالاتر از ۲۰ هزار یورو ممنوع است. این در حالی است که برخی از شرکتهای وارد کننده این موضوع را مورد توجه قرار ندادند و با زیر پا گذاشتن قانون و آییننامهها، اقدام به واردات خودروهای گران قیمت کردهاند.یکی از این خودروهای وارداتی که از سوی شرکت بهمن خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده است، محصول برند هونگچی با نام «H۵» است. برندی که به رولزرویس چینی معروف است.قیمت پایه این خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است این قیمت علیالحساب است و پس از آن هزینههایی از جمله عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمتهای قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
از آنجایی که سقف خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو است، با احتساب قیمت هر یورو حدود ۵۴ هزار تومان، باید قیمت پایه خودروی وارد شده تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد که با احتساب ۷۰ درصد سود بازرگانی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان میرسد.از این رو باید گران ترین خودروی وارداتی زیر ۲ میلیارد تومان باشد در حالی که قیمت خودروی برند هونگچی «H۵» با احتساب همه هزینهها و سود بازرگانی به سه میلیارد تومان میرسد.خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای لاکچری در حالی رقم خورده است که بانک مرکزی در شرایط تحریمی برای مصارف ارزی سهمیه ای تعیین کرده است تا از ذخایر ارزی کشور صیانت شود با این حال، واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت ذخایر ارزی کشور را در خدمت تامین تقاضای غیراولویت دار قشر مرفه جامعه هدر میدهد.دولت با اجرای طرح واردات خودرو درصدد بود تا بازار انحصاری خودرو را شکسته و با کاهش قیمت خودروها، آرامش را به بازار برگرداند در حالی که این نوع واردات خودرو با قیمتهای گران منجر به خروج ارزبری و بر خلاف آیین نامه واردات است. خبر دیگر در صنعت خودرو آنکه سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که از همه ابزارهای قانونی در حوزه اختیارات خود برای خروج مدیران دولتی از خودروسازی و واگذاری اصولی و مطابق با منافع ملی که مسیر توسعه پایدار صنعت بومی خودروسازی را فراهم کند، استفاده خواهد کرد.
سازمان خصوصی سازی در پاسخ به گزارش روز ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ روزنامه خراسان با عنوان «قفل ۴ساله بر واگذاری خودروسازان» توضیحاتی در راستای روشنگری اذهان عمومی و رفع ابهام و سوء برداشت از گزارش مذکور پیرامون واگذاری سهام الباقی دولت در دو شرکت خودروسازی ارائه کرد.لازم به ذکر است سازمان خصوصی سازی از همه ابزارهای قانونی در حوزه اختیارات خود (که بخشی از آن در همان صورتجلسه درج شده است) برای خروج مدیران دولتی از خودروسازی و واگذاری اصولی و مطابق با منافع ملی که مسیر توسعه پایدار صنعت بومی خودروسازی را فراهم کند، استفاده خواهد کرد.
اما خبر قابل توجه در حوزه خودرو آنکه مستوفی گفت: مالکان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند.شاهین مستوفی با بیان تکالیفی که در قانون بودجه به عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده گفت: بر اساس قانون باید نسبت به مطالبه مالیات از املاک لوکس و گرانقیمت با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش سه میلیارد تومان، اقدام به محاسبه و مطالبه مالیات صورت گیرد.وی افزود: سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ با دریافت اطلاعات ۱۵۱ هزار خودرو از طریق ناجا، بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکین خودروهای لوکس و گرانقیمت
مطالبه کرد.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص خانههای لوکس و گرانقیمت گفت: با تکلیفی که برای سازمان امور مالیاتی مشخص شده، از مالکان واحدهای مسکونی گرانقیمتی که بیش از ۱۰ سال در ملکشان ساکن هستند، مالیاتی مطالبه نمیشود.وی بابیان اینکه متاسفانه اطلاعات مالکان خانههای لوکس در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته گفت: به همین دلیل نتوانستهایم برای سال ۱۴۰۲ مطالبه مالیاتی داشته باشیم، اما در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۴۰ هزار واحد مسکونی لوکس و گرانقیمت شناسایی شده که نسبت به مطالبه یک و یک دهم همت از مالکان این واحدها مطالبه شد.مستوفی گفت: به مالکان خودرو و خانههای لوکس و گرانقیمتی که مالیاتشان را پرداخت نکردهاند، اعلام کردهایم که در صورت عدم پرداخت، با محدودیتهایی در نقل و انتقال
موجه میشوند.
وی با اشاره دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکان ۶۷ هزار خودرو لوکس در سال گذشته گفت:در بحث خانههای لوکس و گرانقیمت نیز درحال بررسی اعتراض مودیان در هیئت حل اختلاف مالیاتی هستیم.مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: درسال ۱۴۰۰ قانون چند خودوریی وجود داشت، اما در قانون بودجه ۱۰۴۱ و ۱۴۰۲، مالیات هر خودرو به صورت مجزا بررسی میشود.وی همچنین گفت: مالکان خودروهای لوکس تا بهمن ماه امسال فرصت پرداخت مالیاتشان را دارند و بعد از پایان این مهلت قانونی، برگه مطالبه بصورت پیامکی و الکترونیکی صادر و ابلاغ میشود.
سمیه ملکی